| کد مطلب: ۱۵۷۵۲

مذاکرات صلح قاهره در هاله‌ای از ابهام

حماس آتش‌بس را پذیرفت

حماس آتش‌بس را پذیرفت

گروه خبر: شب گذشته شبکه سی‌ان‌ان از اعلام موافقت حماس با طرح پیشنهادی آتش‌بس از سوی مصر و قطر خبر داد.

به گزارش ایلنا، حماس طی بیانیه‌ای اعلام کرد که «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی این جنبش به میانجیگران قطری و مصری گفته است، حماس با پیشنهاد آنها برای توافق آتش‌بس موافقت کرده است.

دقایقی پس از اعلام این خبر از سوی رسانه‌های مختلف از جمله الجزیره، رویترز به نقل از یک مقام اسرائیلی که نامش را فاش نکرد، از مخالفت تل‌آویو با این پیشنهاد خبر داد.

رویترز نوشت: «حماس با پیشنهاد «تلطیف‌شده» مصر که برای اسرائیل قابل قبول نیست، موافقت کرد. این پیشنهاد شامل نتیجه‌گیری‌های «گسترده» است که اسرائیل از آنها حمایت نخواهد کرد. رسانه‌های اسرائیلی نیز گزارش می‌دهند که دولت اسرائیل این معامله را نپذیرفته است.»

شبکه الجزیره به نقل از منابع آگاه، جزئیاتی از توافقی که مورد قبول حماس قرار گرفت را منتشر کرد. براساس این گزارش، پیشنهاد مصر و قطری که حماس با آن موافقت کرده است شامل سه مرحله است که هر مرحله 42 روز طول می‌کشد.

آتش‌بس در مرحله اول همراه با عقب‌نشینی اسرائیل از کریدور نتزاریم که اسرائیل از آن برای تقسیم شمال و جنوب غزه استفاده می‌کند، آغاز خواهد شد.

مرحله دوم شامل تصویب توقف دائم عملیات نظامی و خصمانه و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه است. این پیشنهاد همچنین شامل ماده‌ای برای تصویب پایان محاصره غزه در مرحله سوم است.

حماس در حالی موافقت خود با پیشنهاد آتش‌بس میانجیگران را اعلام کرد که زنگ خطر برای رفح به صدا درآمده و درگیری میان نیروهای فلسطینی و اسرائیل در محور نتزاریم واقع در میانه نوار غزه نیز رخ داده است.

بنابر گزارشی که الجزیره عصر روز گذشته منتشر کرد، گروه‌های مسلح فلسطینی در غزه از حملات جدید متعددی به کریدور موسوم به نتزاریم خبر می‌دهند که ارتش اسرائیل برای جدا کردن شمال غزه از بخش جنوبی آن ایجاد کرده است. الجزیره در گزارش خود به‌طور مشخص از شلیک راکت به‌طور مشترک از سوی نیروهای حماس و جهاد اسلامی خبر داده است.

رسانه‌های اسرائیلی روز گذشته از تماس تلفنی ۳۰ دقیقه‌ای رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل درباره رفح خبر دادند.

سایت اسرائیلی آی ۲۴ نوشت: «این گفت‌وگو در لحظه‌ای کلیدی مطرح می‌شود که اسرائیل خود را برای عملیات در رفح، یک منطقه استراتژیک در نوار غزه آماده می‌کند.»

آی ۲۴ به نقل از رسانه دولتی کان گزارش داد: «ایالات متحده به‌دنبال ارائه توضیحات جامع از سوی مقامات اسرائیلی در مورد کمپین نظامی پیشنهادی است. قرار است امروز گفت‌وگوهای سطح بالا بین مقامات آمریکایی و اسرائیلی برای رفع این نگرانی‌ها انجام شود.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی