| کد مطلب: ۱۵۵۷۳
تاکید رهبری بر ثبات مدیریت

در دیدار با فرهنگیان و با اشاره مستقیم به آموزش‌وپرورش مطرح شد:

تاکید رهبری بر ثبات مدیریت

گروه خبر: مقام معظم رهبری دیروز به مناسبت روز معلم در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، با اشاره به اینکه «آموزش‌وپرورش از لحاظ اهمیت و تأثیرگذاری با هیچ دستگاه دیگری قابل مقایسه نیست»، گفتند: «هویت‌سازی نسل نوجوان و جوان و ایجاد شوق و امید در او، تحول مستمر، توانمندسازی مادی و غیرمادی معلمین، حمایت از مراکز تربیت معلم، تقویت معاونت پرورشی و الگوسازی در جامعه معلمین، مهمترین سرفصل‌های کاری آموزش‌وپرورش است».

آیت‌الله خامنه‌ای با تبریک روز معلم به «جامعه عزیز معلمان به‌عنوان پرورش‌دهندگان فضیلت و سازندگان آینده کشور»، گفتند: «توجه و احترام همگانی به معلمان، باعث ایجاد جاذبه بیشتر برای این شغل شریف، ارتقای سطح جامعه معلمین و در نتیجه، ارتقای کشور می‌شود و لازم است رسانه‌ها و صاحبان تریبون‌های عمومی در زمینه تبیین جایگاه معلم و ضرورت تمجید از او، فعال شوند».

رهبری علت متفاوت بودن اهمیت آموزش‌وپرورش با دیگر دستگاه‌ها را «تربیت منابع انسانی» برشمردند و گفتند: «همه دستگاه‌ها بکارگیرنده نیروی انسانی هستند؛ اما آموزش‌وپرورش، پرورش‌دهنده منابع انسانی است».

آیت‌الله خامنه‌ای معلمان فعال را «هویت‌سازان نسل نوجوان و جوانان» دانستند و گفتند: «هر حرف و رفتار و موضع‌گیری و حتی اشاره معلم در شخصیت‌سازی نسل نو تأثیر دارد».

ایشان «وجود نیروی انسانی خوب» را «غیرقابل‌مقایسه با منابع و سرمایه‌های طبیعی» خواندند و گفتند: «پیشرفت،‌ امنیت، سلامت، علم و تحقق همه ارزش‌های انسانی و اسلامی در کشور در گرو وجود نیروی انسانی مناسب است که این کار عظیم برعهده آموزش‌وپرورش است».

آیت‌‎الله خامنه‌ای سخنان وزیر آموزش‌وپرورش در این دیدار را «خوب» ارزیابی کردند و افزودند: «بحمدالله برخی نکاتی که در سال‌های گذشته بیان کرده‌ایم در مسیر اجرا قرار گرفته است».

رهبری در تبیین سرفصل‌های مهم آموزش‌وپرورش، «اجرای سند تحول» را «مهمترین» خواندند و گفتند: «از انفعال و کم‌توجهی به این سند در سال‌های گذشته، ضرر کردیم اما بازنگریِ در حال نهایی شدن این سند و تدوین نقشه‌راه اجرایی آن خبر خوبی است که ترمیم سند تحول با استفاده از نخبگان داخل و خارج آموزش‌وپرورش، باید مستمر ادامه یابد».

«توانمندسازی»، سرفصل دومی بود که آیت‌الله خامنه‌ای در باب وظایف آموزش‌وپرورش مطرح کردند و گفتند: «توانمندسازی معیشتی و مادی معلمان همیشه مورد تأکید بوده و اکنون نیز هرچه ممکن است باید در این زمینه تلاش شود. توانمندسازی اما محور دیگری هم دارد ‌و آن قوام‌یافتگی کار «معلمی» است؛ یعنی معلم از نیروی معنوی و عشقی که در وجود هر انسانی به تعلیم و تربیت وجود دارد، استفاده کند و با بهره‌مندی از ملزومات، نیازها و تجربیات، شغل پرمرتبت معلم را قوام و استواری و استحکام دهد».

ایشان در همین بحث، نیت، روحیه، انگیزه و درک حقیقی از «معلمی» را «لازمه پرورش نسل‌ نو» دانستند و افزودند: «معلمی صرفاً با کلاس و تدریس محقق نمی‌شود».

دستیابی جامعه معلمین به سطح تراز

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین تقویت مراکز تربیت معلم را «لازمه دستیابی جامعه معلمین به سطح تراز» خواندند و افزودند: «دانشگاه فرهنگیان و دیگر مراکز تربیت معلم باید کاملاً تقویت شوند».

سرفصل سومی که رهبری به تبیین آن پرداختند، «اهمیت و لزوم تقویت معاونت پرورشی» بود. ایشان گفتند: «در برهه‌ای عده‌ای می‌گفتند معاونت پرورشی لازم نیست و خود معلم در کنار تعلیم وظیفه پرورش را هم انجام می‌دهد؛‌ البته این حرف درست است، اما صرف توجه معلم به مسائل پرورشی کافی نیست و باید مجموعه‌ای، متولی این مسئله بسیار مهم باشد».

آیت‌الله خامنه‌ای «جلوگیری از ایجاد و شیوع آسیب‌های اجتماعی» را «جزو توقعات از جوانان» خواندند و گفتند: «مقدمه و شرط تحقق این مهم آن است که در خود مدارس آسیب‌های اجتماعی وجود نداشته باشد که این جزو وظایف معاونت پرورشی است».

«تبیین صحیح مسائل بنیادی کشور و نظام برای نوجوانان و جوانان»، وظیفه دیگر معاونت پرورشی بود که رهبری با اشاره به آن گفتند: «اگر میلیون‌ها جوان و نوجوان، مصالح بنیادی و مسائل اساسی کشور را بشناسند، از جبهه دوست و دشمن آگاه باشند و در مقابل اهداف دشمنان ملت واکسینه شوند، سرمایه‌گذاری عظیم رسانه‌ای و سیاسی دشمنان نتیجه‌ای نخواهد داد. دانش‌آموزان، جوانان و نوجوانان باید از منطق و عقلانیت سیاست‌ها و رفتار نظام باخبر باشند و بدانند پشت شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیلِ» ملت چه منطقی نهفته است و چرا ایران حاضر به ایجاد روابط با برخی کشورها و دولت‌ها نیست».

رهبری در سرفصلی دیگر با تأکید بر «اهمیت ثبات مدیریتی در آموزش و پرورش»، تغییرات کوتاه‌مدت مدیریتی را «موجب به ثمر نرسیدن کارهای اساسی» دانستند و گفتند: «بنده در مدیریت‌های سطح بالا تا متوسط تأکید بر ثبات دارم تا بتوان برنامه‌ها و کارهای مهم را دنبال کرد».

آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به وجود الگوهایی برای اقشار در صنوف مختلف جامعه، الگوسازی و معرفی نمونه‌های برتر معلمان را «ضروری و شوق‌آفرین» خواندند و افزودند: «آموزش و پرورش باید الگوهای موفقی همچون معلمی که خوب تدریس می‌کند یا سال‌های طولانی از عمر خود را صرف تدریس کرده است، یا رنج رفت‌وآمد به مناطق دشوار برای تدریس به دانش‌آموزان را به جان خریده است، شناسایی و این معلمان را به‌عنوان قهرمانان تعلیم و تربیت معرفی کند».

ایشان در بخش دیگری از سخنان‌شان و در بیان انتظارات از جامعه معلمان، «معلم را نه‌فقط آموزنده علم بلکه پرورنده هویت دانش‌آموز» خواندند و گفتند: «معلم می‌تواند توانایی‌های بالقوه و استعدادهای دانش‌آموز را همچون استخراج طلا و نقره از معدن، کشف و بالفعل کند؛ بنابراین معلم باید در کنار علم‌آموزی، انگیزه، همت، اعتمادبه‌نفس و شوق به درس و کار هم به دانش‌آموز بدهد تا ظرفیت‌های درونی او شکوفا شود».

«دادن نگاه ملی به دانش‌آموز» انتظار دیگری بود که رهبری با اشاره به آن گفتند: «نگاه ملی یعنی دانش‌آموز بداند که تحصیل و کلاس درس قطعه‌ای از حرکت عمومیِ پیشرفت و جزیی از ماشین عظیم پیش‌برنده کشور و نظام است؛ بنابراین لازم است دانش‌آموزان را با افتخارات ملی، داشته‌های کشور، پیروزی‌های ناشی از راه‌های درست، آشنا و همچنین از خطرها و دشمنی‌ها آگاه کنید».

ایشان «امیدآفرینی» را وظیفه دیگر معلمان دانستند و افزودند: «امید تضمین‌کننده آینده کشور است و اگر کسی امید را در دل و جان جوان و نوجوان برانگیزد، در واقع به ساخت آینده کشور کمک کرده است و به همین علت است که مکرراً بر امیدآفرینی اصرار می‌کنیم. افرادی که از سر لجاجت با نظام یا دولت یا اشخاص دیگر، جوانان را ناامید می‌کنند در واقع به آینده کشور لطمه می‌زنند».

«تشویق دانش‌آموزان به فعالیت‌های اجتماعی» و همچنین «مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان»، توصیه‌های دیگر رهبری به معلمان بود.

تاکید بر راه‌حل ایران درباره فلسطین

آیت‌الله خامنه‌ای در بخش پایانی سخنان‌شان به مسئله غزه پرداختند و افزودند: «با وجود تلاش‌های زیاد صهیونیست‌ها و پشتیبانان آمریکایی و اروپاییِ آنها، مسئله غزه همچنان مسئله اول دنیا است که اعتراض‌ها به جنایات رژیم صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا و گسترش آن به دانشگاه‌های اروپا از نشانه‌های استمرار حساسیت افکار عمومی جهان به مسئله غزه است».

ایشان «افزایش روزافزون فشار افکار عمومی بر روی رژیم اشغالگر» را ضروری خواندند و افزودند: «رفتار وحشیانه و بی‌‌رحمانه سگ هار صهیونیستی باعث اثبات حقانیت موضع جمهوری اسلامی و ملت ایران شد و کشتار سی‌وچندهزار نفر که نیمی از آنها زنان و کودکان هستند، ذات شریر و خبیث رژیم صهیونیستی و حقانیت موضع همیشگی ایران را به همه دنیا نشان داد».

رهبری رفتار آمریکا و دستگاه‌های مرتبط با آنها را در قبال «اعتراض بدون خشونت و تخریب» دانشجویان معترض به جنایات اسرائیل، دلیل دیگری بر اثبات موضع جمهوری اسلامی ایران در بدبینی به دولت آمریکا دانستند و گفتند: «این موضوع به همه نشان داد که آمریکا شریک جرم و همدست صهیونیست‌ها در گناه نابخشودنی کشتار مردم غزه است و برخی حرف‌های به‌ظاهر دلسوزانه آنها هم دروغ است؛ بنابراین، موضع جمهوری اسلامی که نمی‌توان به دولت آمریکا خوش‌بین بود و به آن اعتماد کرد، اثبات شد».

آیت‌الله خامنه‌ای «تنها راه‌حل مسئله فلسطین» را «پیشنهاد مطرح‌شده از جانب ایران یعنی بازگشت فلسطین به صاحبان اصلی آن اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی» خواندند و تأکید کردند: «تا وقتی فلسطین به صاحبان خود بازنگردد، مشکل غرب آسیا حل نخواهد شد و حتی اگر بیست، سی سال دیگر هم تلاش کنند که رژیم صهیونیستی را سر پا نگه دارند -که ان‌شاءالله نمی‌توانند- این مسئله، حل‌شدنی نخواهد بود. فلسطین باید به مردم آن بازگردد و پس از تشکیل نظام فلسطینی، خودشان تصمیم بگیرند که با صهیونیست‌ها چه کنند».

ایشان با اشاره به تحرکاتی برای عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و کشورهای منطقه، گفتند: «بعضی‌ها خیال می‌کنند با این کارها مسئله حل خواهد شد درحالی‌که با فرض عادی شدن روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی اطراف، نه‌تنها مشکل حل نمی‌شود؛ بلکه مشکل متوجه دولت‌هایی خواهد شد که با چشم بستن بر جنایات رژیم اشغالگر با آن دست دوستی داده‌اند و ملت‌ها به جان خود آن دولت‌ها خواهند افتاد».

در ابتدای این دیدار وزیر آموزش و پرورش در گزارشی از مراحل نهایی بازنگری در سند تحول خبر داد. آقای مرادصحرایی، تصویب نقشه‌‌ راه اجرایی سند تحول با محوریت معلمان، برنامه‌های درسی و تربیتی، مدارس و ارزشیابی تحصیلی را از دیگر فعالیت‌ها اعلام کرد.

استخدام کم‌سابقه ۷۰ هزار معلم با اولویت جذب دانشجو-معلمان، تکمیل و ساخت ۲۹۰۰ مدرسه در سراسر کشور، افزایش سهم دانش‌آموزان فنی‌وحرفه‌ای در مقطع تحصیلی متوسطه دوم، پیگیری سیاست «هر دانش‌آموز یک مهارت شغلی»، ارتقای امور پرورشی و مشاوره‌ای از جمله محورهای گزارش وزیر آموزش‌وپرورش در این دیدار بود.

عکس: Leader.ir

دیدگاه

ویژه تیتر یک
پربازدیدترین
یادداشت
آخرین اخبار