| کد مطلب: ۱۱۵۳۹

چهارمین سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه پس از جنگ غزه

چهارمین سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه پس از جنگ غزه

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در چهارمین دور سفرهای خود پس از عملیات طوفان‌الاقصی، بار دیگر به خاورمیانه آمده است. با توجه به جریان داشتن جنگ در غزه، درگیری‌های دریای سرخ و حمایت آمریکا از اسرائیل، سفر بلینکن اهمیت زیادی دارد. رسانه‌های آمریکایی هدف بلینکن از این سفر را جلوگیری از گسترش تنش و سرایت جنگ به دیگر بخش‌های منطقه به‌خصوص جنوب لبنان اعلام کرده‌اند. طبق گزارش این رسانه‌ها، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نگرانند که در صورت سرایت جنگ به جنوب لبنان یا مناطق دیگر، جنگ بی‌پایانی آغاز شود. وزیر خارجه آمریکا در یک پست ویدئویی که در صفحه «ایکس» خود منتشر کرد، گفت، در جریان مذاکرات با متحدان و شرکای خود در منطقه «به دنبال گام‌ها و استفاده از نفوذ و ارتباطات آن‌ها برای جلوگیری از گسترش این جنگ است». اما بلینکن در اظهارات خود، از لزوم برقراری آتش‌بس در جنگ غزه، صحبتی نکرده است.

 

دیدار با پادشاه اردن

بلینکن پس از دیدار با رهبران ترکیه و یونان، یکشنبه راهی اردن شد و با ملک عبدالله، پادشاه این کشور دیدار کرد. طبق اطلاعیه کاخ سلطنتی امان، پادشاه اردن در این گفت‌وگوها بر پایان دادن به بحران انسانی در نوار غزه تأکید کرده است. پادشاه گفته است: «بدون یک راه‌حل عادلانه برای مسئله فلسطین و بدون برقراری صلحی عادلانه بر اساس موجودیت دو کشور در کنار هم، این منطقه هیچگاه روی ثبات و آرامش را نخواهد دید.»

ملک عبدالله همچنین در دیدار با بلینکن، بحث‌ کوچ اجباری و جابه‌جایی اهالی غزه را نیز رد و بر این موضوع تاکید کرده که غزه و کرانه باختری باید بخشی از کشور فلسطین باشند. اردن یکی از کشورهایی است که به‌‌رغم ارتباط نزدیک با اسرائیل، از تشکیل کشور فلسطین نیز دفاع می‌کند.

 

بازدید از انبار برنامه جهانی غذا

وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر به اردن، از انبار برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP) نیز بازدید کرد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار از انبار برنامه جهانی غذا در اردن از وخامت تأمین غذایی صدهاهزار نفر در نوار غزه ابراز نگرانی کرد و گفت، رساندن غذا به مردان، زنان و کودکان فلسطینی بسیار دشوار شده است.

بلینکن پس از پایان حضورش در اردن، به قطر و سپس امارات متحده عربی سفر خواهد کرد. سفر به عربستان سعودی و ملاقات سران این کشور در ریاض بخش دیگری از برنامه وزیر خارجه آمریکا است. بلینکن بعد از ملاقات با سران کشورهای عربی منطقه، به سرزمین‌های اشغالی سفر و با مقامات اسرائیلی دیدار می‌کند.

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی