| کد مطلب: ۱۱۴۲۰

انفجار خونین در گلزار

حملات تروریستی پیاپی  درکرمان در سالگرد ترور سردار قاسم سلیمانی بیش از ۱۰۰ شهید بر جای گذاشت

روز گذشته دو انفجار تروریستی در محورهای منتهی به گلزار شهدای کرمان، محل برگزاری مراسم سالگرد سردار شهید قاسم سلیمانی صورت گرفت و طبق اعلام رسمی براثر این انفجار، ۱۰۳ نفر شهید و ۱۸۸ نفر مجروح شدند که همه آنان به جز ۴ پلیس از شهروندان غیرنظامی هستند. براساس گزارش‌ها، حال تعدادی از مجروحان این حادثه وخیم گزارش شده و احتمال افزایش شهدا وجود دارد. در پی این حادثه تروریستی هیئت دولت امروز را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کرد. اولین انفجار ۷۰۰ متری و انفجار دوم در یک کیلومتری مزار شهید سلیمانی رخ داده و خارج از مسیر زائران و گیت‌های بازرسی رخ داده است. معاون امنیتی استاندار کرمان، تروریستی بودن انفجارها را تائید کرد. خبرگزاری تسنیم گزارش داد، در ورودی گلزار شهدای کرمان، دو کیف بمب‌گذاری‌شده وجود داشته است که عامل یا عاملین این حادثه ظاهراً با ریموت بمب‌ها را منفجر کرده‌اند. خبرگزاری فارس از شهادت ۴ مامور پلیس در حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان خبر داد. در این حادثه سه امدادگر اورژانس که برای خدمات‌رسانی به محل اعزام شده بودند، دو نفر از آنها مجروح و یک نفر به شهادت رسید. احمد رادان، فرمانده نیروی انتظامی نیز برای بررسی بیشتر حادثه و پیگیری اقدامات لازم شب گذشته عازم کرمان شد.

 

گمانه‌زنی در مورد نقش اسرائیل

یکی از نمایندگان کرمان در مجلس در نخستین واکنش‌ها به این حادثه، آن را به رژیم صهیونیستی نسبت داد که می‌تواند نشانگر گمانه‌زنی اولیه در مورد نقش رژیم صهیونیستی در این حادثه باشد. با این حال، تاکنون خبر رسمی از ماهیت تروریست‌ها منتشر نشده است و هیچ گروهی نیز مسئولیت آن را نپذیرفته که همین امر نیز می‌تواند، احتمال نقش اسرائیل را افزایش دهد چراکه این رژیم عمدتاً بلافاصله مسئولیت اقدامات تروریستی را برعهده نمی‌گیرد و تنها منابع غیررسمی پس از گذشت مدتی نقش این رژیم را افشا می‌کنند. در این حادثه نیز در نخستین نشانه برای نقش این رژیم، برخی اکانت‌های اسرائیلی مدعی شدند در این انفجار یکی از فرماندهان ارشد سپاه کشته شده است که پیگیری‌ها نشان می‌دهد این خبر کذب بوده و هیچ‌کدام از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در حوالی منطقه انفجار حضور نداشته‌اند؛ با این حال اطلاع‌رسانی اولیه منابع اسرائیلی از حادثه نشان می‌دهد، این رژیم خواسته به‌طور غیررسمی نقش خود را در این حادثه برملا کرده و به این شکل به حمایت ایران از گروه‌های مقاومت در جنگ غزه پاسخ دهد. محسن رضایی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران نیز در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت: «پرچم و میدان مقاومتی که قاسم در جهان آغاز کرده، با انتقام، پاسخ کور و کشتن زنان و کودکان و مردم بیگناه خاتمه نمی‌یابد، بلکه پایان آن، پایان ‎اسرائیل و صهیونیسم در جهان است. منتظر باشید.» که اشاره وی به اسرائیل نیز شاهدی دیگر بر گمانه‌زنی در مورد نقش اسرائیل در این حادثه است. اسماعیل کوثری، نماینده کنونی تهران در مجلس و فرمانده پیشین قرارگاه امنیتی ثارالله نیز با اشاره به انفجار تروریستی ظهر دیروز در کرمان با بیان اینکه «مسلم است که این اقدام، کار اسرائیل و آمریکایی‌ها است و این عوامل و اذناب آنها هستند که دست به چنین جنایاتی می‌زنند. تروریست‌های رژیم صهیونیستی به این دلیل که در جبهه غزه نتوانستند به موفقیتی برسند، به صورت پراکنده در حال انجام عملیات‌های گوناگون هستند.»

شبکه خبری اسکای با اشاره به نزدیکی این حادثه در محل تجمع مراسم گرامیداشت شهید سلیمانی، اعلام کرد، این رویداد، درست یک روز پس از انفجار بیروت صورت گرفت که به موجب آن معاون جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز کشته (شهید) شد. تارنمای روزنامه گاردین در گزارشی به قلم پتریک وینتور، دبیر سیاسی این نشریه نوشت: حملات انتحاری در ایران رایج نیست و مشخص نیست که آیا این حمله نتیجه عملیات یک گروه ایرانی بوده است یا به کارگردانی [رژیم] اسرائیل. این گزارش می‌افزاید: «ایران به‌تازگی گفته بود گروهی را که توسط موساد، سرویس مخفی دولتی اسرائیل حمایت می‌شد، ریشه‌کن کرده است. این درحالی است که ایران بابت کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد خود در سوریه، [رژیم] اسرائیل را تهدید کرده بود. اسرائیل از گذشته، در ترورهای هدفمند دانشمندان هسته‌ای فعال در برنامه هسته‌ای ایران تخصص دارد».

سایر رسانه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی نیز با انتشار گزارش‌هایی این حادثه تروریستی را به تشدید تنش‌ها در بحبوحه جنگ غزه نسبت دادند. مقام‌های انگلیسی هنوز به این رویداد واکنش نشان نداده‌اند. البته الیشا کرنز، رئیس کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، گزارش شبکه اسکای را بازنشر و به این عبارت نامفهوم بسنده کرده است: «انفجار در یک قبرستان در ایران».

جنبش مجاهدین فلسطین ضمن محکومیت حادثه تروریستی در کرمان تاکید کرد، ردپای دشمن صهیونیستی در این جنایت دیده می‌شود. این جنبش انفجار تروریستی در اطراف آرامگاه شهید حاج قاسم سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه را اقدامی شرورانه خواند و آن را به مردم، رهبری و دولت ایران تسلیت گفت و با آن‌ها ابراز همدردی کرد. جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز ضمن محکومیت حادثه تروریستی در شهر کرمان، این حادثه را بزدلانه خواند و تاکید کرد، چنین اقدامی انسجام امت اسلامی را بیشتر خواهد کرد. جهاد اسلامی اعلام کرد: «انفجار بزدلانه در شهر کرمانِ ایران و هدف قرار دادن گروهی از شهروندان ایرانی در اطراف آرامگاه فرمانده شهید حاج قاسم سلیمانی رحمه‌‌الله را محکوم می‌کنیم. بدین‌وسیله ما به ملت عزیز ایران و رهبری این کشور تسلیت عرض می‌کنیم و از خداوند متعال برای شهدا رحمت و برای مجروحان شفای عاجل مسألت داریم. چنین تجاوز شرورانه‌ای در حق مردم بی‌گناه انسجام ملل امت اسلامی و تمسک آن‌ها به مقاومت را که شهید سلیمانی همواره یکی از سمبل‌های آن باقی خواهد ماند، بیشتر خواهد کرد».

دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن، با صدور بیانیه‌ای در واکنش به انفجارهای تروریستی کرمان، ضمن محکومیت شدید آن گفت، این‌گونه اقدامات در راستای مقابله با نقش‌آفرینی ایران در مواجهه با استکبار است.

به نوشته وب‌گاه المسیره، در این بیانیه آمده است: «به شدت انفجارهای جنایتکارانه شهر کرمانِ ایران را که ده‌ها شهید و مجروح در پی داشته است، محکوم می‌کنیم و به رهبری، دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران و خانواده قربانیان تسلیت می‌گوییم. انفجارهای کرمان در امتداد تلاش‌ها برای شکست ایران و از میان برداشتن نقش‌آفرینی این کشور در مواجهه با استکبار و حمایتش از امت اسلامی و مقاومت است؛ ما مطمئنیم که جمهوری اسلامی قوی‌تر از تمامی توطئه‌ها است و تمامی تلاش‌های آمریکا و اسرائیل برای بی‌ثباتی و ناامن‌سازی این کشور ان‌شاء‌الله با شکست مواجه خواهد شد».

 

اقدامات دولت در واکنش به حادثه

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت نیز برای نظارت بر درمان مجروحان این حادثه عازم کرمان شد. وزیر بهداشت پیش از سفر به کرمان در تماس تلفنی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، به مهدی احمدی‌نژاد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان دستور داد تا رسیدگی فوری به مصدومان این حادثه تروریستی و ارائه خدمات درمانی سریع و مطلوب به وی را دنبال کند. به دستور رئیس هلال‌احمر و با هدف رسیدگی به روند امدادرسانی در حادثه انفجار استان، دبیرکل و رئیس سازمان امدادونجات هلال‌احمر نیز راهی کرمان شدند. بعد از افزایش تعداد مجروحان انفجارهای تروریستی در کرمان، مدیرکل انتقال خون کرمان گفت، خون O منفی در استان کم است. بعد از این اطلاعیه صف زیادی در مرکز انتقال خون کرمان شکل گرفت تا در بیمارستان‌ها مشکلی برای درمان مجروحان وجود نداشته باشد.

احمد وحیدی، رئیس شورای امنیت کشور نیز در نخستین واکنش‌ها به این حادثه گفت: «حادثه تروریستی کرمان ساعت ۳ بعدازظهر اتفاق افتاد و زمانی که سایر زائران به کمک مصدومان می‌آیند، انفجار دوم حوالی ساعت ۳:۲۰ دقیقه رخ می‌دهد و عمده شهدا و مصدومین در انفجار دوم دچار حادثه شده‌‌اند. اوضاع در شهر کرمان عادی است و همه چیز در کنترل نیروهای امنیتی و انتظامی است. شمار شهدا بالغ بر ۱۰۰ نفر است و مجروحین در بیمارستان مورد مداوا و مراقبت قرار گرفتند.»

وزیر کشور خاطرنشان کرد: «توطئه‌ جدیدی که امروز [دیروز] رخ داد، ادامه توطئه‌هایی بود که دشمن مدت‌ها به دنبال آن بود و تلاش کردند در مراسم‌های مختلف این انفجارها را رقم بزنند که با هوشیاری نیروهای اطلاعاتی خنثی شد. این اقدام تروریستی پاسخ مقتدرانه و کوبنده دستگاه‌های امنیتی و نظامی را در کوتاه‌ترین زمان به دنبال خواهد داشت. طبیعتاً همه چیز در کنترل است. مردم نگرانی نداشته باشند. نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی ما هوشیار هستند و سیلی محکمی به مرتکبان این جنایت خواهند زد. آنها اشتباه فکر می‌کنند که می‌توانند با کارهای بزدلانه و حمایت‌های کور، عزم ملت ایران را از بین ببرند. علت حادثه در دست بررسی است؛ اطلاعاتی داریم ولی باید قطعی شود. تقاضا داریم مردم به شایعات توجه نکنند؛ اطلاعات لازم از طریق رسانه ملی و مقامات به اطلاع مردم می‌رسد.»

 

واکنش‌ها به حادثه

رئیس‌جمهور، خانواده شهید سلیمانی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، دولت عراق، پاکستان و آذربایجان و رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس‌جمهور تا زمان تنظیم این گزارش به این حادثه واکنش نشان دادند.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور با صدور پیامی، این اقدام را جنایت ایران‌ستیزان و عمال ترور و سیاهی عنوان کرد و ضمن موظف کردن مسئولان به رسیدگی فوری به مجروحان این حادثه، بر پیگیری و شناسایی سریع عاملان و آمران این اقدام کور و بزدلانه تاکید کرد. در این پیام آمده است: «ضمن تأکید بر پیگیری و شناسایی طراحان و آمران سیاه‌دل این حرکت غیرانسانی، از تمامی مسئولان استانی می‌خواهم هرچه سریع‌تر، نسبت به تسکین آلام آسیب‌دیدگان و مداوای مجروحان و بازگشت نظم و آرامش به شهر شهیدپرور کرمان، اقدامات لازم را به ‌عمل آورند. بی‌شک عاملان و آمران این اقدام بزدلانه به‌زودی به دست نیروهای توانای امنیتی و انتظامی شناسایی و به‌سزای عمل شنیع خود خواهند رسید.»

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی ضمن تسلیت این حادثه گفت: «لازم است نهادهای امنیتی و انتظامی با جدیت نسبت به شناسایی عاملان و آمران این حادثه خونین اقدام کرده و مراکز درمانی در رسیدگی به وضعیت مجروحان و مصدومان عمل کنند. همچنین کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز با بررسی زوایای این فاجعه گزارش آن را به مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند.»

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه نیز عصر چهارشنبه در پیامی شهادت شماری از زائران در مسیر گلزار شهدای کرمان در سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: «بدون تردید، آمران و عاملان این جنایت اندوهبار از طرق مقتضی مجازات خواهند شد؛ بر همین اساس دستگاه‌های مسئول اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی مکلف هستند با سرعت و دقت، به تعقیب تمامی سرنخ‌ها و عاملان و مسبّبان این جنایت اهتمام ورزند و آنان را به سرپنجه قضایی کشور بسپارند؛ مسئولان قضایی مربوطه چه در استان کرمان و چه در سایر مناطق که ردی از تروریست‌های دخیل در این ماجرا وجود دارد نیز موظفند نهایت مساعی خود را برای دستگیری این جانیان به کار بندند.»

دفتر حضرت آیت‌الله سیستانی در نجف اشرف پس از وقوع حادثه تروریستی استان کرمان پیام تسلیت صادر کرد. در متن پیام آمده است: «حادثه تروریستی امروز [دیروز] در استان کرمان که صدها انسان بی‌گناه را به خاک و خون کشید، موجب تأسف و تأثر فراوان گردید. این مصیبت جانکاه را به خانواده‌های داغ‌دار و عموم مردم شریف ایران تسلیت عرض می‌نماییم و از خدواند متعال برای شهدای گرامی رحمت و رضوان الهی و برای مجروحان شفای عاجل مسألت داریم.»

مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان نیز در واکنش به حادثه‌ تروریستی کرمان پیام تسلیت صادر و اعلام کرد: «حادثه تروریستی در کرمان که منجر به شهادت ده‌ها تن و مجروح شدن تعداد بیشتری از شهروندان شد، بسیار تکان‌دهنده بود. بنده این واقعه تروریستی را به شدت محکوم می‎کنم. برای شهدای این حادثه رفع درجات، برای مجروحان شفای عاجل و کامل و برای بازماندگان صبر و اجر را از بارگاه الهی مسئلت دارم.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز با محکوم کردن حادثه تروریستی کرمان به آن واکنش نشان داده و به دولت و ملت ایران تسلیت گفت. خانم فلورنسیا سوتونینو، معاون سخنگوی سازمان ملل به خبرنگاران گفت: «دبیرکل سازمان ملل حمله امروز[دیروز] به مراسم یادبود در شهر کرمان در جمهوری اسلامی را که براساس گزارش‌ها بیش از ۱۰۰ کشته و تعداد زیادی زخمی برجای گذاشت، به شدت محکوم می‌کند. دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار پاسخگو شدن مسئولان این حمله شد و به خانواده‌های داغدار و مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران عمیقاً تسلیت می‌گوید و برای مجروحان آرزوی بهبودی دارد.»

جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیتی در تماس با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، اقدام تروریستی کرمان را محکوم کرد و ضمن تسلیت به خانواده قربانیان و همچنین دولت و ملت ایران، بهبودی مجروحین را آرزو کرد. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ضرورت مقابله جامعه جهانی با اشکال مختلف تروریسم، از ابراز همدردی نماینده عالی اتحادیه اروپا در این خصوص تشکر کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز با صدور پیامی حادثه تروریستی در کرمان را به رهبر انقلاب اسلامی ایران تسلیت گفت. در بیانیه صادره از سوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین)، رئیس‌جمهور روسیه طی پیامی به آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران و سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران حمله تروریستی در شهر کرمان و کشتار بی‌رحمانه مردم را تسلیت گفت. بیانیه مذکور در ادامه اضافه می‌کند که روسیه تروریسم را در تمام اشکال آن محکوم می‌کند.

رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در پیامی که در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس آن را منتشر کرد، شهادت شهروندان ایرانی در حادثه تروریستی کرمان را تسلیت گفت. رئیس‌جمهور ترکیه نوشت: «درباره حملات تروریستی نفرت‌انگیزی که در استان کرمان ایران رخ داد، عمیقاً اندوهگین هستیم. خداوند کسانی را که در این حملات جان خود را از دست دادند، رحمت کند و برای مجروحان شفای عاجل مسألت دارم. به مردم دوست و برادر ایران تسلیت می‌گویم».

سیدعمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در ادامه این حادثه را به رهبر معظم انقلاب و دولت و ملت ایران تسلیت گفت. حکیم بار دیگر از جامعه جهانی به‌خصوص کشورهای آسیب‌دیده از آفت تروریسم خواست که برای خشک کردن منابع تأمین مالی تروریسم و کاستن از پیامدهای منفی آن بر ثبات و امنیت ملت‌ها، دست‌ به دست هم دهند و همکاری کنند.

آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات نیز در واکنش به حادثه تروریستی کرمان، گفت: «جمع زیادی از هموطنان عزیزمان در مراسم سالگرد سردار سلیمانی قربانی یک حادثه تروریستی در کرمان شدند. اینگونه جنایت‌ها توسط هر فرد یا گروهی انجام شده باشد، به قصد برهم زدن امنیت، آزادی و آرامشی انجام می‌شود که ایران عزیز ما برای رسیدن به آن هزاران شهید داده است.»

زینب سلیمانی، فرزند شهید سلیمانی در مراسم بزرگداشت چهارمین سالگرد شهید سلیمانی، اظهار داشت:«از طرف خانواده شهید سلیمانی حادثه تروریستی تلخ امروز[دیروز] گلزار شهدای کرمان را محکوم می‌کنیم. عملیات طوفان‌الاقصی یک عملیات کاملاً فلسطینی بود که این عملیات دشمن سفاک خود را متحیر کرد که همین موضوع باعث شد تا دشمن صهیونیستی دست به اقدامات جنون‌آمیز بزند و بخواهد با کودک‌کشی آبروی خود را باز یابد. امیدوارم عاملان جنایت آن شناسایی و به‌سزای اعمال خود برسند.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی