| کد مطلب: ۲۱۶۶۲

اصل خشونت برای مهار خشونت جواب نمی‌دهد

اصل خشونت برای مهار خشونت جواب نمی‌دهد

از زمان آغاز حملات هوایی ارتش اسرائیل به لبنان تاکنون 558 نفر شهید و 1700 نفر دیگر زخمی شدند. ارتش رژیم صهیونیستی از صبح روز دوشنبه حملات گسترده به مناطق مختلف جنوب لبنان را آغاز کرد که همچنان ادامه دارد.

از سوی دیگر رسانه‌های اسرائیلی از شلیک دست‌کم ۲۰ راکت و موشک از لبنان به سمت اراضی اشغالی فلسطین و اصابت یکی از موشک‌ها به جاده شماره ۷۰ در شرق حیفا خبر دادند. رسانه‌های اسرائیلی همچنین از اصابت یک موشک به ساختمانی در شهر طمره در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند و مرکز پزشکی عیمک اسرائیل، انتقال ۵ صهیونیست زخمی به این مرکز را تأیید کرد.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر پیشبرد امور (موقت) لبنان در جلسه هفتگی کابینه این کشور گفت: «حملات مداوم رژیم اسرائیل به لبنان به تمام معنا جنگ نسل‌کشی است و یک نقشه مخرب با هدف تخریب روستاها، شهرهای لبنان و از بین بردن تمام فضاهای سبز است». 

وزرای خارجه کشورهای عربی طی نشست مشورتی سالانه اتحادیه عرب، بر همبستگی کامل با دولت و مردم لبنان در برابر تشدید تنش خطرناک اسرائیل علیه این کشور تأکید کردند. نشست مشورتی سالانه اتحادیه کشورهای عربی در سطح وزرای خارجه در حاشیه هفتادونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد روز گذشته ضمن بسیار خطرناک توصیف کردن حملات اسرائیل به لبنان، گفت که اوضاع به آغاز جنگ فراگیر نزدیک شده است. کاسپار ولدکمپ، وزیر امور خارجه هلند نیز نسبت به حملات جنایتکارانه اسرائیل به لبنان ابراز نگرانی کرد. ولدکمپ در اظهاراتی گفت: «راهکار دیپلماتیک براساس قطعنامه شورای امنیت، تنها راه برون‌رفت از مناقشه لبنان است».

او گفت: «تشدید درگیری در مرز بین لبنان و اسرائیل بسیار نگران‌کننده است و حملات بین حزب‌الله و اسرائیل، خطر تشدید بیشتر تنش‌ها را دارد». یک دیپلمات فرانسوی بامداد سه‌شنبه گفت که پاریس خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در مورد لبنان شده است. دقایقی بعد ژان نوئل بارو، وزیر امور خارجه فرانسه تایید کرد که کشورش درخواست تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت در هفته جاری برای بررسی وضعیت لبنان را ارائه داده است.

از سوی دیگر، عراق پیشنهادی برای برگزاری نشست اضطراری کشورهای عربی-اسلامی با هدف متحد کردن تلاش‌ها برای توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان داده است. عبدالله الثانی بن‌الحسین الهاشمی، پادشاه اردن به‌صورت تلفنی با نجیب میقاتی نخست‌وزیر موقت لبنان گفت‌وگو کرد. پادشاه اردن در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر موقت لبنان، نسبت به خطر تشدید تنش‌ها در منطقه غرب آسیا توسط رژیم صهیونیستی هشدار داد.

عبدالله الثانی در تماس با میقاتی، تایید کرد که اردن در کنار لبنان در مقابله با جنگ اسرائیل می‌ایستد. پادشاه اردن همچنین نسبت به خطر تشدید تنش‌زایی تل‌آویو هشدار داده و بر ضرورت اتحاد تلاش‌های بین‌المللی برای توقف آن قبل از کشیده‌شدن منطقه به یک جنگ فراگیر تاکید کرد. عبدالله الثانی همچنین تصریح کرد توقف تشدید تنش در منطقه با توقف فوری جنگ در غزه آغاز می‌شود.

پیش از این نیز صدها نفر از مردم اردن بامداد سه‌شنبه با تجمع مقابل سفارت رژیم صهیونیستی، شعارهایی در حمایت از لبنان سر دادند. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در دیدار با وزیر امور خارجه لبنان عبدالله بوحبیب در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل تصریح کرد که پکن قاطعانه از لبنان در محافظت از حاکمیت، امنیت و عزت ملی این کشور حمایت می‌کند. وی تصریح کرد: «فرقی نمی‌کند اوضاع چطور تغییر کند، به هرحال ما همواره طرفدار عدالت و برادران عرب خود از جمله لبنان هستیم».

وانگ‌یی در ادامه افزود که چین توجه زیادی به تحولات منطقه غرب آسیا به‌خصوص انفجارهای اخیر ابزارآلات ارتباطی در لبنان دارد و قاطعانه مخالف حملات بی‌رویه به غیرنظامیان است. طبق گفته وانگ‌یی، قانون زور وحشیانه تنها صلح را تخریب می‌کند و اصل خشونت برای مهار خشونت نه‌تنها نمی‌تواند درگیری‌های غرب آسیا را رفع کند بلکه تنها به فاجعه انسانی بزرگتر منجر می‌شود.

وی در ادامه افزود که اوضاع فعلی منطقه غرب آسیا، مظهر گسترش درگیری در غزه است و خواستار اجرای طرح «دو کشور برای دو ملت» شد. وزیر امور خارجه چین همچنین ابراز امیدواری کرد که بیروت اقدامات مؤثری برای محافظت از ایمنی و صحت شهروندان چین در لبنان انجام دهد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی