| کد مطلب: ۲۱۳۹۰

نیمی از روس‌ها خواهان خروج ارتش پوتین از اوکراین‌اند

نیمی از روس‌ها خواهان خروج ارتش پوتین از اوکراین‌اند

بر اساس یک نظرسنجی جدید، تقریبا نیمی از روس‌ها از خروج نیروهای کشورشان از اوکراین، حتی بدون دستیابی به اهداف تهاجم نظامی مد نظر ولادیمیر پوتین، حمایت می‌کنند.

ایندپندنت نوشت: 

نظرسنجی مستقل روسی کرونیکلز (Chronicles) نشان داد که حمله اوکراین به منطقه کورسک در روز ششم اوت روحیه مردم روسیه را در مورد جنگی که مسکو بیش از دو سال و نیم پیش آغاز کرد، تضعیف کرده است.

الکسی مینیایلو، سیاستمدار اپوزیسیون روسی و یکی از بنیان‌گذاران کرونیکلز، درباره نتایج این نظرسنجی به نیوزویک گفت: «هرچه جنگ بیشتر طول بکشد، باور مردم به اینکه جنگ برای آن‌ها و روسیه مفید خواهد بود، ضعیف‌تر می‌شود.»

اهداف پوتین برای آنچه کرملین آن را «عملیات نظامی ویژه» می‌نامد، مبهم است اما عموما در قالب تضعیف یا برهم زدن روابط اوکراین با ناتو، مهار ناسیونالیسم اوکراین و گسترش دستاوردهای ارضی ارزیابی می‌شود.

نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد که ۴۹ درصد روس‌ها از خروج نیروهای کشورشان و برگزاری مذاکرات صلح با اوکراین حمایت می‌کنند، حتی اگر اهداف جنگ محقق نشده باشد. این نسبت از ۴۰ درصدی که در ژانویه ۲۰۲۴ طرفدار پایان جنگ بودند ۹ درصد بیشتر است.

بر اساس نظرسنجی انجام‌گرفته از ۸۰۰ نفر بین روزهای ۱۰ تا ۱۷ سپتامبر، تنها یک‌سوم (۳۳ درصد) پاسخ‌دهندگان از خروج نیروهای روسیه از اوکراین تحت شرایط کنونی حمایت نمی‌کنند. این میزان در ژانویه، ۳۹ درصد گزارش شد.

به گفته الکسی مینیایلو، تهاجم اوکراین به منطقه کورسک برای بسیاری یک واقعه تکان‌دهنده بود و تعداد کسانی را که می‌خواهند تا رسیدن به اهداف مد نظر پوتین مبارزه کنند، کاهش داد.

این نظرسنجی همچنین نشان داد که بیشتر شرکت‌کنندگان (۶۳ درصد) مایل‌اند در سال آینده یک معاهده صلح با اوکراین با امتیازهای متقابل منعقد شود.

این نظرسنجی که در دومین سالگرد اعلام بسیج نسبی پوتین در روسیه انجام شد، همچنین نشان داد که روس‌ها به شرکت در جنگ تمایلی ندارند؛ کمتر از یک‌سوم (۲۹ درصد) گفتند که از بسیج جدید نیروهای نظامی در روسیه حمایت خواهند کرد.

با آنکه سرکوب مخالفان در روسیه از آغاز جنگ مسکو و کی‌یف افزایش یافته است، کرونیکلز می‌گوید که نظرسنجی‌هایش را بر اساس پاسخ به یکسری سوالات اساسی در نظر می‌گیرد و می‌تواند تصویر دقیق‌تری از افکار عمومی ارائه کند.

مینیایلو تاکید کرد تحقیقاتشان در مناطق مرزی بلگورود، بریانسک و همچنین مناطق کورسک که در خطر گلوله‌باران نیروهای اوکراینی قرار دارند، نشان می‌دهد افراد هنگامی که با عواقب جنگ مستقیم مواجه می‌شوند، از آن کمتر حمایت می‌کنند.

او افزود: «زمانی که مردم برای فرار از جنگ مجبور به ترک شهرشان می‌شوند یا خانه‌شان هدف اصابت گلوله قرار می‌گیرد یا حتی وقتی شاهد یک حمله باشند، پشتیبانی از جنگ به‌شدت کاهش می‌یابد. بیشتر کسانی که از ادامه جنگ اعلام حمایت می‌کنند، افرادی‌اند که هرگز با جنگ یا تبعات آن از نزدیک مواجه نشده‌اند.»

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی