| کد مطلب: ۲۰۵۹۵

چین: تنها راهکار درگیری‌های اوکراین و غزه، حل‌وفصل سیاسی است

چین: تنها راهکار درگیری‌های اوکراین و غزه، حل‌وفصل سیاسی است

وزیر دفاع چین در جریان کنفرانس امنیتی پکن با تاکید بر اینکه تنها راه‌حل مناقشات اوکراین و غزه، حل و فصل سیاسی است، گفت کشورها باید به طور مشترک امنیت جهانی را حفظ کنند و تاکید کرد که چین آماده همکاری با سایر کشورها برای تعمیق همکاری امنیتی است.

به گزارش ایسنا، وزیر دفاع چین در سخنرانی خود در اجلاس امنیتی سالانه «شیانگشان» در پکن گفت، چین به تقویت روابط نظامی خود با کشورهای در حال توسعه و همسایگانش می‌پردازد و کشورهای بزرگ باید در حفظ امنیت جهانی پیش‌قدم شوند، ذهنیت جمع صفر را کنار بگذارند و از قلدری به کوچک‌ها و ضعیفان خودداری کنند.»

این گفته‌ها از سوی «دونگ جون» وزیر دفاع چین در پی حضور مقامات دفاعی این کشور و روسیه امروز (جمعه) در اجلاس امنیتی شیانگشان که ۱۲ تا ۱۴ سپتامبر برگزار می‌شود، مطرح شد و در آن ۲ طرف غرب را مورد انتقاد قرار دادند.

در این اجلاس، چین به سمت «جنوب جهانی» گام برداشته و روسیه نیز اعلام کرد، ایالات متحده درگیری‌های نظامی را به آسیا- اقیانوسیه منتقل می‌کند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، وزیر دفاع چین همچنین گفت: «در یک جهان چند قطبی، کسی نمی‌تواند بی‌تفاوت عمل کند. کشورها، مهم نیست بزرگ یا کوچک، توسعه‌یافته یا در حال توسعه باشند، آنها باید از حق برابر برای مشارکت در امور بین‌المللی و ابراز نیازهای خود و حمایت از حقوق و منافع مشروع خود برخوردار باشند.»

اظهارات وزیر دفاع چین در حالی بیان شد که با وجود تنش‌ها بر سر دریای چین جنوبی، نگرانی‌های تایوان و واشنگتن از روابط نزدیک پکن با روسیه در بحبوحه حمله روسیه به اوکراین، ارتباطات بین ارتش آمریکا و چین بهتر شده است.

وی گفت: «برای حل تنش‌های منطقه‌ای، کشورهای منطقه باید از طریق اتحاد به دنبال قدرت باشند و برای صلح به خود متکی شوند. ما باید تعصب را کنار بگذاریم، هرگز در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نکنیم و حقوق و منافع کشورهای دیگر را زیر پا نگذاریم.»

دونگ جون، وزیر دفاع چین همچنین گفت، تنها راه‌حل مناقشه اوکراین و فلسطین و رژیم صهیونیستی، ترویج راه‌حل سیاسی از طریق مذاکره است.

او در کنفرانس امنیتی پکن تاکید کرد: «نقطه پایان هر درگیری راه‌حل مسالمت‌آمیز است. هر چه زودتر [طرف‌ها] سر میز مذاکره بنشینند و گفت‌وگو را آغاز کنند، زودتر صلح فرا خواهد رسید و مسائل مبرمی مانند بحران اوکراین و درگیری فلسطین و اسرائیل حل خواهد شد. تنها راه برون‌رفت، راه برون‌رفت اساسی، ترویج حل و فصل سیاسی از طریق یک بحث جامع است.»

وی گفت تا زمانی که همه طرف‌ها برای صلح با یکدیگر همکاری کنند، می‌توانند از اختلافات و درگیری‌ها به سمت راهکار مسالمت‌آمیز حرکت کنند.

وزیر دفاع چین همچنین ادامه داد، کشورهای جهان باید سرنوشت خود را در دست‌هایشان بگیرند و مسائل مهمی چون بحران در اوکراین و درگیری در غزه را حل و فصل کنند و این فقط با پیشبرد صلح و مذاکرات عملی می‌شود. او خاطرنشان کرد: «در درگیری و جنگ کسی پیروز نیست و تقابل نظامی راه به جایی نمی‌برد. هر چه تعارض حادتر باشد، دست کشیدن از گفت‌وگو و مشورت باید بیشتر شود. پایان هر درگیری، آشتی است.»

در این میان، «الکساندر فومین» وزیر دفاع روسیه نیز گفت، آمریکا تلاش می‌کند تا روسیه و چین را محدود کند و آماده جنگ در آسیا به وسیله ایجاد ائتلاف‌های امنیتی جدید است. چین و روسیه از ایجاد یک نظم جهانی چند قطبی بر مبنای برابری و احترام متقابل حمایت می‌کنند.

وی افزود: «کشورهای ناتو برای ایجاد شرایطی برای وادار کردن روسیه به مذاکرات بر اساس فرمول‌های پیشنهادی از سوی کی‌یف، قصد دارند به اوکراین نیرو بفرستند. این بازی خطرناکی است که می‌تواند منجر به درگیری مستقیم قدرت‌های هسته‌ای شود.»

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی