| کد مطلب: ۱۷۳۹۳

انحلال کابینه جنگ نتانیاهو

انحلال کابینه جنگ نتانیاهو

روز گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، کابینه جنگ را منحل کرد. کانال 12 تلویزیون رژیم اسرائیل اعلام کرد که نتانیاهو پس از درخواست وزیر امنیت داخلی، ایتماربن‌گویر، برای پیوستن به کابینه جنگ، به وزرای خود ابلاغ کرد که این کابینه را منحل کرده است. قرار است نتانیاهو به جای این شورای جنگ منحل شده، یک شورای کوچک‌تر برای رایزنی‌های حساس تشکیل دهد.

بنی‌ گانتز از اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی به همراه گادی آیزنکوت، رئیس اسبق ستاد کل ارتش اشغالگر، یکشنبه هفته پیش (۲۰ خرداد) با بیان این‌که شخص بنیامین نتانیاهو مانع پیشرفت در جنگ و حرکت به سوی پیروزی است، گفت که دیگر به همکاری با وی ادامه نمی‌دهد و از عضویت در این کابینه اضطراری استعفا کرد.

او همچنین خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام شد. گانتز درباره حضور خود در کابینه جنگ گفت: «حضور در کابینه جنگ به‌خاطر سرنوشت مشترک بود نه شراکت سیاسی.»

محافل امنیتی رژیم صهیونیستی که دیدگاه‌شان درباره جنگ علیه غزه به دیدگاه گانتز و آیزنکوت نزدیک‌تر است، نگران هستند که در صورت استعفای این دو نفر، نتانیاهو و بن‌گویر تصمیم‌گیرندگان اصلی در این شورا شوند.

رسانه‌ها و مقامات اسرائیلی استعفای این دو مقام از کابینه جنگ رژیم صهیونیستی را اقدامی منفی و به ضرر تل‌آویو در جنگ کنونی علیه غزه توصیف کردند. یائیر لاپید، رهبر احزاب مخالف کابینه رژیم صهیونیستی گفت که زمان اتحاد احزاب مخالف علیه کابینه شکست‌خورده نتانیاهو فرا رسیده است.

لاپید گفت: «در زمانی که نظامیان ما (در غزه) در حال کشته شدن بوده، نتانیاهو قانونی را به پیش برد که ملت‌مان را بیش از پیش پاره‌پاره کرده و تفرقه را افزایش می‌دهد». او در ادامه گفت: «هم‌اکنون زمان آن فرا رسیده که احزاب مخالف در نبردی مشترک علیه این کابینه شکست‌خورده متحد شوند».

رهبر احزاب مخالف کابینه رژیم صهیونیستی تاکید کرد: «هر کاری در راستای سرنگونی این کابینه انجام خواهیم داد».

جنبش مجاهدین فلسطین در بیانیه‌ای به انحلال کابینه جنگ اسرائیل واکنش نشان داد و گفت: «انحلال امروز نهاد به اصطلاح «شورای جنگ» صهیونیستی پس از استعفای بنی‌گانتز و گادی آیزنکوت بیانگر میزان سردرگمی، شکست و بحران عمیقی است که نهادهای رژیم صهیونیستی در سایه حملات مداوم مقاومت دچار آن شده‌اند و این با وجود حمایت بی‌حدوحصر بین‌المللی از این رژیم و کشتارهای نسل‌کشی مداوم علیه مردم ما بوده است.»

جنبش مجاهدین فلسطین خاطرنشان کرد: «بحران و شکست صهیونیست‌ها در سطح سیاسی ناشی از ناکامی‌های میدانی، نظامی و اطلاعاتی مداومی است که از ۸ ماه قبل با تجاوزات وحشیانه به غزه ادامه دارد.»

در این بیانیه آمده است: «این اقدام به وضوح شکست اهداف جنگ صهیونیستی علیه غزه و مقاومت آن را نشان می‌دهد که نتیجه پایداری و جانفشانی مردم دلاور ماست که طرح‌های آوارگی و کوچ اجباری را خنثی کردند و شکست صهیونیست‌ها همچنین نتیجه ایستادگی و خلاقیت‌های مقاومت سرافراز و مستمر ماست.»

از سوی دیگر، اعضای خانواده‌ و نزدیکان اُسرای صهیونیست از صبح روز دوشنبه براساس فراخوان، تظاهراتی را علیه نخست‌وزیر اسرائیل به‌راه انداختند.

روزنامه عبری هاآرتص فاش کرد که مخالفان کابینه رژیم صهیونیستی که عمدتاً اعضای خانواده‌ و نزدیکان اُسرای صهیونیست هستند، با مسدود کردن اتوبان یک و دو در نزدیکی «هرتزلیا» تظاهراتی را در خیابان غزه در نزدیکی محل اقامت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم برگزار کرده‌اند.

این روزنامه عبری همچنین نوشت، معترضان خواستار آزادی اُسرای صهیونیست در غزه شدند. آنها همچنین از بنیامین نتانیاهو خواستند با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) بر سر تبادل اُسرا توافق کند.

خانواده‌های اُسرای صهیونیستی تقریباً هر روز برای آزادی اُسرای خود تظاهرات می‌کنند. آنها با سیاست‌های نتانیاهو و کابینه وی در مورد جنگ غزه و نحوه آزادی اُسرا مخالف هستند.

خانواده‌های اُسرای صهیونیست تأکید دارند نتانیاهو عمداً مانع رسیدن به توافق مبادله اُسرا می‌شود و اُسرای صهیونیست در اسارت در غزه کشته می‌شوند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی