| کد مطلب: ۱۳۱۹۳

بـازنده در خانه

با ‏وجود شکست نیکی هیلی در رقابت مقدماتی ایالت خود، آیا او می‌‏تواند ترامپ را شکست دهد؟

بـازنده در خانه

دونالد جی ترامپ در ایالت‌های غرب میانه آمریکا از نیکی هیلی پیشی گرفت و او را در شمال شرق شکست داد. بر غرب آمریکا چیره شد، حالا هم فرماندار پیشین دو دوره کارولینای جنوبی را در ایالت خودش شکست داد. نیکی هیلی ۵۱ ساله و از خانواده مهاجران هندی‌تبار است که در کارولینای جنوبی به‌دنیا آمده است.

پس از گذشت حدود ۶ هفته از رقابت‌های مقدماتی ریاست‌جمهوری حزب جمهوری‌خواه در ایالت‌هایی که دارای تنوع جغرافیایی، جمعیتی و ایدئولوژیکی هستند، حتی حامیان پرشور هیلی باید چشم‌هایشان را تنگ کنند تا کمرنگ‌ترین مسیر او برای رسیدن به نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را ببینند.

نتیجه انتخابات کارولینای جنوبی به‌محض به پایان رسیدن رای‌گیری اعلام شد و در عرض چند دقیقه ترامپ با هیجان بسیاری روی صحنه رفت تا اشتباهی که در نیوهمپشایر مرتکب شده بود، تکرار نکند. در نیوهمپشایر هیلی حتی باوجود شکست اولین نفری بود که سخنرانی کرد و چنان با حرارات حرف زد که ترامپ را رنجانده بود.

اما هیلی، سفیر پیشین سازمان ملل در دوران تصدی ترامپ همچنان وعده می‌دهد که راهش ادامه دارد و به جمهوری‌خواهان هشدار داد که دنباله‌روی از ترامپ با ۴ کیفرخواستی که دارد، شکست او را در رقابت نوامبر ۲۰۲۴ رقم خواهد زد.

شکست در خانه

هیلی برای اینکه بتواند در رقابت کارولینای جنوبی ترامپ را شکست دهد، کارزار خود را تهاجمی‌تر کرد. برای تبلیغ‌های تلویزیونی بیشتر هزینه کرد و اتوبوس زرق و برق‌دار جدیدی را برای گشت‌وگذار در ایالت راه‌اندازی کرد.

مشاوران هیلی تاکنون توانسته‌اند بخش انتظارات انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری را با‌دقت و موفقیت مدیریت کنند. آنها به‌شدت به‌خود افتخار می‌کنند که از معیارهای به‌خصوصی که هیلی باید کسب کند تا موفقیت او محسوب شود، اجتناب کرده‌اند. او قطعاً از اینکه در ایالت آیووا سوم شد، ناراحت است اما همچنان آن را رقابتی دونفره می‌داند (که درست است، ران دی‌سانتیس به‌سرعت کناره‌گیری کرده بود). درست است که او در نیوهمپشایر، ایالتی که مستقل‌ها مشارکت بزرگی داشتند و هیلی حمایت فرماندار محبوب آن را داشت، برنده نشد، اما تلاش کرد تا سهم خود را به 43درصد برساند و با اختلاف خیلی کمتر از آنچه برخی نظرسنجی‌ها پیش‌بینی کرده بودند، بازنده شود.

مدیریت انتظارات به او کمک کرد تا نسبت به «بقیه رفقا» که نامی است که بقیه رقبایش به‌جز ترامپ را خطاب می‌کند، در رقابت باقی بماند اما هیچ استراتژی‌ای را برای پیشی گرفتن از آخرین «رفیق» دردسرساز خود مشخص نکرده است.

نتایج رای‌گیری روز شنبه چرخش کمی داشت. تنها معیاری که تیم هیلی بنا گذاشته بود این بود که او نیاز دارد میزان حمایت‌های خود را افزایش دهد اما شنبه‌شب زمانی که روی صحنه رفت، آن را به 40درصد رسانده بود.

او گفت: «من حسابدارم. می‌دانم 40درصد، 50درصد نیست اما همچنین می‌دانم که 40درصد گروه کوچکی نیست.» اما به گزارش شین گولدمیکر، خبرنگار نیویورک‌تایمز، با این میزان برنده هم نیست.

طبق نظرسنجی‌ای که پایان رای‌گیری انجام می‌شود، ترامپ در میان مردان و سفیدپوستان پیشتاز است و هیلی در مناطق روستایی و حومه شهری ضعف الکتورال او به‌شمار می‌رود. هیلی در میان تمام گروه‌های سنی پیشتاز است. او تنها در میان رای‌دهندگان لیبرال و میانه‌رو برنده است درحالی‌که میزان حمایت تحصیل‌کنندگان از دو نامزد بسیار به‌یکدیگر نزدیک است.

اما این شکست بی‌هزینه هم نبود. شبکه «آمریکایی‌ها برای اقدام رفاهی»، یکی از بانفوذترین سازمان‌های محافظه‌کار آمریکایی، که پشتوانه چارلز کوک میلیاردر را دارد، اعلام کرد که حمایت مالی خود از کارزار نیکی هیلی را متوقف می‌کند. این سازمان همچنان به حمایت خود از هیلی برای ریاست‌جمهوری ادامه می‌دهد ولی نه در قالب پول نقد، بلکه با کلمات.

 

عبور رای‌دهندگان از پیگردهای قانونی و اشتباهات سیاسی ترامپ

یک ماه از رای‌گیری نیوهمپشایر، آخرین رقابت قابل‌توجهی که ترامپ را مستقیماً در مقابل هیلی قرار داد، گذشته است. برخلاف نتیجه قاطعانه ایالت کارولینای جنوبی، ترامپ هفته‌های گذشته را بدون اشتباه و آسیب نگذرانده است.

یک قاضی نیویورک ترامپ را به‌دلیل اغراق در اعلام دارایی خالص و فریب بانک‌ها به‌پرداخت 450 میلیون دلار محکوم کرده است. هیئت منصفه دادگاهی در منهتن به ترامپ دستور داد تا 83 میلیون دلار را به ای.جین‌کرول، نویسنده، به‌دلیل بدنام کردن او پس از اتهام به تجاوز، پرداخت کند. تاریخ دادگاه دیگری برای اواخر مارس برنامه‌ریزی شده تا به اتهام ترامپ برای پرداخت حق‌السکوت به استورمی دنی‌یلز در سال 2016 رسیدگی شود. گزارش‌های کارزار انتخاباتی ترامپ نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سال 2023، 50میلیون دلار برای صورت‌حساب‌های قضایی‌اش پرداخت کرده است؛ اینها فقط مسائل قضایی ترامپ بودند.

او گفته است که روسیه را تشویق می‌کند تا هر کاری می‌خواهد با کشورهای اروپایی که مشارکت مالی کافی در ائتلاف ناتو ندارند، انجام دهد. کارزار انتخاباتی جو بایدن هم از این موضوع برای تبلیغات میدانی‌اش استفاده می‌کند. در عین حال ترامپ قرار است عروس خود را به‌عنوان رئیس‌مشترک کمیته ملی جمهوری‌خواهان منصوب کند که اتهاماتی از انتصابات فامیلی را به‌همراه خواهد داشت.

ترامپ، مایکل هیلی، همسر نیکی را که به‌عنوان گارد ملی به آفریقا اعزام شده، در ایالتی که سنت نظامی پرافتخاری دارد، مسخره کرد که باعث شد تبلیغات انتخاباتی هیلی، ترامپ را «مریض» بخواند. یک نظرسنجی پس از رای‌گیری جمهوری‌خواهان نشان داد که ترامپ نزدیک به 70درصد از رای بازنشستگان نظامی را دارد.  به‌عبارت دیگر جمهوری‌خواهان مشکلات ترامپ را نمی‌بینند. این موضوع نشانه‌ای از این است که رای‌دهندگان تصمیم خود را درباره اینکه چه‌کسی باید امسال آنها را رهبری کند، گرفته‌اند.

اما متحدان هیلی می‌گویند که اگر او نتواند «گروه نه‌چندان کوچک» حامیانش را با خود همراه کند، فرماندار پیشین کارولینای جنوبی می‌تواند برای ترامپ در نوامبر مشکل ایجاد کند.

هیلی همچنین اصرار دارد که تا سه‌شنبه بزرگ روز پنجم مارس در رقابت باقی بماند.

 

شرط پیروزی در حزب جمهوری‌خواهان

مشکل سیاسی هیلی بسیار عمیق‌تر از شکست در انتخابات مقدماتی ایالت‌هاست. هیلی در نیوهمپشایر توانست 43درصد از کل آراء را به‌دست آورد اما دستاوردها و شکست‌های هیلی تماماً به‌دلیل حمایت‌های رای‌دهندگان مستقل است. نظرسنجی‌های پس از رای‌گیری در میان جمهوری‌خواهان نشان می‌دهد که ترامپ 74درصد از آراء را به‌دست آورده و هیلی 25درصد. به‌عبارت دیگر، حدوداً دوسوم حمایت‌های هیلی از طرف دموکرات‌ها و رای‌دهندگان مستقل است.

طبق این نظرسنجی پیش از رای‌گیری در ایالت آیووا و در ماجرایی مشابه، هیلی، عملکرد بسیار بهتری در میان رای‌دهندگان مستقل (34درصد) نسبت به جمهوری‌خواهان (15درصد) داشت. در ایالت نوادا، هیلی به‌طور شرم‌آوری به گزینه «هیچ‌کدام از این نامزدها» با بیش از 30نقطه درصد در رقابتی باخت که نام ترامپ حتی در برگه رای‌گیری وجود نداشت. کارزار انتخاباتی هیلی در این ایالت فعالیتی نداشت اما نتایج آن نشان‌دهنده کمبود حمایت خالص از او بود.

جایگاه هیلی به‌مثابه غریبه‌ای در حزب خود در ایالت‌اش با حمایت تشکیلات جمهوری‌خواهان از دونالد ترامپ تضعیف شده است: حمایت هم سناتورهای آمریکا، فرماندار و هم بیشتر نمایندگان کنگره از جمله نانسی میس، که هیلی به او کمک کرد تا رقیبش که حمایت ترامپ را داشت، در سال 2022 شکست دهد.

روز مهم بعدی در تقویم انتخاباتی مقدماتی حزب جمهوری‌خواهان سه‌شنبه بزرگ است، زمانی که 15 ایالت و یک منطقه در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری رای می‌دهند. رقابت‌ها در برخی از این ایالت‌ها کاملاً به رای‌دهندگان مستقل و دموکرات بستگی دارد که کار را برای هیلی دشوارتر می‌کند.

یکی از سازمان‌های مردم‌نهاد که به هیلی مرتبط است در تبلیغات تلویزیونی خود به‌صراحت تلاش می‌کند دموکرات‌ها و مستقل‌ها را به پای صندوق‌های رای بیاورد.

اتکای هیلی به حمایت دموکرات‌ها، چه برای حمایت‌های مالی و چه برای جلب رای آنها، به موضوع بحث و گفت‌وگوی اصلی در میان تیم ترامپ تبدیل شده است. ترامپ روز قبل از رای‌گیری درباره هیلی گفت: «تلاش او این است که مدام به ما ضربه بزند تا بتوانند در نوامبر پیروز شوند. ما اجازه نمی‌دهیم این اتفاق بیفتد.»

 

ترامپ نمی‌تواند در انتخابات سراسری برنده باشد

کمپین هیلی نمی‌تواند ایالتی را نام ببرد که او در آن پیروز شود. اما او همچنان برنامه تبلیغاتی فشرده‌ای را تا روز سه‌شنبه بزرگ دارد:‌ از میشیگان تا مینه‌سوتا تا کلورادو تا یوتا، سپس ویرجینیا، واشنگتن‌دی‌سی، کارولینای شمالی و ماساچوست.

استدلال آخر سخنرانی هیلی اینگونه بود: ممکن است که او نتواند در انتخابات مقدماتی پیروز شود اما ترامپ نمی‌تواند برنده انتخابات سراسری باشد. بلکه به گفته گولدماکر متاسفانه هیچ راه بی‌نقصی برای نامزد شدن وجود ندارد.

هیلی در حضور فزاینده خود در رسانه‌ها بحث انتخاب‌پذیری را که ماه‌هاست دلیل اصلی نامزدی خود اعلام می‌کند، تشدید کرده است. او می‌گوید، جمهوری‌خواهان از زمانی که ترامپ وارد صحنه شد، در 2018، 2020، 2022 و 2023 به‌طور مداوم شکست خورده‌اند. او استدلال می‌کند که استفاده از کارت ترامپ، نه‌تنها برای کاخ سفید بلکه برای مجلس سنا و نمایندگان هم فاجعه‌بار است.

اما شکست‌های خود او، در آیووا، نیوهمپشایر، نوادا و کارولینای جنوبی، این مورد از قدرت او را تضعیف کرده است. به‌سختی می‌توان استدلال کرد که رقیب شما بازنده است درحالی‌که برنده می‌شود.

 

مسئله پول و جلب حمایت هیئت‌های انتخاباتی

باوجود تمام موفقیت‌های ترامپ تا به امروز، او هنوز کسری از تعداد کل رای‌های مورد نیاز خود از هیئت‌های انتخاباتی را دارد. تقویم از اینجا در یک چشم به‌هم زدنی می‌گذرد. ترامپ موقعیت خوبی در ایالت‌هایی مثل کالیفرنیا دارد که تعداد نمایندگان هیئت‌های انتخاباتی بیشتری دارند. تیم ترامپ قوانین ویژه سودمندی را در این ایالت مهندسی کرده است.

هیلی می‌گوید ارزش این را دارد که بگذاریم خود رای‌دهندگان به انتخابات مقدماتی رای دهند. او می‌گوید: «آنها حق دارند گزینه واقعی را انتخاب کنند، نه اینکه انتخابات به‌سبک شوروی فقط با یک نامزد برگزار شود.»

تیم ترامپ می‌گوید که حتی اگر 43درصدی که هیلی در نیوهمپشایر کسب کرد را به تمام رقابت‌های چند هفته آینده تعمیم دهیم، ترامپ تعداد رای کافی را از سوی هیئت‌های انتخاباتی برای تضمین نامزدی تا 19 مارس دارد. اگر او عملکرد بهتری داشته باشد می‌تواند تعداد رای هیئت‌های انتخاباتی لازم را یک هفته زودتر به‌دست آورد. کریس لاسیویتا و سوزی وایلز، مدیران کارزار انتخاباتی ترامپ به‌طور مشترک در یادداشتی بر این موضوع تاکید کردند که «پایان نزدیک است».

پایان انتخابات مقدماتی در واقع زمانی است که هیلی کنار برود و آن‌چیزی که بیش از هر مورد دیگری می‌تواند فشار آورد، پول است. هیلی در ژانویه توانست حمایت‌های مالی بیشتری کسب کند و در کل او پول کافی برای ادامه کارزار خود را دارد.

در جشن پس از انتخابات در چارلستون، اخبار سی‌ان‌ان یک ساعت پس از پایان رای‌گیری از بلندگوها پخش می‌شد. صدای یکی از تحلیل‌گران می‌آمد که می‌گوید هیلی «تا زمانی که پول داشته باشد چراغ‌های خانه‌اش را روشن نگه دارد» می‌تواند در این رقابت باقی بماند.

اما ترامپ مبلغ بالایی را باید هزینه کند. اولین حکم ترامپ جریمه نقدی است. به گفته پاکست دیلی متعلق به نیویورک‌تایمز این حکم با 355 میلیون دلار شروع شد که خود رقم بزرگی است. اما بعد بهره هم به آن اضافه می‌شود که آن را به 450 میلیون دلار می‌رساند؛ یعنی نزدیک به نیم میلیارد دلار. پس ترامپ در این پرونده به‌تنهایی 450 میلیون دلار بدهکار است. ممنوعیت‌هایی هم برای ترامپ در اراده کمپانی‌اش وجود دارد. ممنوعیت او برای دریافت وام از بانک‌های نیویورک. اگر ترامپ ارزش واقعی دارایی‌هایش مثل کلوپ گلف، هتل‌ها، ساختمان‌ها را اعلام کرده بود، بانک‌ها می‌توانستند سود بیشتری ببرند. اما ترامپ باید مبلغ جریمه خود را به جای بانک‌ها به ایالت نیویورک بپردازد. در واقع، به گفته پادکست دیلی: «در این روند بانک‌ها قربانی نیستند. آنها به ترامپ می‌گویند شما ایکس میزان پول از فریب به‌دست آوردی. هیچ‌کس در ایالت نیویورک اجازه ندارد با فریب درآمدزایی کند. ما برای اینکه افراد دیگری که مشغول به‌این کار هستند را منصرف کنیم، این پول را از تو می‌گیریم و آن را به مردم خوب نیویورک می‌دهیم.» ترامپ در یکی از شهادت‌نامه‌هایش در سال گذشته اعلام کرده بود که 400 میلیون دلار نقد دارد. حتی اگر راست بگوید همچنان کافی نیست. برای کسی که نامش با ثروت گره خورده است، هم شرم‌آور است و هم برای او آزاردهنده.

انگیزه‌های اصلی هیلی برای باقی‌ماندن در رقابت

کارزار انتخاباتی ترامپ معتقد است که هیلی با ممانعت از اتحاد حزب جمهوری‌خواهان پشت تنها نامزد قطعی آن به چشم‌اندازهای حزب ضربه می‌زند. به گزارش وال‌استریت ژورنال دموکرات‌ها هم ظاهراً با آن موافق‌اند: کارزار انتخاباتی بایدن از انتقادهای تند و فزاینده هیلی استقبال کرده و با اشتیاق آن را تقویت می‌کنند.

گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره انگیزه‌های اصلی هیلی برای باقی ماندن در این رقابت وجود دارد: برخی از افرادی که در نشست 2024 سازمان محافظه‌کار Principles First شرکت کردند، می‌گویند باقی ماندن هیلی در رقابت شاید به این دلیل است که زمانی که ترامپ به‌خاطر 91 اتهامی که در 4 کیفرخواست خود دارد، محکوم شود، او می‌تواند به‌عنوان نامزد ذخیره وارد شود.

بقیه امیدوارند که او از کارت حزب سوم استفاده کند و پس از باخت در انتخابات امسال حزب را رهبری کند. باربارا کامستاک، نماینده پیشین مجلس از ویرجینیا که از هیلی حمایت کرده است، می‌گوید: «فکر می‌کنم مهم است که گزینه‌ای برای آینده وجود داشته باشد.» هیت مایو، بنیانگذار Principles First می‌گوید که عزم هیلی را تقدیر می‌کند: «تئوری‌های بسیاری وجود دارد اما فکر می‌کنم او واقعاً اهمیت می‌دهد. او تهدیدها را می‌بیند اما هیچ مزیتی در زانو زدن نمی‌بیند.» او می‌گوید هیلی محاسبات استراتژیکی برای درازمدت دارد. اینکه 40درصد از رای‌دهندگان مقدماتی با ترامپ موافق نیستند که اگر ترامپ می‌خواهد پیروز شود باید نظر این 40درصد را جلب کند.‌

مایو می‌گوید: «اگر برای این رای‌دهندگان پیامی نداشته باشید نمی‌توانید وارد کاخ سفید شوید.» بسیاری از شرکت‌کنندگان این نشست انتقاد کردند که چرا این بخش جنگجوی شخصیت هیلی را زودتر ندیدند. مهم است که کسی بتواند مقابل ترامپ مقاومت کند اما حالا که شانسی برای برد ندارد راحت‌تر می‌تواند با ترامپ مقابله کند.

هیلی که زمانی در دولت ترامپ کار می‌کرد، دولت او را بدون هیچ حادثه‌ای ترک کرد، پس از حمله ششم ژانویه به کنگره آمریکا او را محکوم کرد، اصرار داشت که با ترامپ وارد رقابت نمی‌شود و سپس نظرش را تغییر داد. زمانی که اولین کیفرخواست ترامپ اعلام شد، هیلی گفت این موضوع بیشتر به‌نظر انتقام است تا اجرای قانون.

هیلی در اولین مناظره حزب جمهوری‌خواه از ترامپ برای افزایش هزینه‌ها انتقاد کرد اما در پاسخ به این سوال که در صورت ارتکاب ترامپ به جنایت از او حمایت می‌کند یا نه، دستش را بالا برد. او بعدها گفت که وقتی رئیس‌جمهور شود او را شامل عفو می‌کند.

ارزیابی کارشناسانه (یا به‌گفته عده‌ای بزدلانه) هیلی مبنی بر اینکه کاملاً ضدترامپ عمل کردن مسیری است که به‌سرعت بی‌اهمیت می‌شود، او در دو رقابت اولیه در این مسیر دوجانبه حرکت می‌کرد. اما پس از انتخابات نیوهمپشایر در 23 ژانویه اوضاع تغییر کرد.

در واقع او بیشتر فصل انتخابات از حمله به ترامپ امتناع کرد که او را به‌هیچ جا نرساند. قطعاً هیچ ضمانتی وجود ندارد که رویکرد دیگری می‌توانست موفقیت‌آمیز باشد.

به‌گزارش واشنگتن‌پست، اگر هیلی برای حداقل چند هفته دیگر در این رقابت باقی بماند، می‌تواند 4 دستاورد داشته باشد. اول، ترامپ را که مجبور است دستمزد وکلایش را بپردازد، مجبور می‌کند پول بیشتری هزینه کند. دوم، او می‌تواند هیئت‌های انتخاباتی بیشتری شامل مستقل‌ها، جمهوری‌خواهان میانه‌رو و دموکرات‌هایی که مصراً از سن بالای بایدن انتقاد می‌کنند، با واقعیت احتمال دور دوم ریاست‌جمهوری ترامپ روبه‌رو کند. سوم، او می‌تواند فرصت بیشتری به دیوان عالی آمریکا بدهد تا به عدم صلاحیت و مصونیت ترامپ رای دهد تا رای‌دهندگان تصمیم بگیرند که می‌خواهند کسی را نامزد کنند که شورشی را برنامه‌ریزی کرد و تا قبل از انتخاب بعدی حداقل باید در یک دادگاه جنایی شرکت کند یا نه. در نهایت، جلب و حفظ حمایت تعداد به‌خصوصی از هیئت‌های انتخاباتی به او کمک می‌کند تا در صورتی که ترامپ محکوم شود، نمایندگان کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان از حمایت از او پشیمان شوند.

ما هیچ‌وقت نمی‌دانیم که اگر هیلی کارزار انتخاباتی خود را کاملاً غیرمتعارف پایه‌ریزی می‌کرد، به‌طور مساوی (اگر نه بیشتر) روی رای‌دهندگان مستقل و دموکرات‌ها به‌اندازه جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ حساب باز می‌کرد. در آخر، می‌توانست یک فروپاشی را رقم بزند. رای‌دهندگان جمهوری‌خواه را مجبور می‌کرد مناظره‌ای را تماشا کنند و حقایق سختی در آن بشنوند و می‌توانست روزنامه‌نگاران را مجبور کند تا گزارش دهند ترامپ دستور کار یک دشمن آمریکایی را پیش می‌برد و به‌گفته هیئت منصفه ایالت نیویورک، به یک زن تجاوز کرده است.

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی