| کد مطلب: ۱۰۹۸۸

تشکیل ائتلاف برای مقابله با یمن

سازمان سنتکام روز گذشته اعلام کرد، نیروهای مسلح یمن روز دوشنبه دو حمله به دو کشتی تجاری در جنوب دریای سرخ انجام دادند. سنتکام طی بیانیه‌ای توضیح داد: «نفتکش سوان آتلانتیک مورد حمله پهپاد و موشک ضدکشتی پرتاب‌شده از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن قرار گرفت.» در ادامه این بیانیه آمده: «کشتی باری کلارا نیز از انفجار در آب‌های نزدیک محل خود در جنوب دریای سرخ خبر داده است.» سنتکام همچنین در این بیانیه تاکید کرد: «گزارشی از تلفات جانی در این دو حادثه در جنوب دریای سرخ گزارش نشده است». لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، ائتلافی متشکل از ۱۰ کشور برای مقابله با عملیات‌های ارتش یمن علیه کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ ایجاد شده است. آستین گفت: «افزایش حملات اخیر حوثی‌ها در دریای سرخ جریان آزاد تجارت را تهدید کرده، قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و نیاز به اقدام جمعی دارد.» این ائتلاف شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، نروژ، هلند، کانادا، بحرین و سیشل است. این در حالی است که امارات و عربستان از مشارکت در این ائتلاف دریایی آمریکایی به‌دلیل عواقب ویرانگر آن خودداری کرده‌اند. از سوی دیگر دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه گفت، این کشور در این ائتلاف مشارکتی ندارد.

در این میان خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد به دلیل جنگ غزه، تانکرهای حامل گاز طبیعی مایع، مسیرهای خود را از دریای سرخ منحرف کردند که در نتیجه آن سفرهای کشتی‌ها طولانی می‌شود و ارسال سوخت در شرایط سرمای شدید به تعویق خواهد افتاد. بلومبرگ در این گزارش می‌نویسد:«از روز جمعه، حداقل پنج کشتی مسیر خود را از آب‌های سواحل یمن تغییر داده‌اند، درحالی‌که آنجا مسیری اجتناب‌ناپذیر برای کشتی‌هایی است که از کانال سوئز استفاده می‌کنند و این کانال اروپا و آسیا را به هم متصل می‌کند.»

ارتش یمن بعد از حملات گسترده ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه تاکنون توانسته در حمایت از مردم فلسطین چندین کشتی اسرائیلی یا کشتی‌هایی را که مقصد آن‌ها اراضی اشغالی است، هدف حمله قرار دهد. در هفته‌های اخیر به موازات تشدید حملات رژیم اسرائیل علیه غزه، ارتش یمن عرصه را بر کشتی‌های اسرائیلی که قصد عبور از تنگه باب‌المندب در دریای سرخ دارند، تنگ‌تر کرده و پیش از این هم با پهپاد و موشک، اراضی اشغالی فلسطین و به‌طور مشخص بندر ایلات را هدف قرار داده بود.

۴۰ درصد تجارت بین‌المللی جهان از طریق این تنگه که بین یمن، در منتهی‌الیه جنوب غربی شبه‌جزیره عربستان و قاره آفریقا قرار دارد، انجام می‌شود. نیروهای مسلح یمن تاکید دارند که تا زمانی که رژیم صهیونیستی به تجاوز نظامی علیه نوار غزه و محاصره این منطقه پایان ندهد، دریای سرخ برای کشتی‌های رژیم صهیونیستی و وابسته به آن امن نخواهد بود.

حزام الاسد، عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن به زبان عبری اسرائیل و حامیان غربی آن به‌ویژه آمریکا را در شبکه اجتماعی ایکس تهدید کرد و نوشت: «با یاری خداوند متعال، هیچ قدرتی در روی زمین نخواهد توانست که ما را از یاری ساکنان غزه در برابر تعدی رژیم صهیونیستی، بازدارد.« محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله یمن هم ضمن امن دانستن آبراه‌های دریای سرخ و خلیج عدن برای عبور همه کشتی‌ها غیر از کشتی‌های رژیم صهیونیستی و کشتی‌هایی که عازم بنادر رژیم صهیونیستی هستند، تاکید کرد: «هراس‌افکنی آمریکا درباره آبراه‌ها، تبلیغات مغرضانه و غیرواقعی است که به دنبال تشکیل دیوار بین‌المللی حمایت از رژیم صهیونیستی در دریا پس از سقوط دیوار بتنی در برابر طوفان‌الاقصی است.» چندی پیش گیدئون گلبر، مدیر اجرایی بندر ایلات در اراضی اشغالی تاکید کرد، در پی تهدید یمن درخصوص ممانعت از عبور کشتی‌های عازم اراضی اشغالی از طریق باب‌المندب، بندر ایلات دچار فلج تجاری شده است. پیش از این نیز «محمد‌البخیتی» در گفت‌وگو با الجزیره به تشکیل ائتلاف آمریکایی در دریای سرخ واکنش نشان داده و گفته بود، یمن با ائتلاف آمریکایی در دریای سرخ مقابله خواهد کرد.

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی