| کد مطلب: ۲۱۳۲۰

از قرارداد استودیو لاینزگیت با یک شرکت هوش مصنوعی تا تصویب قوانینی برای مهار آن

آیا باید افسار هوش مصنوعی را کشید؟

آیا باید افسار هوش مصنوعی را کشید؟

هوش مصنوعی در سال‌های اخیر مشکلات بسیاری را برای سلبریتی‌ها ایجاد کرده‌ است، مقامات بسیاری در کشورهای مختلف به‌دنبال تصویب قوانینی هستند که کمی افسار هوش مصنوعی را بکشند تا جلوی سوءاستفاده‌ها را بگیرد.

لاینزگیت با شرکت هوش مصنوعی ران‌وی همکاری می‌کند تا با استفاده از مجموعه‌ی بزرگ فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی آن‌ها، یک مدل هوش مصنوعی جدید برای آموزش ایجاد کند. لاینزگیت استودیوهای بزرگ تولید فیلم است که پشت مجموعه‌هایی چون سه‌گانه‌ی«بازی‌های گرسنگی» و «جان ویک» است که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی در تولیدات آینده سود خواهد برد.

مایکل بورنز، معاون رئیس لاینزگیت به بی‌بی‌سی اعلام کرد: «ران‌وی... به ما کمک می‌کند تا از هوش مصنوعی برای توسعه‌ی فرصت‌های تولید محتوای خلاقانه و مقرون‌به‌صرفه استفاده کنیم.»

در عین حال هلن دلزانی، نویسنده و تهیه‌کننده نیز به این رسانه گفته است: «ما درحال حاضر شاهد از دست دادن مشاغل زیادی در صنایع خلاقه هستیم که این موضوع بدتر هم خواهد شد. اما تراژدی بزر‌گ‌تر در همه‌ی این‌ها این است که فیلم و سرگرمی از اعتبار بیفتد.»

الکساندر چارد، بازیگر در شبکه‌ی ایکس خود نوشته است: «کلمات ما،‌ بازی‌هایمان و کارگردانی صرفاً برای تغذیه‌ی ماشین است تا زمانی که دیگر به ما نیازی نداشته باشند.» بقیه‌ی کاربران شبکه‌ی ایکس این همکاری را «ناخوشایند» و «منزجرکننده» توصیف کردند، گرچه برخی دیگر که در زمینه‌ی هوش مصنوعی کار می‌کنند، نگاه مثبت‌تری به آن داشتند.

تهیه‌کننده پی‌جی آکتورو که همچنین مدیرعامل اجرایی یک شرکت سرگرمی هوش مصنوعی است، آن را به‌عنوان «بسیار شگفت‌انگیز برای صنعت (فیلمسازی)» و راهی برای «ارتباط میان دو دنیای» هوش مصنوعی و تولید فیلم توصیف کرد.  گفتنی است که ران‌وی به دنبال کاهش نگرانی‌ها در مورد اشتغال در صنعت خلاق بوده است.

نگرانی‌های فزاینده

کریستوبال والنزوئلا، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل شرکت، در بیانیه‌ای گفت که هوش مصنوعی می‌تواند «به‌طور قابل توجهی پیشرفت فرد را از طریق چالش‌های خلاقانه تسریع بخشد... با کمک به حل وظایف خاص، نه با جایگزینی کل مشاغل.»

کارلا اورتیز، هنرمندی که در تلویزیون، فیلم و بازی‌ها فعالیت‌ می‌کند در پستی که در شبکه‌ی ایکس خود منتشر کرد یادآور شد، در حال حاضر گروهی از هنرمندان از ران‌وی به‌دلیل نقض احتمالی حق کپی‌رایت شکایت کرده‌اند، درحالی‌که یک قاضی منطقه‌ای ایالات‌متحده در ماه گذشته حکم داد که این شرکت بخشی از گروهی از شرکت‌های هوش مصنوعی بود که به‌طور غیرقانونی تصاویر را در سیستم‌های تولید تصویر ذخیره می‌کنند.  در ماه ژوئن، سینمایی در لندن مجبور شد فیلمی که توسط هوش مصنوعی نوشته شده بود را به‌خاطر واکنش‌های منفی کنار بگذارد.  جزئیات کمی در مورد نحوه‌ی استفاده از فناوری هوش مصنوعی در تولید منتشر شده است - اما باتوجه به این‌که یکی از دلایل اصلی اعتصاب چندماهه‌ی بازیگران هالیوود در سال ۲۰۲۳ نگرانی در مورد استفاده از هوش مصنوعی در تولید فیلم بود، نکات منفی بسیاری در واکنش به این همکاری وجود دارد.

ماجرای این اعتصاب مربوط به خطر هوش مصنوعی بود و بسیاری از بازیگران و نویسندگان هالیوود، ابراز نگرانی کرده بودند که هوش مصنوعی در آینده‌ی نه‌چندان دور جای آن‌ها را بگیرد و استودیوهای فیلمسازی با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌ها و پرداخت دستمزد کمتر به نویسندگان، کار نوشتن یا طرح اولیه‌ی فیلمنامه را به هوش مصنوعی بسپارند و این موضوع باعث به‌خطر افتادن امنیت شغلی آن‌ها شود. همچنین بازیگران نیز نگرانی‌هایی درباره‌ی خطر هوش مصنوعی داشتند و خواستار وضع قوانین سختگیرانه درباره‌ی استفاده از هوش مصنوعی و تأمین امنیت شغلی خود شده بودند. آن‌ها اعلام کرده بودند، استودیوها تضمین کنند که با استفاده از هوش مصنوعی تغییراتی در چهره و صحبت کردن آن‌ها ایجاد نمی‌کنند.

قانون در برابر هوش مصنوعی

همانطورکه می‌دانیم هوش مصنوعی در سال‌های اخیر مشکلات بسیاری را برای سلبریتی‌ها ایجاد کرده‌ است، مقامات بسیاری در کشورهای مختلف به‌دنبال تصویب قوانینی هستند که کمی افسار هوش مصنوعی را بکشند تا جلوی سوءاستفاده‌ها را بگیرد.  به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، گاوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا یکی از کسانی است که به این نگرانی‌ها پی برده و اخیراً دو لایحه را امضاء کرده که هدف آن، محافظت از بازیگران و بقیه‌ی افراد معروف در برابر استفاده‌ی غیرمجاز از شباهت‌های دیجیتالی آن‌هاست. این لوایح که در اوایل سال جاری به قوه‌ی مقننه ایالت ارائه شد، حمایت‌های قانونی جدیدی را - هم در طول حیات و هم پس از مرگ بازیگران و خالقان آثار- در مورد تکثیر دیجیتالی تصویر یا صدای آن‌ها اعلام کرد.

نیوسام که ایالتی را اداره می‌کند که بزرگ‌ترین بازار سرگرمی جهان را در خود جای داده است، در بحبوحه‌ی نگرانی‌های فزاینده در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر کار هنرمندان، این لوایح را امضاء کرد. او در این باره گفته است: «ما در مورد کالیفرنیا صحبت می‌کنیم که ایالت رؤیاپردازان و اهالی عمل است. بسیاری از رؤیاپردازان به کالیفرنیا می‌آیند، اما گاهی اوقات آن‌ها به خوبی نشان داده نمی‌شوند. با این لایحه‌ای که من به‌تازگی امضاء کردم و با حمایت انجمن بازیگران آمریکا، ما مطمئن می‌شویم که هیچ‌کس نام، تصویر و شباهت خود را بدون نمایندگی مناسب یا حمایت از اتحادیه بازیگران، به افراد نادرست واگذار نکند.» فران درشر، رئیس انجمن بازیگران سینما ـ‌ فدراسیون هنرمندان تلویزیون و رادیو آمریکا قویاً از این قوانین جدید حمایت کرد و به ان‌بی‌سی نیوز گفت: «این قانون باید برای تمام مردم دنیا باشد که از هوش مصنوعی احساس خطر می‌کنند.»

او ادامه داد: «با وجود این‌که افراد باهوشی هستند که این اختراعات به ذهن‌شان می‌رسد، تصور نمی‌کنم که به این فکر کنند که وقتی انسان‌ها جایی برای امرار معاش نداشته باشند و نتوانند مایحتاج خانواده‌شان را تأمین کنند، چه اتفاقی خواهد افتاد.» یکی از قوانین، هنرمندان را از تعهد به قراردادهایی که اجازه‌ی استفاده از صداها یا تصاویر دیجیتالی آن‌ها را می‌دهد ـ چه به‌جای کار واقعی آن‌ها و چه برای آموزش هوش مصنوعی ـ محافظت می‌کند. این بندها براساس قانون ناعادلانه و خلاف سیاست عمومی تلقی می‌شوند و بر قراردادهای گذشته و آینده تأثیر می‌گذارند. هرکسی که چنین قراردادی دارد، باید تا اول فوریه به‌طور کتبی به طرف مقابل اطلاع دهد که این بند دیگر معتبر نیست. قانون دیگر، به‌طور خاص از شباهت‌های دیجیتال به‌عنوان بخشی از حق تبلیغات پس از مرگ بازیگران و دیگر افراد مشهور محافظت می‌کند، یک حق قانونی که از هویت افراد در برابر استفاده‌ی تجاری غیرمجاز محافظت می‌کند.

این قانون به دارندگان حقوق افراد متوفی اجازه می‌دهد درصورتی‌که کپی‌های دیجیتالی آن‌ها بدون اجازه در فیلم‌ها یا صداهای ضبط‌شده استفاده شود، شکایت کنند. آن‌ها می‌توانند حداقل ۱۰ هزار دلار یا خسارت واقعی ناشی از استفاده‌ی غیرمجاز را دریافت کنند. در ابتدای سال، انجمن بازیگران سینما ـ فدراسیون هنرمندان تلویزیون و رادیوی آمریکا با یک شرکت فناوری صدای هوش مصنوعی، قراردادی بحث‌برانگیز بست تا اجازه‌ی استفاده‌ی مجاز از صداهای دیجیتال در بازی‌های ویدئویی را بدهد.

در ماه ژوئیه، اجراکنندگان بازی‌های ویدئویی هالیوود به‌دلیل نگرانی‌های مداوم در مورد هوش مصنوعی، به اعتصاب رأی دادند. درحالی‌که هوش مصنوعی روزبه‌روز در تمام زمینه‌ها رسوخ می‌کند، نگرانی‌های فزاینده‌ای را هم ایجاد کرده است؛ از نگرانی درباره‌ی استفاده از هوش مصنوعی به‌جای انسان گرفته تا جعل تصاویر و فیلم‌های افراد مشهور. در این میان بسیاری درباره‌ی وضع قوانینی صحبت می‌کنند تا بتوانند استفاده از هوش مصنوعی را ضابطه‌مند کنند تا هوش مصنوعی به‌جای تهدید، تبدیل به فرصتی برای استفاده‌کنندگانش شود.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی