| کد مطلب: ۱۸۳۶۷

چرا به پزشکیان اعتماد دارم؟

مسعود سپهر، جامعه‏‌شناس سیاسی

چرا به پزشکیان اعتماد دارم؟

برای شرایط امروز ایران، پزشکیان بهترین گزینه‌ای بود که می‌توانست در این مقام قرار گیرد. او در میان ۸۵ میلیون ایرانی ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که انگار دست تقدیر و تاریخ او را برای شرایط امروز ما آماده کرده است. بگذارید این ویژگی‌ها را یک به یک برشمارم:

۱- پزشکیان دائماً تکرار می‌کرد که مطابق نظر کارشناسان عمل خواهد کرد. چرا او می‌تواند چنین کند؟ از کجا می‌فهمد کدام نظر درست است؟ او ۲۰ سال مجبور بوده است در جلسات علنی و غیرعلنی و کمیسیون‌های مجلس بنشیند، به حرف‌ها و استدلالات مختلف اعم از وزیر و وکیل و کارشناس و غیره گوش دهد و در آخر تصمیم بگیرد و رأی خود را اعلام کند. اگر کسی ۲۰ سال در چنین موقعیتی باشد حتماً این بینش و غریزه را پیدا می‌کند که با خروج چند جمله اول از دهان گوینده تشخیص بدهد حرف مفت می‌زند یا دنبال نفعی برای خودش و دوستانش است یا آنکه واقعاً حرف حساب و درخور توجهی دارد. از این مهمتر  کسی که ۲۰ سال گوش فرا داده و فقط گاهی سخن گفته، هنر و توانایی شنیدن را دارد و واعظی نیست که همواره متکلم‌وحده بوده است. او در این ۲۰ سال شنیدن از همه مسائل مملکت آگاه شده و دانش لازم برای قضاوت درست را به دست آورده است.

۲- پزشکیان هرچه دارد حاصل عمل خودش است، بی‌هیچ رانت یا پشتوانه خانوادگی یا ریاکاری، تنها با سخت‌کوشی، لیاقت، صداقت و خودِ خودش است. وامدار هیچ‌کس نیست که بخواهد قرضش را ادا کند و اگر همین فردا هم رئیس‌جمهور نباشد، غمی ندارد. همانطور که پس از پایان رأی‌گیری راحت سر بر بالین گذاشت و به خواب رفت. از این رو می‌تواند بی‌هیچ ملاحظه‌ای، تنها براساس منافع مردم تصمیم بگیرد. پزشکیان جراح قلب است. حتماً بسیار قلب‌ها را در مقابل چشمان خود دیده که دیگر نتپیده و مرگ فرا رسیده است. برای او مرگ عین‌الیقین است نه مثل آنها که مرز طبیعی عمر انسان را هم رد کرده‌اند و از حرص دنیا و قدرت دست نمی‌کشند.

۳- پزشکیان دارای بالاترین مرتبه علمی است. او علم جدید را خوانده و فهمیده، می‌داند که دانش براساس شواهد به دست می‌آید، نه با تکیه بر قول این و آن یا خواب و استخاره. کسی که به مرتبه استادی در دانشگاه می‌رسد یعنی مقالات علمی تاییدشده زیادی نوشته و پایان‌نامه‌های بسیاری را سرپرستی و داوری کرده است. این یعنی روش علمی برای رسیدن از مجهول به معلوم را می‌داند. به کسی که به روش علمی مسلط باشد، نمی‌توان شبه‌علم را به‌جای علم غالب کرد.

۴- دغدغه اصلی پزشکیان، عدالت است. عدالتی از جنس عدل علی که در جمله ساده او در مناظرات انتخاباتی بارها تکرار شد. باید ما هم سر همان سفره‌ای بنشینیم که برای مردم پهن کرده‌ایم. او در عمل این همسفرگی با مردم را نشان داده و ثابت کرده است. در مواجهه با چنین شخصیت و روحیه‌ای ویژه‌خواران خیلی زود ماهیت خود را نشان می‌دهند و اصلاً خودشان هم نزدیک او نمی‌شوند.

۵- و بالاخره آخرین و البته مهم‌ترین ویژگی پزشکیان این است که توانسته از دوران اصلاحات تا امروز تنها به پشتوانه رأی مردم و البته زیرکی و سیاستمداری به مفهوم درست و اخلاقی آن در ساختار قدرت جمهوری اسلامی بماند و حرف حق را هم بزند. سیاستمدار واقعی کسی نیست که آرزوهای بلند و زیبایی دارد و در شعارهای خود با صدای بلند آنها را فریاد می‌زند. سیاستمدار کسی است که می‌تواند در هر شرایط و به هر سختی، سیاست‌ورزی کند و حداکثر مطلوب و ممکن را برای مردم خود به ارمغان بیاورد. در شرایطی که جامعه ما دوقطبی شده است، ما به یک سیاستمدار پل‌ساز روی شکاف عمیق ایجادشده در جامعه و همسوکننده همه نیروها برای رفاه و توسعه و البته سربلندی و حفظ ایران در این زمانه و منطقه پرآشوب نیاز داریم. پزشکیان همه توانایی‌ها و دانایی‌های لازم برای این نقش بزرگ تاریخی را دارد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی