استاندار گیلان : خزر دوباره زنده میشود؛ گیلان؛ قلب تپنده تجارت خزر و نقطه اتصال ایران با جهان شمالی
رشت این روزها در مرکز توجه جهان شمالی ایستاده است؛ جایی که نگاهها به ظرفیتهای بندری، ریلی و اقتصادی گیلان دوخته شده تا مسیر تازهای برای تجارت ایران گشوده شود. اجلاس استانداران کشورهای حاشیه دریای خزر، نهفقط یک نشست سیاسی، بلکه نمایش توان لجستیکی و دریامحور گیلان در پیوند دادن ایران با روسیه، قفقاز و اروپا است.
گیلان –خبرنگار روزنامه هممیهن-نوری: رشت این روزها در مرکز توجه جهان شمالی ایستاده است؛ جایی که نگاهها به ظرفیتهای بندری، ریلی و اقتصادی گیلان دوخته شده تا مسیر تازهای برای تجارت ایران گشوده شود. اجلاس استانداران کشورهای حاشیه دریای خزر، نهفقط یک نشست سیاسی، بلکه نمایش توان لجستیکی و دریامحور گیلان در پیوند دادن ایران با روسیه، قفقاز و اروپا است.
گیلان بهعنوان استان راهبردی شمال ایران، اکنون با میزبانی از نخستین اجلاس استانداران استانهای ساحلی کشورهای حاشیه خزر در روزهای ۲۷ و ۲۸ آبانماه، نقشی کلیدی در دیپلماسی اقتصادی و ترانزیتی کشور ایفا میکند؛ اجلاسی که با شعار «خزر، پل دوستی و توسعه منطقهای» زمینهای برای گسترش همکاریهای بندری، ترانزیتی، گردشگری و زیستمحیطی میان ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان فراهم آورده است.
دیپلماسی اقتصادی گیلان در مسیر خزر
دکترهادی حقشناس، استاندار گیلان با اشاره به اهمیت این اجلاس گفت: «برگزاری نشست استانداران کشورهای حاشیه خزر نوعی دیپلماسی عمومی است که ضمن آشنایی متقابل با ظرفیتهای اقتصادی، منافع مشترک در قالب کریدور شمال–جنوب را تقویت میکند.»
وی افزود: «گیلان بهواسطه قرارگیری در شاهراه شمال کشور و برخورداری از مسیرهای ریلی، جادهای، دریایی و هوایی، نقش ویژهای در توسعه ملی دارد. از سوی دیگر تولید بیش از ۲۳۰ هزار تن کیوی و مرکبات صادراتی و ظرفیتهای گسترده در گردشگری، این استان را به مقصد مطلوب سرمایهگذاران داخلی و خارجی تبدیل کرده است.»
استاندار گیلان همچنین با اشاره به استقبال سرمایهگذاران در حوزه گردشگری گفت: «اکنون ۳۰ سرمایهگذار در زمینه توسعه زیرساختهای هتلداری و گردشگری اعلام آمادگی کردهاند و هدف ما تسهیل حضور بخش خصوصی است تا گیلان به قطب بزرگ تجارت و گردشگری دریای خزر بدل شود.»
کریدور شمال–جنوب، شاهراه نوین تجارت اوراسیا
کریدور بینالمللی حملونقل شمال–جنوب، با هدف کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی هزینه و زمان حملونقل بین هند و اروپا، ایران را به محور لجستیکی استراتژیک منطقه تبدیل کرده است. مسیر ریلی رشت – آستارا با ظرفیت جابهجایی سالانه ۱۵ میلیون تن بار و اتصال مستقیم شبکه ریلی ایران به اروپا، یکی از حلقههای حیاتی این پروژه محسوب میشود.
هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به روند ساخت این خط آهن گفت: «در مسیر ۱۶۰ کیلومتری رشت تا آستارا ۶۳ پل، یک تونل ۱۹۶۰ متری و ۱۰ ایستگاه پیشبینیشده و این طرح تحول چشمگیری در ترانزیت بینالمللی ایجاد خواهد کرد.»
بنادر گیلان؛ سهضلعی طلایی تجارت در خزر
به گفته حسین یونسی، مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان، سه بندر اصلی استان یعنی انزلی، کاسپین و آستارا محورهای اصلی راهبرد ترانزیت دریایی کشور به شمار میآیند. بندر انزلی با ۷۱ هزار مترمربع انبار سرپوشیده، ۵۶ هزار تن مخازن روغن خام و ۱۹۱ هزار تن سیلوی غلات، توان پذیرش سالانه ۱۰ میلیون تن کالا را دارد. وی همچنین از رشد ۱۱ درصدی صادرات کالا و افزایش ۲۰۶ درصدی ترانزیت منطقهای سوخت و غلات در سال جاری خبر داد.
یونسی افزود: «افزایش سهم کشور در حملونقل دریایی و تقویت شبکه حملونقل ترکیبی، جزو اولویتهای بنادر گیلان است. اکنون ۱۷ قرارداد سرمایهگذاری با بخش خصوصی منعقد شده و توسعه ماریناهای گردشگری در بندر انزلی و چمخاله نیز در حال پیگیری است.»
بندر آستارا، حلقه تکمیلکننده کریدور شمال–جنوب
بندر آستارا نخستین بندر خصوصی ایران است که با موقعیت مرزی ممتاز خود، حلقه اتصال زمینی، ریلی و دریایی ایران با جمهوری آذربایجان محسوب میشود. کاهش ۲۰۰ کیلومتر مسافت زمینی و کوتاهتر شدن مسیر دریایی تا ۱۵۰ مایل از مزایای رقابتی این بندر است که با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی، ظرفیت بالایی برای سرمایهگذاری خارجی فراهم آورده است.
«از برنج تا فندق؛ گیلان سکوی پرتاب محصولات غذایی ایران به بازارهای شمالی در سایه اجلاس استانداران»
“اجلاس تاریخی استانداران کشورهای حاشیه دریای خزر در رشت، تنها به ترانزیت و لجستیک محدود نماند؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با تأکید بر ظرفیتهای کمنظیر گیلان در تولید برنج، مرکبات، فندق و شیلات، خواستار شد که کشورهای همسایه شمال به مقصد اصلی محصولات کشاورزی این استان تبدیل شوند. این اجلاس فرصتی بیبدیل برای احیای ژئوپلیتیک غذایی ایران و تضمین امنیت غذایی منطقه از طریق تبادلات کشاورزی تعریف شده است.”