| کد مطلب: ۵۵۲۴۸

حق‌شناس: از سرمایه‌گذاری ۲۰ ساله برای تبدیل مزیت‌های دریای خزر به خدمت لجستیکی

استاندار گیلان در حاشیه اجلاس استانداران کشورهای حاشیه خزر، تأکید کرد که پس از دو دهه سرمایه‌گذاری سنگین در زیرساخت‌های سخت‌افزاری ریلی، بندری و جاده‌ای، اکنون اولویت تبدیل این ظرفیت‌ها به «خدمت» و فعال‌سازی کامل کریدور شمال-جنوب است.

حق‌شناس: از سرمایه‌گذاری ۲۰ ساله برای تبدیل مزیت‌های دریای خزر به خدمت لجستیکی

به گزارش هم‌میهن آنلاین و به نقل از ایسنا، استاندار گیلان گفت: در۲۰ سال گذشته به لحاظ سخت‌افزاری در توسعه ریل، جاده، بندر، حتی در فرودگاه امکانات زیادی ایجاد شده است. اکنون نیاز است که ما برنامه‌ریزی کنیم و با زیرساخت‌هایی که وجود دارد به یک خدمت تبدیل شوند. خدمت هم این است که کالا از مسیر ایران عبور کند وقتی عبور کرد می‌گوییم که کریدور شمال جنوب فعال شده است.

هادی حق‌شناس عصر سه‌شنبه ۲۷ آبان در حاشیه برگزاری پنل‌های تخصصی اجلاس استانداران کشورهای حاشیه خزر در گیلان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برگزاری چنین اجلاسی کم سابقه هست، کم سابقه از این منظر که هم سُفرای این کشورهای اطراف دریای خزر، هم وزرای ایرانی و هم مسئولین خارجی شرکت کردند. همچنین روسای اتاق‌های بازرگانی و مدیران منطقه آزاد و هم استاندارها مشارکت کردند.

وی افزود: طبیعتاً پیام اول این اجلاس این است که این پیام را بدهیم دریای خزر، دریای صلح و دوستی است، همچنان که در شعار اجلاس هم همین نکته بیان شده است.

استاندار گیلان ادامه داد: موضوع بعد این است که ما مزیت‌های نسبی منحصر به فرد خودمان را داریم. برای مثال، روسیه در تولید آهن‌آلات و همچنین چوب و کاغذ ظرفیت قابل توجه داره یا قزاقستان در تولید گندم و دان یا ترکمستان در اینکه مازاد تولید نفت و گاز دارد، آذربایجان هم همینطور. ایران و خاصه گیلان ظرفیت مازاد تولید محصولات کشاورزی مثل کیوی، مرکبات، مثل زیتون را داراست؛ فراتر از همه اینها گردشگری گیلان مزیت نسبی ماست.

حق‌شناس بیان کرد: تقریبا ۲۰ سال پیش در سن پترزبورگ یعنی در سال ۲۰۰۴، سه کشور ایران و روسیه و همچنین هند در نشستی کریدور شمال جنوب را مطرح کردند که از هند کالا به ایران بیاید و از ایران به سمت روسیه برود. بعد از آن اجلاس که ۲۰۰۴ بود، الان ۲۰ سال می‌گذرد و ۱۰ کشور دیگر به این توافق اضافه شدند. 

وی بیان کرد: طبیعی است که در این ۲۰ سال گذشته سرمایه‌گذاری زیادی انجام دادیم. مثلاً در دریای خزر - چه گیلان، چه مازندران - تقریباً ۳۰ میلیون تن ظرفیت ایجاد شده، حتی بندر کاسپین و بندر انزلی به ریل وصل شدند، بندر امیرآباد مازندران به ریل وصل شد. ریل آذربایجان به داخل خاک ایران در آستارا آمد. راه‌آهن رشت به تهران و قزوین به رشت افتتاح شد.

استاندار گیلان گفت: منظور این است که در این ۲۰ سال گذشته به لحاظ سخت‌افزاری در ریل، در جاده، در بندر، حتی در فرودگاه امکانات زیادی ایجاد شده. اکنون نیاز است که ما برنامه‌ریزی کنیم، کار سخت‌افزاری خوبی انجام شد. باید برنامه‌ریزی کنیم که از این سخت‌افزار موجود استفاده کنیم. برای اینکه چنین اتفاقی بیفتد نیاز به این داریم که این پنج کشور بیشتر با هم گفتگو و تعامل داشته باشند. اجلاسی که ما برگزار کردیم، گام اول، ولی گام محکمی بود که استاندارها با یکدیگر بیش از گذشته صحبت کنند.

وی ادامه داد: پیش از این رؤسای جمهوری یا وزرای خارجی یا معاونان اول و نخست‌وزیران نشست داشته‌اند. این بار نشست در سطح استاندارها برگزار شد که در میدان بتوانند از این سیاست‌هایی که دولت‌ها پنج کشور اتخاذ کردند و زیرساخت‌هایی که وجود دارد، سیاست‌ها و زیرساخت‌ها به یک خدمت تبدیل کنند. خدمت هم این است که کالا از مسیر ایران عبور کند وقتی عبور کرد می‌گوییم که کریدور شمال جنوب فعال شده است.

به کانال تلگرام هم میهن بپیوندید

دیدگاه

ویژه دیپلماسی
پربازدیدترین
آخرین اخبار