| کد مطلب: ۲۳۱۲۵

۲۵.۸میلیارد دلار کالا در نیمه نخست امسال صادر شد

۲۵.۸میلیارد دلار کالا در نیمه نخست امسال صادر شد

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اعلام‌کرد: از ابتدای امسال تا پایان شهریور ۷۰ میلیون تن کالا به ارزش ۲۵.۸ میلیارد دلار از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۴ درصد از لحاظ وزنی و ۶.۵ درصد از لحاظ ارزشی رشد داشت.

به گزارش هم‌میهن آنلاین و به نقل از  ایرنا، «محمدعلی دهقان‌دهنوی» امروز (یکشنبه) در نشست خبری اظهار داشت: پنج بازار صادراتی نخست کشورمان، چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و افغانستان است که ۷۵ درصد صادرات را به خود اختصاص داده اند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ادامه‌داد: در نیمه نخست امسال ۱۸.۳ میلیون تن کالا به ارزش ۳۲.۵ میلیارد دلار وارد کشور شده است که از لحاظ وزنی ۲.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی عنوان کرد: مبداهای وارداتی کشورمان امارت، چین، ترکیه ، آلمان و هند هستند که ۷۵ درصد از واردات را به خود اختصاص داده اند.

دهقان‌دهنوی با اشاره به وضعیت تجارت در سال گذشته، گفت: در سالی که گذشت ۴۹.۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۹.۸ درصدی از لحاظ وزنی و ۸.۹ درصد از لحاظ ارزش داشت.

وی بیان داشت: پارسال حدود ۶۶.۲ میلیارد دلار واردات به کشور انجام شد که از نظر وزنی ۴.۴ درصد افزایش داشت.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در مجموع سال گذشته تجارت ۱۱۵ میلیارد دلاری برای کشور رقم خورد که رقم مطلوبی نیست و باید افزایش یابد.

دلایل منفی شدن تراز تجاری کشور

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به دلیل منفی شدن تراز تجاری در سال گذشته، گفت: کاهش قیمت‌های جهانی، کاهش صادرات گاز، وضع عوارض صادراتی بر روی کالاهای خام و نیمه خام، وضع قوانین و مقررات متعدد و خلق الساعه و محدود کردن صادرکنندگان، از مهم‌ترین دلایلی است که منجر شده تا فرایند صادرات به‌شدت مختل شود و صادرکنندگان ناراحت باشند.

وی بیان‌داشت: وضع مقررات متناقض و متعدد و تعدد دستگاه های بدون صلاحیت در وضع مقررات، باعث ایجاد وضعیت نامناسب در بحث صادرات شده است. بر این اساس نیازمند تسهیل در صادرات هستیم.

دهقان‌دهنوی با بیان اینکه امسال در ۲۹ مهر صادرکنندگان برتر معرفی می شوند، گفت: تدوین شاخص‌های ارزیابی از سال گذشته آغاز و کمیته ارزیابی آن با حضور نمایندگان اتاق تعاون ایران و اتاق بازرگانی از خرداد ماه امسال فعال شد. شاخص های ارزیابی در ۵۰ گروه شامل ۴۹ گروه کالایی، پنج گروه فناوری و پنج گروه خدمات است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز داشت: از پنجم مهرماه فراخوان مستندات متقاضیان انجام شد و ۴۴۹ شرکت متقاضی حضور در انتخاب صادر کننده نمونه شدند که از ۱۶ مهرماه فرایند انتخاب شروع شد. در نهایت صادرکنندگان نمونه در همایش روز ۲۹ مهر با حضور رئیس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام و از برترین ها تقدیر می شود.

وی عنوان کرد: سه بخش ویژه امسال به روز صادرات اضافه شده است که شامل انتخاب یک شرکت با بالاترین میزان رشد صادرات، یک شرکت با بیشترین بازارهای صادراتی و یک شرکت با بهترین عملکرد در تعهدات ارزی می شود. همچنین انتخاب صادر کنندگانی که در پنج و هشت دوره به عنوان برترین انتخاب شده باشند مدال طلا و افتخار دریافت خواهند کرد.

برگزاری نخستین جلسه شورای عالی صادرات؛ به‌زودی

دهقان‌دهنوی با اشاره به اینکه نخستین جلسه شورای عالی صادرات به زودی برگزار می شود، گفت: در نشستی با معاون اول رئیس جمهور بر روی این موضوع تاکید شده است تا به زودی شاهد برگزاری جلسه خواهیم شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: به دنبال این هستیم که مصوبه های این شورا بر اساس ماده ۱۳۸ باشد تا معادل مصوبه هیات وزیران و قابل تصویب باشد پس از آن پیگیری مصوبه ها را دنبال خواهیم کرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه بخش خصوصی راه های دور زدن تحریم ها را پیدا کرده است، گفت: این ما دولتی ها هستیم که با قوانین و کنترل ها، مانع ایجاد کرده ایم.

وی بیان‌داشت: باید راه های تسهیل در تجارت اتخاذ کرد و دست از فشار بر صادرکنندگان برداشت.

نرخ ارز نیمایی و بازاری نزدیک شود

دهقان‌دهنوی با بیان اینکه چند نرخی شدن ارزها منجر به رانت می شود، گفت: وقتی فاصله بین ارز در سامانه نیما و بازار توافقی زیاد می شود، انگیزه ‌کم اظهاری و زیاد اظهاری ایجاد، آمارها مخدوش می‌شود و درصد خطا افرایش می‌یابد؛ از این رو باید فاصله نرخ ها به یکدیگر نزدیک شود.

وی افزود: تنوع مختلف کالاها و برندها، تنوع مقاصد وارداتی باعث شده است تا نتوانیم به صورت دقیق ارزش گذاری و اظهار کالا صورت بگیرد که همیشه اعتراض هایی هم در این زمینه وجود دارد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر تسهیل در تجارت، اظهار داشت: حوزه لجستیک و حمل و نقل بین‌المللی در توسعه صادرات و تنوع مقاصد صادراتی بسیار مهم است. برای توسعه تجارت نیاز به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و لجستیک داریم از این رو باید سرمایه‌گذاری در این زمینه افزایش یابد و بخش خصوصی هم با نگاه بلندمدت باید وارد این حوزه شود.

وی خاطرنشان‌کرد: مناطق آزاد از مبادی مهم در توسعه تجارت هستند که بخشی از مقررات مشکلاتی را برای تجار و تولیدکنندگان ایجاد کرده است؛ به دنبال آن هستیم تا با همکاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد بر روی ظرفیت ها برنامه ریزی کنیم.

ایران به دنبال پیوستن به WTO‌ است

دهنوی با اشاره به لزوم پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO) گفت: این امر یک الزام است و در این زمینه اقدامات لازم از سوی سازمان توسعه تجارت پیگیری می‌شود. اکنون پیمان‌های تجارت ترجیحی و آزاد با بسیاری از کشورها از جمله بریکس و اوراسیا داریم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد: برای توسعه تجارت  باید تعرفه‌ها کاهش یابد یا صفر ‌شود که در این زمینه هماهنگی در زمینه استانداردها، مقررات و سایر حوزه ها نیاز است.

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی