| کد مطلب: ۲۲۳۷۰

قیمت ارز، طلا، نفت و بازار سرمایه به اتفاقات چند روز گذشته واکنش نشان داد

بازار در نگرانی

بازار در نگرانی

به دنبال حمله موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل در شب چهارشنبه، بازار نفت بلا فاصله حساسیت نشان داد و در اولین واکنش، جهش چهار درصدی را در پیش گرفت.

ترور سیدحسن نصرالله تاثیر زیادی بر بازارهای مختلف گذاشت. گفت‌وگو با کارشناسان نشان می‌دهد بازارهای طلا، ارز و سکه دچار نوسان شده‌اند. هرچند بازار نفت هم به دلیل رویکردهای جدید محیط‌زیستی، چندان دچار تلاطم نشده و از آن‌جایی که جهان در حال حرکت از انرژی‌های فسیلی به سمت انرژی‌های پاک است، قیمت نفت بعد از این ترور چندان افزایش نیافت اما به دنبال حمله موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل در شب چهارشنبه، بازار نفت بلافاصله حساسیت نشان داد و در اولین واکنش، جهش چهار درصدی را در پیش گرفت. البته ساعاتی بعد بازار عقب‌نشینی کرد.

روز چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱، بهای طلای سیاه نسبت به ظهر روز گذشته همچنان ۱/۳۶ درصد گران‌تر و در مرز ۷۵ دلار معامله شد. رخدادهای اخیر همچنین تاثیرات گوناگونی بر بازارهای مالی منطقه داشته است. درحالی‌که بازار اسرائیل با رشد قابل توجهی مواجه شد بازارهای عربستان، امارات و ترکیه با افت مواجه شدند و بورس تهران نیز در این مدت افت‌‌‌های متوالی را ثبت کرده است.

روند بورس تهران در هفته اخیر، منفی بوده است. پس از ۷ روز متوالی رشد، شاخص کل بورس در روز چهارشنبه ۴ مهر به ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار واحدی رسید اما پس از آن و با انتشار وقایع لبنان، بورس تهران چهار باره، قرمز و منفی بسته شد. در مجموع این کاهش نشانگر نگرانی سرمایه‌‌‌گذاران از تحولات منطقه‌‌‌ای و نااطمینانی‌‌‌ نسبت به آینده سیاسی ایران است. یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند این افت را توضیح دهد، تجربه تاریخی فعالان درباره اجتناب از حضور در بازه‌های پرریسک بازار است. بورس تهران که در سال‌های اخیر تحت تاثیر تحولات بین‌المللی، نرخ ارز و شرایط سیاسی داخلی بوده، بار دیگر نشان داد که نسبت به تحولات ژئوپلیتیک حساسیت بالایی دارد. ترور سیدحسن نصرالله و احتمال افزایش تنش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای به وضوح سرمایه‌‌‌گذاران را نسبت به آینده کوتاه‌‌‌مدت بازار بدبین کرده است.

نوسان‌ها افزایشی است

ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با روزنامه هم‌میهن اظهار می‌کند: به نظر من شهادت و ترور سیدحسن نصرالله، تاثیر خود را بر بازارهای سکه و طلا گذاشت. محمدولی ادامه می‌دهد: بلافاصله بعد از ترور، تاثیر بر انس جهانی خواهد داشت. بازار ارز، سکه و طلا همه متأثر شده‌اند و اکنون، آثار شهادت ایشان بر قیمت‌ها قابل توجه بوده است. امیدواریم که این تنش‌ها بالاخره در دنیا تمام شود. او اضافه می‌کند: نوسانات بازار بسیار زیاد است و اکثر نوسان‌ها افزایشی است و گاهی در مقطعی، ممکن است ۱۰ درصد کاهش را  هم شاهد باشیم. انتظار داریم که بازار افزایشی باشد و اکنون هم طلا نزدیک به ۴ میلیون تومان شده است.

در همین راستا، علی شمس‌اردکانی در گفت‌وگو با هم‌میهن توضیح می‌دهد: تا این لحظه که کشورهای نفتی اسلامی عکس‌العملی نشان نداده‌اند و به همین دلیل حداقل تا این ثانیه، سیاست‌های بین‌المللی منجر نشده که قیمت نفت کاهش یا افزایش بیابد.

همچنین، با وجود اینکه تحولات اخیر در منطقه منجر به نگرانی بسیاری از مردم شد و قیمت دلار هم تا حدی افزایش یافت اما میثم رادپور، کارشناس اقتصادی معتقد است که نگرانی‌ها از تورم فزاینده در فضای کسب‌وکار و اقتصاد کلان مخرب‌تر از اخبار تحولات اخیر است.

چرا واکنش‌ها با شلوغی پمپ بنزین شروع می‌شود

63194380-1

با آغاز پاسخ موشکی ایران به اسرائیل در سه‌شنبه‌شب، پمپ‌بنزین‌ها شلوغ شد. هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها در مواقع حساس دیگر تبدیل به یک رویه شده است اما هنوز هم برخی این اتفاق، منجر به تعجب برخی از کاربران شبکه‌های مجازی می‌شود. کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در همان شبِ چهارشنبه، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، اظهار کرده بود: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و مناطق این شرکت در سراسر کشور در موقعیت‌های عادی نیز در آماده‌باش و رصد کامل نظام عرضه سوخت کشور هستند.

بنابراین شرایطی خاص که منجر به مراجعه بیش از حالت عادی به جایگاه‌ها می‌شود نیز با وجود آمادگی قبلی و برنامه‌ریزی‌های مدون و در حال اجرا، سبب هیچ مشکلی در عرضه بنزین نمی‌شود.

کاربران شبکه‌های اجتماعی هم چندین گمانه برای هجوم مردم به جایگاه‌های سوخت مطرح می‌کنند. برخی از آن‌ها معتقدند که دلیل اصلی هجوم فوج مردم به جایگاه‌های سوخت، نگرانی از افزایش قیمت بنزین است. همزمان برخی دیگر تصور می‌کنند که علت اصلی نه‌فقط نگرانی از افزایش قیمت که احتمالاً به طور کلی، ترس از نایاب شدن این سوخت است.

البته برخی دیگر نیز گمانه‌زنی می‌کنند حافظه تاریخی مردم که هشت سال دوران جنگ را دیده‌اند و کالاهای اساسی را به شکل کوپنی دریافت کرده‌اند، ناآرام است. مردم نگران تکرار شرایط سخت گذشته هستند و به همین دلیل به جایگاه‌های سوخت هجوم می‌برند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی