| کد مطلب: ۲۲۳۶۹

علی شمس‌‏اردکانی کارشناس اقتصاد انرژی:

جهان به سمت انرژی نو حرکت می‌‏کند

جهان به سمت انرژی نو حرکت می‌‏کند

یک کارشناس اقتصاد انرژی معتقد است از آنجایی که جهان به سمت انرژی‌های نو حرکت می‌کند به همین دلیل قیمت نفت کاهشی بوده است.

از سوی دیگر کشورهای اسلامی نیز به جز ایران هنوز واکنشی به تحولات اخیر نشان نداده‌اند به همین دلیل، قیمت نفت افزایش نخواهد داشت. علی شمس‌اردکانی در گفت‌وگو با هم‌میهن توضیح می‌دهد: تا این لحظه که کشورهای نفتی اسلامی عکس‌العملی نشان نداده‌اند و به همین دلیل حداقل تا این ثانیه، سیاست‌های بین‌المللی منجر نشده که قیمت نفت کاهش یا افزایش بیابد.

‌به نظر شما تحولات اخیر خاورمیانه و ترور رهبر حزب‌الله چه تاثیری در قیمت نفت داشته است؟

تا این لحظه که کشورهای نفتی اسلامی عکس‌العملی نشان نداده‌اند و به همین دلیل حداقل تا این ثانیه،  سیاست‌های بین‌المللی منجر نشده که قیمت نفت کاهش یا افزایش بیابد. همچنین سیاست‌های ایران نشان می‌دهد که کشور به دنبال افزایش تنش نیست. به همین دلیل هم در بازار نفت عکس‌العملی دیده نشده است.

‌با این همه، قیمت نفت در سه سال اخیر هرگز کمتر از ۷۰ دلار به ازای هر بشکه نشده بود اما در این دو هفته قیمت نفت به کمتر از ۷۰ دلار هم رسید. دلیل کاهش قیمت نفت چه بوده است؟

دقیقاً به دلیل بحرانی که در بازار نفت وجود دارد، دیگر جایی برای افزایش قیمت نمی‌ماند زیرا بازار نفت اکنون دچار چالش‌های جدی محیط زیستی است. کشورهای دنیا حالا دیگر بیشتر به محیط زیست اهمیت می‌دهند. مبارزه با کربن‌دی‌اکسید در دنیا جدی‌تر شده است اما ایران به این تغییرات توجهی نمی‌کند و به همین دلیل قیمت نفت هم افزایشی نداشت. کشورهای دنیا مانند انگلستان، حالا بعد از 400 سال برای اولین بار تولید زغال‌سنگ را پایان می‌دهند. آخرین معدن زغال‌سنگ انگلستان همین چند وقت پیش بسته شد.

‌به نظر شما حرکت جهان به سمت انرژی‌های پاک و مالیات بر کربن، قیمت نفت را کاهش داده است؟

دقیقاً همین‌طور است، چراکه همان‌طور که می‌دانید گاز کمترین آلایندگی را به  محیط زیست تحمیل‌می‌کند اما در سال‌های اخیر گاز هم یک رقیب جدی به نام هیدروژن دارد که بدون آلایندگی، انرژی زیادی تولید می‌کند. ویژگی قابل توجه هیدروژن این است که می‌توان آن را از خطوط لوله گاز هم جا‌به‌جا کرد. ضریب حرارتی هیدروژن بسیار کمتر از گاز حرارتی است. به همین دلیل دنیا ترجیح می‌دهد با انرژی خورشیدی، هیدروژن تولید کند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی