وزیر راه و شهرسازی:
سیاست دولت چهاردهم «درهای باز به روی بخش خصوصی» است
فرزانه صادق در دیدار با شورایعالی هماهنگی ترابری کشور تاکید کرد که در دولت چهاردهم صدای بخش خصوصی شنیده خواهد شد.
سایت وزارت راه و شهرسازی نوشت:
"فرزانه صادق" در نشست ۲۳۰ شورایعالی هماهنگی ترابری کشور پس از حدود سه ساعت شنیدن چالشها و مشکلات بخش خصوصی فعال در حوزه حملونقل، از دغدغهمندی آنان تشکر و سخنانشان را «مهم» توصیف کرد و گفت: مشکلات موجود و اعتراض صنوف، تشکلها، کامیونداران، اتاقهای بازرگانی، گمرک و.... نشاندهنده وجود مشکلاتی است که باید با هماندیشی همدیگر، به حل آنها بیندیشیم.
تأکید بر ضرورت تداوم ارتباطی که سه سال قطع شده بود
وی با ابراز امیدواری نسبت به حل مشکلات مطرح شده، در واکنش به اعتراض مهمانان این نشست به قطع ارتباط سهساله وزارت راه با بخش خصوصی، ادامه داد: سخنان شما را به دیده منت میپذیرم و فضای برقراری ارتباط بیشتر وزارت راه با بخش خصوصی بهمنظور رفع مشکلات را فراهم خواهم کرد.
صادق، خودش را وزیر دولتی معرفی کرد که رئیسجمهورش به زبان ساده با مردم سخن میگوید؛ وعدهووعید خاصی نمیدهد و اصراری به درانداختن طرحی نو ندارد؛ اما بهشدت معتقد به تغییر است.
به گفته وی، رئیسجمهور معتقد است بدون توجه به بخش خصوصی، نمیتوان هیچ اقدامی را پیش برد و این نگاه در وزارت راه و شهرسازی نیز وجود دارد. ازاینرو دولت باید تسهیلگر باشد و بستر لازم برای شنیدن مشکلات را فراهم کند.
انتخاب مشاوری از میان نمایندگان بخش خصوصی در حملونقل
وزیر راه و شهرسازی از نمایندگان بخش خصوصی حملونقل خواست تا تداوم این نشستها را از او مطالبه کنند و در واکنش به تقاضای مکرر آنان که خواستار انتصاب مشاوری در دسترس در حوزه حملونقل شدند، گفت: تقاضا دارم از میان خودتان سه مشاور در حوزههای حملونقل ریلی، جادهای و دریایی معرفی کنید تا ارتباط نزدیکی بین بخش خصوصی و وزارتخانه ایجاد شود.
وی ابراز امیدواری کرد که جلسات شوراهای عالی در این حوزه پس از چندین سال وقفه، بار دیگر تشکیل شوند تا این دیدارها بهصورت منظم تداوم یابد.
صادق با تأکید بر اینکه «باید بیشتر با شما گفتوگو داشته باشم و بیشتر سخنان شما را بشنوم»، به ۶ سال حضورش در شورای معاونین وزارت راه اشاره کرد و خطاب به مهمانانش گفت: اگرچه تخصصم در حوزه شهرسازی است؛ اما در این جلسات، با مسائل حوزه حملونقل نیز آشنا شدم. البته جنس گفتمان شما و دغدغههایتان متفاوت از آن چیزی است که در آن جلسات در جریانش قرار میگرفتم. در حال حاضر نیز هر هفته جلسات چهارتا هفتساعتهای با نمایندگان دارم که ۹۰ درصد مشکلاتشان در خصوص «راه و حملونقل» است.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، جلسات مستمر با بخش خصوصی برگزار خواهد شد تا وزارت راه و شهرسازی بیشازپیش شنونده باشد و مسائل دستهبندی و اولویتهای وزارت راه مشخص شوند و در نهایت موضوعات اساسی در اولویت قرار گیرند.
در این دولت، صدای شما باید بیشتر شنیده شود
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه همه مشکلات را او نمیتواند حل کند و برخی موارد در حوزه اختیارات این وزارتخانه نیست، گفت: در این دولت باید صدای شما بیشتر شنیده شود و من نیز این را پیگیری خواهم کرد.
وی با اشاره بهضرورت اولویتدهی به ستاد ساماندهی مرزها و شورایعالی ترانزیت بهمنظور رفع مشکلات و چالشهای مربوط به مرزها و حوزه ترانزیت، ابراز امیدواری کرد که با برگزاری جلسات و نشستهای این دو ستاد، بخش قابلتوجهی از مشکلات موجود مرتفع شود. خروجی این جلسات نیز با ارائه راهکارهای کوتاه و بلندمدت باید به سمع رئیسجمهور برسد.
صادق با اشاره به ریاست وزارت راه و شهرسازی بر هفت کمیسیون مشترک اقتصادی با کشورهای دیگر، گفت: بیشترین میزان ترانزیت کالا را در ارتباط با این کشورها از جمله ترکمنستان داریم که بهتازگی با آنها دیدار داشتم. حضور نمایندگانی از بخش خصوصی حملونقل در این دیدارها الزامی است تا مشکلات ترانزیت و رانندگان را با آنها مرتفع کنیم.
سیاست «درهای باز» در دولت چهاردهم
صادق با تأکید بر این که سیاست دولت چهاردهم از جمله وزارت راه و شهرسازی، «باز نگهداشتن درها به روی بخش خصوصی است»، گفت: وزارت راه و شهرسازی عرصه و بستر شنیدن صدای بخش خصوصی را فراهم خواهد کرد. قصد نداریم پشت درهای بسته فقط با چند انجمن و پیمانکار خاص جلسه بگذاریم که نتیجهاش تبعیض و بیعدالتی و اینهمه شکایت بشود.
وی دغدغههای مطرح شده در این نشست را نه «توهین» و نه «گلایه» دانست و افزود: سخنان شما از جنس دلسوزی بود و لازم است که نشستهایمان ادامه یابد.
این عضو کابینه دولت چهاردهم گفت: بهاینترتیب او صدای «انجمنها و صنوف خدماتدهنده به مردم» در دولت خواهد شد. البته لازمه آن این است که بخش خصوصی، مطالبهگری خود را ادامه داده و خسته نشود. در عوض او هم همواره گوش شنوایی برای مطالبهگریهای آنان خواهد بود تا مبادا پس از پایان دوره خدمتش، از این دوره نیز همچون برخی ادوار گذشته بهعنوان «دوران سیاه» نامبرده شود.