| کد مطلب: ۲۰۵۹۰

رئیس پیشین انجمن حسابداران ایران:

حقوق بازنشستگان مشمول مالیات نمی‌شود

حقوق بازنشستگان مشمول مالیات نمی‌شود

مالیات و بیمه‌ای که برخی تصور می‌کنند با ایجاد این اصلاحیه، شامل حقوق بازنشستگان می‌شود، و قرار است از حقوق آنها مالیات و بیمه کم شود، صحت ندارد.

در هفته گذشته، اصلاحیه آیین‌نامه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور را به وزارت‌خانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان‌های اداری و استخدامی کشور و برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد.

 بر اساس این مصوبه، در جزء ۶ ماده یک آیین‌ نامه اجرایی متناسب ‌سازی حقوق بازنشستگان که در یکم مرداد امسال به تصویب هیأت دولت رسیده بود، واژه «خالص» حذف و در انتهای این جزء، عبارت «پس از کسر حق بیمه سهم فرد و مالیات بر درآمد با رعایت بند «ث» تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور» اضافه ‌شد.

غلامرضا سلامی، رئیس پیشین انجمن حسابداران ایران، در گفت و گو با جماران، درباره تغییری که این اصلاحیه برای حقوق بازنشستگان ایجاد می کند، توضیح داد: مالیات و بیمه ای که برخی تصور می کنند با ایجاد این اصلاحیه، شامل حقوق بازنشستگان می شود، و قرار است از حقوق آنها مالیات و بیمه کم شود، صحت ندارد. حقوق بازنشستگان مشمول مالیات نمی شود و این معافیت قانونی است. معافیت قانونی را فقط مجلس می تواند لغو کند و هیات دولت نمی تواند معافیتهای مالیاتی را لغو کند.

وی افزود: در واقع این اصلاحیه، مربوط به این است که آنچه که مبنا برای افزایش قرار می گیرد، پس از کسر مالیات و بیمه است. کسر بیمه و مالیات مربوط به شاغلین است و پس از کسر حق بیمه و مالیات هرفرد شاغل ، حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد شاغلین مشابه و همطراز تطبیق می شود. بنابراین به حقوق بازنشستگان قرار نیست، مالیات و بیمه تعلق گیرد. «خالص» حقوق، همان حقوق ناخالص پس از کسر مالیات، حق بیمه و دیگر کسورات، از جمله جریمه‌ها، پرداختی وام و مساعده است.

سلامی گفت: آنچه که قبلا مبنا بوده و محاسبات بر اساس آن صورت گیرد، کلمه «خالص» بوده، این کلمه قابل تفسیر است. اما اکنون قانون احصاء کرده که «خالص» به معنای «پس از کسر بیمه و مالیات» است و متناسب با حقوق افراد شاغل است، ما به ‌التفاوت حقوق بازنشستگان بر اساس حقوق شاغلان محاسبه می‌شود، اما بازنشستگان از این کسرها معاف هستند و با این اصلاحیه، تغییری در شرایط همسان سازی حقوق آنها رخ نمی‌دهد. در واقع، نسبت به گذشته چیزی تغییر نکرده است.

 

 

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی