| کد مطلب: ۱۹۱۵۶

سیدکمال سیدعلی معاون اسبق ارزی بانک مرکزی:

بهبود وجهه با کاهش ۲ هزار تومانی اتفاق نمی‌‏افتد

بهبود وجهه با کاهش ۲ هزار تومانی اتفاق نمی‌‏افتد

سیدکمال سیدعلی، کارشناس اقتصادی معتقد است که نرخ ارز در دولت سیزدهم چنان بالا بود که کاهش ۲ هزارتومانی آن نمی‌تواند وجهه دولت قبل را بهتر نشان دهد. او در گفت‌وگو با «هم‌میهن» عنوان کرده که برای رسیدن به یک نتیجه و تحلیل واقع‌بینانه برای رسیدن به اینکه دولت قبل در پایین آمدن نرخ ارز مداخله داشته یا خیر باید چند بازه ۶ ماهه را مورد مقایسه قرار داد و میزان فروش نفت و درآمدهای نفتی را در نظر گرفت. سیدعلی همچنین به دولت جدید توصیه می‌کند هر چقدر سیاست‌های تجاری کشور با سیاست‌های بانک مرکزی منطبق باشد ثبات بیشتری در نرخ ارز ایجاد خواهد شد.

*‌تلاش دولت سیزدهم برای پایین آوردن نرخ ارز در روزهای پایانی عمر دولت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

وقتی دولت سیزدهم بر سر کار آمد، قیمت ارز ۲۳ هزار تومان بود و سپس آنقدر بالا آمد که به حدود ۷۰ هزار تومان هم رسید. در یک سال و نیم اخیر نیز ثباتی پیدا شد و بر روی حدود ۵۷ هزار تومان ماند و این یعنی حدود ۱۷۰ درصد در قیمت ارز رشد داشتیم پس با حدود ۲ هزار تومان کاهش نرخ دلار در روزهای پایانی دولت سیزدهم اتفاق ویژه‌ای نخواهد افتاد و واقعاً همان رقم ۵۷ هزار تومان نیز اصلاً آمار خوبی نیست.

*‌به هرحال دولت‌ها دوست دارند ارز را تا جایی که می‌توانند با رقم پایین‌تری به دولت بعد تحویل دهند و این به یک رسم تبدیل شده است...

برای رسیدن به این نتیجه باید میزان مداخله دولت را در مقاطع مختلف مثلاً در یک بازه ۶ ماهه با هم مقایسه کنیم، اگر میزان مداخله دولت قبل در یک ماه آخر بیشتر از قبل باشد می‌توان تحلیل درست‌تری انجام داد. بالاخره میزان فروش نفت و درآمدهای نفتی ما در این مدت ثابت بوده بنابراین با داشتن چنین داده‌هایی می‌توان تحلیل و قضاوت بهتری کرد. به هرحال عوامل دیگری نیز در قیمت ارز تاثیر دارند مثلاً بعد از ترور اسماعیل هنیه در تهران، قیمت ارز حدود ۲ هزار تومان افزایش داشت اما چند ماه پیش که ایران به اسرائیل حمله موشکی کرد اتفاقاً باعث ثبات قیمت ارز در مقطعی شد و من فکر می‌کنم کشور در قبال اخبار منفی واکسینه شده است. به‌هرحال باید این را نیز در نظر بگیریم که با فروش یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز، درآمد مناسبی را برای دولت سیزدهم درست کرده بود تا بتواند ثبات را در نرخ ارز ایجاد کند. در هرحال عرضه و تقاضا است که قیمت را تعیین می‌کند و میزان فروش نفت ما نیز نشان می‌دهد که طرف تقاضا است که قیمت ارز را تعیین می‌کند و نه طرف عرضه و هر چقدر منابع ارزی کشور کم شود بر روی افزایش قیمت ارز تاثیر دارد چون میزان خروج  ورود سرمایه تغییری نکرده و متاسفانه صادرات غیرنفتی کشور نیز چندین سال است ثابت مانده که دلیل اصلی آن سرکوب نرخ ارز است. اگر قیمت مسکن و طلا را با ارز مقایسه کنید خواهید دید که افزایشی بودن آنها چند برابر ارز است به همین دلیل من قیمت ارز را دارای ثبات می‌دانم. دولت جدید نیز با نگاه تعامل و ایجاد FATF و برقراری رابطه با جهان و برداشتن تحریم‌ها آمده که می‌تواند در بازار ارز ثبات بیشتری ایجاد کند و به نظر من اتفاقاً حمله تروریستی هفته گذشته برای این بود که رابطه ایران با غرب و اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

‌*فکر می‌کنید دولت چهاردهم می‌تواند نرخ ارز در کشور را ثابت نگه دارد و حتی نزولی کند؟

بله، من فکر می‌کنم اگر احساسی و هیجانی با موضوع برخورد نکنیم می‌توانیم. هرچند تا انتخاب رئیس‌جمهور جدید آمریکا، تعاملات ما با جهان نیز جدی و اجرایی نخواهد بود اما دولت تا آن زمان باید ثبات را حفظ کند تا معیشت مردم بهتر شود. دولت از هم‌اکنون باید به فکر افزایش صادرات باشد و سیاست‌های ارزی باید به نحوی باشد که باعث شود قیمت ارز در داخل نزولی شود. ما باید به صادرکننده بگوییم که حتماً باید ارز را به کشور برگردانی، اینکه با چه نرخی برگردد خب هرچقدر به نرخ بازار آزاد نزدیکتر باشد قطعاً وضعیت برای کشور بهتر خواهد بود اما گر بخواهیم سرکوب کنیم و رابطه بین صادرکننده و واردکننده را بهبود نبخشیم اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. همه از هماهنگی تیم اقتصادی می‌گویند اما اگر سیاست‌های تجاری کشور با سیاست‌های بانک مرکزی منطبق باشد می‌توان ثبات را در نرخ ارز ایجاد کرد.

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی