| کد مطلب: ۱۸۶۱۴

اعمال مدیریت بار صنایع با هماهنگی وزارت صمت

پیرو انتشار مطلبی با عنوان «شتاب بحران برق» مورخ 28 تیر 1403 در روزنامه هم‌میهن؛ شرکت توانیر جوابیه‌ای ارسال کرده که در ادامه می‌آید.

صنعت برق با برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات توسعه‌ای جهت کاهش میزان ناترازی تولید و نیاز مصرف برق در دوره گرم سال ۱۸۰ اقدام با برنامه‌های  افزایش ظرفیت تولید نیروگاهی، توسعه شبکه‌های انتقال، فوق‌توزیع و توزیع و همچنین تدوین برنامه‌های مدون مدیریت مصرف بهینه برق در بخش‌های مختلف مصرف در دست اجرا دارد که ضمن حفظ پایداری و امنیت شبکه برق کشور، تامین حداکثری نیاز مصرف را نیز فراهم آورد.

برای جبران ناترازی موجود و با توجه به ضرورت حفظ پایداری شبکه سراسری برق کشور، مشارکت تمامی بخش‌ها از جمله صنایع کشور در اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف اجتناب‌ناپذیر بوده، تا ضمن حفظ پایداری شبکه، برق مشترکین خانگی بدون محدودیت برنامه‌ریزی شده تأمین شود.

در ارتباط با مشترکین شهرک‌های صنعتی، طی جلسات کارشناسی و مکاتبات با وزارت صنعت، معدن و تجارت مقرر شد مدیریت بار شهرک‌های صنعتی طبق برنامه توافقی اعمال شود. (شرکت مدیریت شبکه برق ایران) برنامه را به تمامی شهرک‌ها اعلام کرده است.

همچنین به منظور تامین مباحث امنیتی و جلوگیری از سرقت در ساعات کم‌باری ساعت ۲۳ هر شب برق شهرک وصل می‌شود و به صورت ۲۴ ساعته برق شهرک‌های صنعتی قطع نیست.لازم به ذکر است مشترکین صنعتی می‌توانند با راه‌اندازی نیروگاه‌های مقیاس کوچک از برنامه‌های مدیریت بار نیز معاف شوند. و همین‌طور که در خبر هم از سوی مدیرعامل توانیر به آن تاکید شده صنایع انرژی بر براساس ماده ٤ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق، مکلف به احداث ١٠ هزار مگاوات نیروگاه شده و باید تا سال ۱۴۰۴ همه نیاز خود به برق را با احداث نیروگاه تامین کنند.

که تاکنون بیش از ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه به وسیله صنایع بزرگ وارد مدار شده و این رقم تا پایان امسال به دو هزار مگاوات هم خواهد رسید. این صنایع نیز متناسب با ظرفیتی که وارد مدار می‌کنند، از برنامه‌های مدیریت مصرف در تابستان امسال معاف خواهند بود. امید است با کاهش تدریجی دمای هوا و عبور از شرایط استقرار گنبد حرارتی و مصرف بهینه برق، انرژی مورد نظر تمامی مشترکین به طور حداکثری تأمین گردد.

پاسخ هم‌میهن:

همان‌طور که در گزارش هم‌میهن آمده بود جوابیه توانیر نیز بر این موضوع تاکید دارد که برق صنایع طبق جدول زمانبندی‌شده، قطع می‌شود. گزارش هم‌میهن در پاسخ به گزارش روزنامه کیهان که مدعی شده بود بعد از سال‌ها خاموشی‌ها تمام شده نوشته شده است. کیهان ادعا کرده بود: «شهید رئیسی دولت سیزدهم را با ۱۵ هزار مگاوات ناترازی برق از دولت روحانی تحویل گرفت اما اکنون ۹ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شده است.

نکته مهم اینکه امسال برای نخستین‌بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران رشد مصرف برق صنایع از بخش خانگی بیشتر شد. پس از سال‌ها، خاموشی‌ها و قطعی روزانه برق مجدداً داشت به زندگی مردم برمی‌گشت اما با شروع دولت سیزدهم ظرفیت تولید برق ۹۰۰۰ مگاوات افزایش یافت و دیگر از خاموشی‌های مکرر خبری نیست.»

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی