| کد مطلب: ۱۷۸۷۴

وزیر ضد تورم فرمانده اقتصادی پزشکیان شد

وزیر ضد تورم فرمانده اقتصادی پزشکیان شد

علی طیب‌نیا، وزن ستاد مسعود پزشکیان را بیشتر کرد و وجاهت بیشتری به تیم او بخشید. سابقه طیب‌نیا در کنترل تورم در دولت یازدهم، کارنامه قابل قبولی برای اوست و حضورش امتیاز بزرگی برای پزشکیان محسوب می‌شود. به آقای ضد تورم معروف است. این لقب پیش از وزارتش به او داده شده بود.

پایان‌نامه دکترای او در خصوص تورم این شهرت را برایشان به ارمغان آورده و البته در دوران وزارتش نشان داد که نسبت درستی به او داده‌اند. پیش از رسیدن به وزارت اقتصادی و دارایی، سمت‌هایی در سازمان برنامه و بودجه، حساب ذخیره ارزی و ستاد اقتصادی دولت داشته و عملکردش آنقدر مطلوب بوده که وقتی به‌عنوان وزیر اقتصاد به مجلس پیشنهاد شد با ۲۷۴ رای از ۲۸۴ رای اخذ شده یعنی حدود ۹۶ درصد آرا، رکورد گرفتن رای اعتماد از مجلس را شکست.

کار را که شروع کرد تورم ۳۹ درصد بود. وقتی وزارت را در سال ۱۳۹۶ تحویل می‌داد تورم به ۱۰ درصد رسیده بود. او توانست در دوره وزارتش تورم ۸ درصدی را هم طی ماه‌هایی در کارنامه ثبت کند.هرچند برجام، شانسی بود که او را در این موفقیت همراهی کرد و ورود دلارهای نفتی، تب تورم را کاهش داد اما برنامه‌های اقتصادی او نیز جای دفاع باقی می‌گذارد. چراکه در سه سال گذشته دیدیم که صادرات نفت از ۳۰۰ هزار بشکه در روز به ۱/۵ میلیون بشکه در روز رسید ولی تورم در محدوده ۴۰ درصد باقی ماند.

طیب‌نیا وقتی وزیر شد ۶۳۹ هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی کشور بود و نرخ رشد نقدینگی ۳۸/۸ درصد شده بود. وقتی وزارت اقتصاد را تحویل می‌داد نقدینگی ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان شده و رشد آن به ۲۲ درصد رسیده بود.طیب‌نیا روز گذشته با حضور در ستاد پزشکیان صحبتی کوتاه داشت که در همان چند جمله به اقتصاد دولتی به‌عنوان مشکل اقتصاد ایران اشاره کرد.

او در زمان وزارتش در جلسه‌ای در اتاق تهران به همین موضوع اشاره کرده و گفته بود افرادی که نه در جمع دولتیان می‌گنجند نه خصوصی‌ها، فشار زیادی برای تحقق خواسته‌هایشان به وزیر اقتصاد می‌آورند. او با گلایه از عملکرد آنها می‌گفت نمی‌گذارند کار کنیم. او بعدتر در مصاحبه‌ای اشاره‌ای به احتمال استعفا کرده بود که همین مصاحبه زمینه اختلاف با روحانی را فراهم کرد و سبب شد او دور دوم در تیم روحانی نماند. شاید از اقبال او بود که در چهار سال دوم که قیمت و فروش نفت ریزش عجیبی را تجربه کرد و شیوع کرونا، تولید کشورها را فلج کرد، طیب‌نیا وزیر اقتصاد نبود که افت شاخص‌ها به نام او تمام شود.

در زمان طیب‌نیا تولید تا ۱۴ درصد رشد کرد و قیمت ارز تقریباً ثابت ماند. زمانی که طیب‌نیا وزارت را تحویل گرفت نرخ دلار ۳۲۰۰ تومان بود و وقتی وزارت را تحویل داد دلار به ۳۸۰۰ تومان رسید. آمدن طیب‌نیا به ستاد پزشکیان امیدهای بیشتری را به اصلاح و بهبود اقتصاد زنده کرد. کما اینکه پیشتر با حضور حسین عبده‌تبریزی به‌عنوان مدیری با سابقه مالی مطلوب این امید به‌وجود آمده بود. طیب‌نیا هم مانند ظریف طرفداران بسیاری دارد و اسم او به تنهایی می‌تواند جمعیت رای‌دهندگان به پزشکیان را افزایش دهد. از طرفی آمدن طیب‌نیا این پیام را دارد که مسعود پزشکیان به دنبال حل مشکلات اقتصادی است و عزمی جدی در این‌باره دارد.

گفته می‌شود آقای ضد تورم قرار است فرماندهی تیم اقتصادی پزشکیان را برعهده گیرد. این نقش در دولت سیزدهم تعریف شد و این مقام به محمد مخبر داده شد تا تیم اقتصادی را راهبری کند. تیمی متشکل از محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، فرهاد رهبر، دستیار اقتصادی رئیس‌جمهور، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی.

تیم هفت نفره رئیسی برای حل مشکلات اقتصادی مرداد ۱۴۰۰ کار خود را شروع کرد ولی شاخص‌ها را همانگونه که تحویل گرفته بود، تحویل داد. هرچند در میانه راه همین تیم هم قادر به ادامه کار نبودند و محسن رضایی و مسعود میرکاظمی از آنها جدا شدند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی