| کد مطلب: ۱۶۸۳۸

ایران به رغم به‌دست آوردن رتبه ۲۲ جهان از نظر داشتن تعداد فرودگاه‌ها به لحاظ ترافیک پروازی و کسب درآمد از فرودگاه‌ها جایگاهی ندارد

۱۷۳ هواپیما ۳۱۹ فرودگاه

۱۷۳ هواپیما ۳۱۹ فرودگاه

در میان نمودارها و آمارهای بین‌المللی از صنعت هوایی و فرودگاهی، نام ایران را در کنار نام کشورهای دارنده بیشترین تعداد پایانه‌های فرودگاهی می‌بینیم. براساس نموداری که وب‌سایت استاتیستا اخیراً منتشر کرده ایران با داشتن 319 فرودگاه، اعم از فرودگاه‌های فعال و غیرفعال و حتی فرودگاه‌هایی که حتی باند فرود آنها آسفالت نشده، در رتبه 22 جهانی قرار دارد.

فاطمه لطفی

فاطمه لطفی

مترجم و روزنامه‌نگار

آبان‌ماه ۱۴۰۱ مرحوم رستم قاسمی، وزیر راه‌ و شهرسازی در دولت سیزدهم، با اشاره به وضعیت ناامیدکننده فرودگاه بین‌المللی امام (ره) تهران گفته بود: «هنگام عبور از فرودگاه امام در کنار مهمانان خارجی خجالت می‌کشم. به ۶٠ کشور دنیا سفر کرده‌ام؛ وقتی از فرودگاه‌های خارجی وارد فرودگاه امام می‌شوم گویی از یک شهر بزرگ وارد یک روستا شده‌ام».

درحالی‌که فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) باید تبدیل به نگین فرودگاهی ایران می‌شد و توان رقابت با فرودگاه‌های کشورهای همسایه را می‌داشت، اما در عمل این فرودگاه نتوانست هیچ جایگاهی در صنعت هوایی دنیا داشته باشد. به‌طوری‌که در اوج روزهای سفر در ایران، به‌گفته سعید چلندری، مدیرعامل شهر فرودگاهی، «در مجموع ۳۹۹۴ پرواز از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) انجام شد و حدود ۷۰۰ هزار نفر از فرودگاه امام خمینی (ره) جا‌به‌جا شدند».

چندی پیش در یکی از رسانه‌های کشور گزارشی منتشر شده بود که تعداد هواپیماهای قابل اتکای ایران ۷ یا ۸ فروند است و باقی هواپیماهای کشور شدیداً فرسوده شده‌اند. هرچند این آمار واقعی به نظر نمی‌رسد و تعداد هواپیماهای فعال بیش از ۱۰۰ فروند اذعان می‌شود اما تعداد هواپیماها به اندازه‌ای نیست که تقاضای این بازار را پوشش دهد به همین دلیل نارضایتی شدید مردم از نبود بلیت هواپیما و قیمت‌های بازار سیاه بلیت مدت‌هاست از تریبون‌های مختلف اعلام می‌شود.

اما موضوع زمانی جالب می‌شود که در میان نمودارها و آمارهای بین‌المللی از صنعت هوایی و فرودگاهی، نام ایران را در کنار نام کشورهای دارنده بیشترین تعداد پایانه‌های فرودگاهی می‌بینیم. براساس نموداری که وب‌سایت استاتیستا اخیراً منتشر کرده ایران با داشتن ۳۱۹ فرودگاه، اعم از فرودگاه‌های فعال و غیرفعال و حتی فرودگاه‌هایی که حتی باند فرود آنها آسفالت نشده، در رتبه ۲۲ جهانی قرار دارد.

استاتیستا منبع آمار خود را مشخص نکرده است اما براساس گزارش «آخرین وضعیت شاخص‌های کلیدی حوزه هوایی در سال ۱۴۰۲» که در وب‌سایت وزارت راه‌ و شهرسازی منتشر شده است، تعداد فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ۵۳، تعداد فرودگاه‌های داخلی ۱۹، تعداد فرودگاه‌های بین‌المللی ۹ و تعداد فرودگاه‌های دارای مرز بین‌المللی ۲۵ فرودگاه ثبت شده است.

براساس همین گزارش تعداد ناوگان فعال هوایی ایران ۱۷۳ فروند و تعداد صندلی فعال در کل فرودگاه‌های ایران ۲۵۰۸۰ صندلی است.  اواخر سال گذشته رضا نخجوانی، معاون وزیر راه و شهرسازی از بدهی ۲هزار  میلیارد تومانی ۸۰ درصد شرکت‌های هواپیمایی به شرکت فرودگاه‌ها خبر داده بود. علاوه بر این بدهی، فرودگاه‌هایی در ایران وجود دارد که عملاً هیچ استفاده‌ای از آنها نمی‌شود و به علت نبود مسافر، زیان‌ده هستند. به گفته رحمت‌الله فیروزی، رئیس کمیته حمل‌ و نقل هوایی مجلس یازدهم، «بخشی از این فرودگاه‌های فاقد توجیه اقتصادی به‌عنوان شعار عدالت اجتماعی ساخته شدند و بخشی هم برای کوتاه کردن فاصله با مرکز کشور به احداث رسیدند».  

آمارها حکایت از آن دارد که حتی اگر فرض کنیم مبنای آماری استاتیستا درست است و ایران ۳۱۹ فرودگاه فعال و غیرفعال دارد، صرفاً در ساخت فیزیکی فرودگاه‌ها در دنیا موفق بوده‌ایم اما سودی از این فرودگاه‌ها به دست نیاورده‌ایم. در گزارش حاضر به بررسی چند فرودگاه مهم دنیا پرداخته‌ایم. مشخص است که ساخت بنای فیزیکی فرودگاه تنها عاملی نیست که بر سودآوری آن تاثیر داشته باشد. به‌عنوان مثال فرودگاه ملک‌فهد از نظر مساحت، بزرگ‌ترین فرودگاه دنیاست اما در فهرست فرودگاه‌های پرترافیک جهان فرودگاه کشور کوچک همسایه، دبی، در رتبه دوم قرار دارد.

ایران در میان پرترافیک‌ترین فرودگاه‌های دنیا هیچ فرودگاهی ندارد بنابراین حتی صحبت از رتبه‌های جهانی سودآوری فرودگاه‌های ایران هم محلی از اعراب ندارد. این درحالی است که به‌عنوان مثال فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد-جکسون آتلانتا یک نیروگاه اقتصادی مهم در ایالات متحده است و در کنار ایجاد ۶۳ هزار شغل و تاثیر اقتصادی ۳۴/۸ میلیارد دلاری آن برای آتلانتا، بزرگ‌ترین کارفرمای این ایالت است و در همسایگی ایران، فرودگاه دُبی در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ با ۸/۴ درصد افزایش ترافیک، در بازه زمانی ژانویه تا مارس ۲۳ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند.  

خلاصه وضعیت جهانی مسافرت‌های هوایی

براساس گزارش اتحادیه بین‌المللی فرودگاه‌ها (ACI World) پیش‌بینی می‌شود که ترافیک جهانی مسافران هوایی در سال ۲۰۲۴ از ۸/۶ میلیارد مسافر در سال ۲۰۲۳ به ۹/۴ میلیارد مسافر برسد. این گزارش می‌گوید ترافیک جهانی مسافرت‌های هوایی در سال ۲۰۲۴ تا ۲/۵ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

سفرهای هوایی در سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۲۱ رشد قابل توجهی داشتند. طبق گزارش انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA)، در سپتامبر ۲۰۲۳ درآمد مسافرت‌های بین‌المللی به حدود ۹۳ درصد از سطح ۲۰۱۹ (تاریخ قبل از شیوع بیماری کرونا) رسید. پیش‌بینی می‌شود تا انتهای سال ۲۰۲۴ پتانسیل بیشتری برای رشد مسافر در آسیا-اقیانوسیه نسبت به اروپا و آمریکای شمالی وجود داشته باشد زیرا سفرهای بین‌المللی چین هنوز به‌طور کامل به سطح سال ۲۰۱۹ بازنگشته است و انتظار می‌رود تا انتهای سال جاری میلادی این سفرها به حالت نرمال پیشین برسند.

چین بازار هوانوردی مهمی در آسیا و اقیانوسیه است. از سرگیری تدریجی پروازهای مستقیم بین‌المللی به چین میزان تردد مسافران را در منطقه ارتقا خواهد داد. براساس پیش‌بینی‌های اتحادیه بین‌المللی فرودگاه‌ها و انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی ترافیک مسافرت‌های هوایی در آمریکای شمالی از ۲ میلیارد مسافر در سال ۲۰۲۳ به ۲/۱ میلیارد مسافر در سال ۲۰۲۴ خواهد رسید.

پیش‌بینی این نهادها برای قاره اروپا رشد ۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳ و رسیدن به رقم ۲/۵ میلیارد مسافر در سال ۲۰۲۴ است. اما در آسیاپاسفیک نسبت به سال ۲۰۲۳ رشد ۱۴ درصدی انتظار می‌رود و پیش‌بینی می‌شود تعداد مسافران در سال ۲۰۲۴ به ۳/۴ میلیارد نفر برسد. در خاورمیانه برای سال جاری میلادی تعداد مسافران هوایی ۴۲۹ میلیون نفر و برای آمریکای لاتین ۷۵۹ میلیون نفر پیش‌بینی می‌شود.

کشورهای با بیشترین تعداد فرودگاه‌ها

به‌طور متوسط، ایالات متحده بیشترین تعداد مسافران خطوط هوایی را در سراسر جهان دارد، یعنی چیزی بیش از ۶۶۵ میلیون مسافر در هر سال. بنابراین جای تعجب نیست که این کشور با داشتن ۱۳۵۱۳ فرودگاه، بیشترین تعداد فرودگاه‌های دنیا را در خود جا داده باشد.  وجود ۴۰۹۳ فرودگاه در برزیل، این کشور را به دومین دارنده فرودگاه در جهان تبدیل کرده است. رتبه سوم از آنِ مکزیک است با ۱۷۱۴ فرودگاه. کانادا، روسیه، آرژانتین، بولیوی، کلمبیا و پاراگوئه در رتبه‌های بعدی بیشترین تعداد فرودگاه‌های جهان قرار گرفته‌اند.  رتبه دهم با ۶۷۳ فرودگاه به یک کشور آسیایی رسیده است، اما انتظار نداشته باشید رتبه دهم به چین برسد، این رتبه از آنِ اندونزی‌ است.

چین با ۵۰۷ فرودگاه، یک رتبه پایین‌تر از آلمانِ ۵۳۹ فرودگاهی، در رتبه سیزدهم دنیا قرار دارد. در این رتبه‌بندی، کشور آسیایی بعدی، هند است که ۳۴۶ فرودگاه دارد و در رتبه ۲۱ دنیا قرار گرفته و رتبه ۲۲ دنیا هم با ۳۱۹ فرودگاه از آنِ ایران است. گواتمالا، فیلیپین و سوئد رتبه‌های بعد از ایران هستند.  در این رتبه‌بندی تمامی فرودگاه‌هایی که یک کشور احداث کرده، از آسمان قابل شناسایی هستند و قابلیت فرود هواپیما دارد بدون توجه به فعال یا غیرفعال بودن آنها محاسبه شده‌اند.

بزرگ‌ترین فرودگاه‌های دنیا از نظر مساحت

اگر معیار تقسیم‌بندی ما مساحت فرودگاه‌ها باشد، رتبه‌بندی فرودگاه‌ها تغییر واضحی نشان خواهد داد. از نظر اندازه کلی، فرودگاه بین‌المللی ملک‌فهد در دمام عربستان سعودی با اختلافی بسیار زیاد، بزرگترین فرودگاه جهان است. این فرودگاه سابقاً پایگاه هوایی ایالات متحده بود که اکنون مساحتی نزدیک به ۳۰۰ مایل مربع یا ۷۷۷ کیلومتر مربع دارد؛ مساحت شهر نیویورک برابر با ۷۹۰ کیلومتر مربع و مساحت تهران ۷۳۰ کیلومتر مربع است. امکانات فرودگاه بین‌المللی ملک‌فهد عبارتند از یک مسجد در محل با قابلیت پذیرش تا ۲۰۰۰ نمازگزار، یک مجتمع مسکونی که می‌تواند تا ۳۰۰۰ نفر را در خود جا دهد و گلخانه‌هایی در محل که محصولات گیاهی را برای محوطه‌سازی سایت تامین می‌کنند.

با این وجود فرودگاه ملک‌فهد سالانه میزبان تنها حدود ۹/۷ میلیون مسافر است که در نتیجه از نظر ترافیک مسافری در بین ۱۰۰ فرودگاه بزرگ دنیا هم قرار ندارد. در داخل خود عربستان هم فرودگاه بین‌المللی ملک‌فهد سومین فرودگاه شلوغ عربستان سعودی است. شلوغ‌ترین فرودگاه عربستان، فرودگاه بین‌المللی ملک‌عبدالعزیز در جده است که سالانه ۴۱ میلیون مسافر را می‌پذیرد درحالی‌که بسیاری از آنها برای زیارت به شهر مقدس مکه می‌روند.

در میان بزرگ‌ترین فرودگاه‌های دنیا، فرودگاه داکسینگ پکن بزرگترین ترمینال فرودگاهی در جهان را دارد. این ترمینال با مساحتی نزدیک به ۶۹۶۷۷۳ مترمربع تقریباً معادل ۹۷ زمین فوتبال آمریکایی ا‌ست. ترمینال فرودگاه داکسینگ به شکل منحصربه‌فردی شبیه «ستاره دریایی» ساخته شده تا مسافران بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن به دروازه‌های خروجی برسند. پیش‌بینی می‌شود فرودگاه داکسینگ پکن تا سال ۲۰۴۰ به شلوغ‌ترین فرودگاه جهان تبدیل شود. گسترش فیزیکی این فرودگاه چشمگیر است.

پرترافیک‌ترین فرودگاه‌های جهان

اگر بخواهیم فهرست فرودگاه‌های برتر را نه براساس مساحت، بلکه براساس مجموع مسافرانی که به آنها خدمات ارائه شده یا براساس تعداد هواپیماهایی که در این فرودگاه‌ها در رفت‌وآمد هستند رتبه‌بندی کنیم، نتایج باز هم به‌طور قابل‌توجهی متفاوت خواهند بود.

۱- فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد-جکسون

از این منظر فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد-جکسون ِ آتلانتا در ایالات متحده با 104/6 میلیون مسافر در سال رتبه اول دنیا را دارد. این فرودگاه شلوغ‌ترین فرودگاه جهان است و هر سال به جز یک بار در سال 1998، رتبه اول را در این فهرست دارد. فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد-جکسون به لطف موقعیت خود به یک هاب فرودگاهی تبدیل شده و در حال حاضر تنها فرودگاه حاضر در کلوپ 100 میلیونی است، دستاوردی که در ابتدا در سال 2015 به آن دست یافت. تنها فرودگاه دیگری که با این فرودگاه مطابقت دارد، فرودگاه بین‌المللی پایتخت پکن است که بین سال‌های 2018 تا 2020 توانست 100 میلیون مسافر داشته باشد. این فرودگاه ورود و خروج 104653451 مسافر را در سال 2023 ثبت کرده است. فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد-جکسون که در سال 1926 ساخته شد، همواره یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های ایالات متحده در طول تاریخ خود بوده است و تا پایان دهه 1930 با فرودگاه‌های محبوب نیویورک و شیکاگو رقابت می‌کرد. این فرودگاه دو پایانه و پنج باند و بلندترین برج کنترل ترافیک هوایی در آمریکای شمالی را در خود جای داده است.

۲- فرودگاه بین‌المللی دبی

نام امارات در بین دارندگان بیشترین فرودگاه‌های دنیا ثبت نشده است اما نام این کشور در بین کشورهای با شلوغ‌ترین فرودگاه‌ها می‌درخشد. فرودگاه بین‌المللی دُبی در امارات متحده عربی با سالانه 86/9 میلیون مسافر به‌عنوان شلوغ‌ترین فرودگاه آسیا، رکوردهای دیگری از جمله رکورد بزرگترین سیستم جابه‌جایی چمدان در جهان را نیز از آنِ خود دارد و دومین ساختمان بزرگ جهان از نظر مساحت نیز در این فرودگاه است.

پس از پایان رکود سفرهای هوایی به دلیل شیوع کرونا، فرودگاه بین‌المللی دُبی بین سال‌های 2022 تا 2023 شاهد افزایش 31/7 درصدی ترافیک فرودگاهی بود و از رکورد 86/4 میلیون مسافر در سال 2019 عبور کرد، اما هنوز به رکورد 89/1 میلیون نفر در سال 2018 نرسیده است. این فرودگاه در سال 2023 ورود و خروج 86994365 مسافر را ثبت کرده است.

سرمایه‌گذاری قابل توجه امارات در گردشگری و فرودگاه دُبی به‌عنوان یک مرکز ارتباطی برای پروازهای بین اروپا و آمریکای شمالی و منطقه آسیا-اقیانوسیه این فرودگاه را در دنیا به فرودگاهی شاخص تبدیل کرده، به‌طوری‌که اکثر مسافران از آن به‌عنوان بخشی از یک فرودگاه اتصالِ پروازها به هم عبور می‌کنند.  فرودگاه دُبی در سال 1960 به‌عنوان یک فرودگاه کوچک افتتاح شد که تنها به چند مقصد خدمات‌رسانی می‌کرد، اما با توسعه اقتصادی امارات متحده عربی این فرودگاه هم به‌طور قابل توجهی رشد کرده و اکنون شامل سه ترمینال بزرگ با باند‌هایی به طول بیش از 4300 متر دارد.

۳- فرودگاه بین‌المللی دالاس-فورت‌‌ورث

رتبه سوم شلوغ‌ترین فرودگاه‌ها هم باز از ایالات متحده است با سالانه 81/8 میلیون نفر مسافر در فرودگاه دالاس-فورت‌ورث. در سال 2023 ورود و خروج  81764044 مسافر در این فرودگاه ثبت شد. اگرچه دالاس-فورت‌ورث تقریباً نیمی از ترافیک خود را در طول همه‌گیری کووید-19 از دست داد، اما این فرودگاه همچنان به‌عنوان یک سایت ارتباطی در ایالات متحده مطرح است. دالاس-فورت‌ورث اولین فرودگاه «کربن خنثی» در آمریکای شمالی، و نیزاز نظر زمین تحت پوشش، دومین فرودگاه بزرگ در ایالات متحده با مساحت 69/6 کیلومترمربع است که پنج ترمینال با 171 ورودی و خروجی و هفت باند فرودگاهی دارد.

۴- فرودگاه بین‌المللی هیترو

نوبت به اروپا می‌رسد. حال با جابه‌جایی 79/2 میلیون نفر، فرودگاه هیترو لندن در بریتانیا تبدیل به چهارمین فرودگاه شلوغ دنیا شده است. به‌رغم اینکه هیترو یکی از شش فرودگاهی است که در لندن احداث شده است، به لطف تعداد قابل‌توجهی ارتباطات بین‌المللی و بیشترین تعداد ارتباطات در جهان در سال 2023، تسلط خود را حفظ کرده و بین سال‌های 2020 تا 2022 پس از عقب راندن فرودگاه استانبول، عنوان شلوغ‌ترین فرودگاه اروپا را پس گرفت.

فرودگاه هیترو لندن به سطح ترافیک قبل از همه‌گیری نرسیده است، پس از کاهش بیش از 75 درصدی تعداد مسافران بین سال‌های 2019 و 2021، امروزه شاهد بازگشت روزهای خوشِ خویش است. این فرودگاه در سال  2023 ورود و خروج 79152000 مسافر را ثبت کرد و انتظار می‌رود که در سال 2024 از شلوغ‌ترین سال خود پیشی بگیرد و تردد بیش از 81 میلیون مسافر را ثبت کند.  این فرودگاه در سال 1946 ساخته شد و در حال حاضر چهار ترمینال مسافربری دارد.

۵- فرودگاه بین‌المللی هاندا توکیو

دوباره آسیا و این‌بار شرق؛ فرودگاه بین‌المللی هاندا توکیوی ژاپن با جابه‌جایی 78/7 میلیون نفر مسافر، رتبه 5 دنیا را در اختیار دارد. فرودگاه بین‌المللی هاندا توکیو پیشتر فرودگاه شانزدهم دنیا بود و تنها در عرض یک‌سال توانست با 28 میلیون مسافری که به آن اضافه شد، به پنجمین فرودگاه دنیا تبدیل شود؛ یعنی افزایش 55 درصدی و بیشترین رشد در بین فرودگاه‌‌های این فهرست از سال 2022. این فرودگاه در سال 2023 ورود و خروج 78719302 مسافر را ثبت کرده است. این فرودگاه در سال 1931ساخته شد و اکنون 3 پایانه مسافری دارد.

۶- فرودگاه بین‌المللی دنور

باز هم از ایالات متحده و این بار فرودگاه دنور با جابه‌جایی 77/8 میلیون نفر در سال در رتبه ششم دنیا قرار دارد. این فرودگاه در سال 1995 افتتاح شد و از آغاز هزاره هر ساله در بین 20 فرودگاه پرتردد جهان قرار می‌گیرد و توانسته است طوفان همه‌گیری کووید-19 را کمی بهتر از برخی از همتایان خود تحمل کند. درحالی‌که ترافیک این فرودگاه در سال 2020 بیش از 50 درصد کاهش یافت، اما توانست با 33/7 میلیون مسافر در بین 10 فرودگاه برتر باقی بماند و در سال 2023 ورود و خروج 77837917 نفر در این فرودگاه ثبت شد.

فرودگاه دنور هم بزرگترین سایت فرودگاهی در آمریکای شمالی و هم دومین سایت بزرگ در جهان است، اما در کمال تعجب فقط یک ترمینال دارد. این فرودگاه دو برابر منهتن وسعت و طولانی‌ترین باند تجاری آمریکای شمالی را دارد. در رتبه‌های بعدی شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان، فرودگاه استانبول با تردد سالانه 76/2 میلیون مسافر، فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس با 75/1 میلیون مسافر در سال، فرودگاه شیکاگو با سالانه 73/9 میلیون مسافر و فرودگاه بین‌المللی ایندیرا گاندی هند با 72/2 میلیون مسافر جای گرفته‌اند.

وضعیت اقتصادی صنعت سفرهای هوایی

براساس گزارش گروه اقدام حمل‌و‌نقل هوایی (IATA)، صنعت هوانوردی 87/7 میلیون شغل در سراسر جهان و 11/3 میلیون شغل به‌طور مستقیم ایجاد کرده و سهم قابل توجهی در اشتغال جهانی دارد. هوانوردی در مجموع 3/5 تریلیون دلار در تولید ناخالص داخلی جهانی سهم دارد. از سویی اگر این صنعت به‌عنوان یک نهاد جداگانه در نظر گرفته شود، با تاثیر اقتصادی قابل‌توجهی در حدود 3/5 تریلیون دلار، به‌عنوان هفدهمین اقتصاد بزرگ جهان رتبه‌بندی می‌شود.

این گزارش انتظار دارد در سال 2024 سود عملیاتی این صنعت به 49 میلیارد دلار و سود خالص آن به 23 میلیارد دلار برسد. بر همین اساس ترافیک مسافری تا پایان سال 2024 در تمام مناطق به سطح سال 2019 (قبل از شیوع بیماری کرونا) خواهد رسید یا از آن فراتر خواهد رفت، اما بازیابی چهار سال رشد از دست رفته مدت زیادی طول خواهد کشید. هرچند یاتا انتظار دارد تعداد مسافران و سود و درآمد حمل و نقل هوایی افزایش یابد اما خطوط هوایی همچنان در سال 2024 با چالش‌های عملیاتی مواجه خواهند شد، بازده رشد کندتری خواهد داشت و هزینه‌ها بالاتر خواهد رفت.

جایگاه خاورمیانه در ترافیک هوایی دنیا

براساس داده‌های انجمن بین‌المللی حمل‌و‌نقل هوایی، ترافیک خطوط هوایی خاورمیانه در سال گذشته میلادی بیش از 16 درصد افزایش یافته است. یاتا در گزارشی که ماه مارس امسال منتشر کرده است می‌نویسد که در خاورمیانه ظرفیت کل، برحسب کیلومتر صندلی در دسترس (ASK)، 15/7 درصد افزایش یافته و ضریب بار با 0.4 درصد افزایش به 79.9 درصد رسیده است. از سویی ترافیک خطوط هوایی خاورمیانه نسبت به سال پیش 16/2 درصد رشد داشته است. این گزارش رشد قوی صنعت هوایی را برای خاورمیانه پیش‌بینی کرده است.

جایگاه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی

براساس آمار پروازهای شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) که در وب‌سایت این فرودگاه منتشر شده است تعداد کل پروازهای این فرودگاه (ورودی و خروجی) در سال 1402 به 49256 پرواز رسید. این درحالی است که در همسایگی ایران تنها از فرودگاه دُبی هر هفته بیش از 8 هزار پرواز به نقاط مختلف دنیا انجام می‌شود و در دیگر همسایه شمالی ایران، ترکیه، در یازده ماه سال گذشته فقط در فرودگاه استانبول 465 هزار و 254 پرواز (ورودی و خروجی) ثبت شده بود. در همان بازه زمانی فرودگاه صبیحا گوکچن، دیگر فرودگاه بزرگ شهر استانبول هم 204 هزار و 688 پرواز ورودی و خروجی داشت.

خردادماه سال گذشته سازمان ایمنی ناوبری هوایی اروپا (یوروکنترل) اعلام کرد که تعداد پروازهای انجام‌شده در فرودگاه استانبول در یک روز به رکورد ۱۶۸۴ پرواز دست یافت. در ایران اما آذرماه گذشته وزیر راه و شهرسازی از افزایش ظرفیت جابه‌جایی مسافر در فرودگاه امام(ره) به ۵۰ میلیون نفر در سال خبر داده و گفته بود: با اجرای کلان پروژه فاز ۲ فرودگاه امام خمینی(ره)، این فرودگاه به یکی از هاب‌های راهبردی و ترانزیتی فرودگاهی منطقه تبدیل می‌شود. به گفته وزیر راه ترمینال شماره یک فرودگاه امام خمینی(ره) سالانه ظرفیت جابه‌جایی ۶ میلیون مسافر را دارد و با توجه به برنامه توسعه فرودگاهی قرار است این ظرفیت به ۱۰ میلیون مسافر برسد. درحالی‌که فرودگاه دُبی با 140 شرکت هواپیمایی به بیش از 270 مقصد جهان و فرودگاه استانبول با 103 ایرلاین به 114 کشور دنیا پرواز دارند؛ تعداد ایرلاین‌های فعال در فرودگاه امام (ره) به‌گفته مدیرعامل شهر فرودگاهی امام (ره) ۱۴ شرکت هواپیمایی داخلی و ۳۴ شرکت هواپیمایی خارجی هستند که براساس گزارش عملکرد پروازی این فرودگاه که در وب‌سایت آن در دسترس است به 47 مقصد در 26 کشور پرواز دارند.

عکس: ایرنا

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی