| کد مطلب: ۱۵۸۴۲

چرا و چگونه به تربت حیدریه سفر کنیم؟

چرا و چگونه به تربت حیدریه سفر کنیم؟

تربت حیدریه، شهری زیبا و دلنشین در خراسان رضوی است که به پایتخت ابریشم و قطب زعفران ایران شهرت دارد. البته زیبایی‌های تربت حیدریه به جنبه‌های اقتصادی آن محدود نمی‌شود؛ این شهر آثار بسیار گرانقدری از اعماق تاریخ و تمدن ایران را در خود جای داده است که دیدن آنها از نزدیک، تجربیات باارزشی را برایتان رقم می‌زند.

در این مطلب، توضیح می‌دهیم که چرا و چگونه به تربت حیدریه سفر کنید. در هر حال، یکی از راحت‌ترین و به‌صرفه‌ترین روش‌های ورود به این شهر، خرید بلیط قطار تربت حیدریه است. قطارهای این مسیر، تجربه اقامت در هتل را برایتان تداعی می‌کنند. شما می‌توانید در زمان پیش فروش قطار، بلیط‌های موردنیاز خود را به‌موقع و با قیمت مناسب تهیه بفرمایید.

دیدنی‌های تربت حیدریه؛ دلایل مشتاق کننده برای سفر به این شهر دلنشین

منطقه خراسان به‌عنوان دروازه ورود به ایران از ناحیه شرق، در دوره‌های تاریخی مختلف، همواره موردتوجه بوده است و بر همین اساس، شهرهای این خطه از کشورمان، تحولات و پیشرفت‌های بسیاری داشته‌اند. جاذبه‌های گردشگری تربت حیدریه مجموعه‌ای از آثار و بناهای تاریخی، طبیعت دل‌انگیز و مردم خونگرم و بااصالت آن هستند. این جاذبه‌ها، می‌توانند سفری به‌یادماندنی و سرشار از تجربه‌های ناب را برای گردشگران به وجود بیاورند. در سفر به تربت حیدریه می‌توانید از اماکن دیدنی متنوعی به شرح زیر بازدید کنید.

آثار تاریخی و باستانی تربت حیدریه

تربت حیدریه یکی از شهرهای تاریخی خراسان به شمار می‌رود که تا دو قرن پیش از لحاظ سیاسی و اقتصادی رونق فراوانی داشت و امروز ده‌ها اثر تاریخی مشهور، مربوط به دوره‌های مختلف را در خود جای داده است. علاوه‌برآن، وجود غار ماه پری و نشانه‌هایی از سکونت انسان‌های ماقبل تاریخ در این غار، نشان از قدمت باستانی منطقه دارد.

همچنین کشف اشیایی قدیمی در روستاها و کوهستان‌های اطراف، وجود تمدن باستانی در این منطقه را اثبات می‌کنند. به‌این‌ترتیب، تربت حیدریه با برخورداری از چندین اثر تاریخی و باستانی، علاقه‌مندان به تاریخ و تمدن ایران را به خود جذب می‌کند. در فهرست زیر نام برخی از جاذبه‌های تاریخی و باستانی تربت حیدریه را ذکر کرده‌ایم.

  • مجموعه قطب‌الدین حیدر، آرامگاه عارف نامی زمان خود که نام شهر تربت حیدریه نیز از اسم او گرفته شده است.

  • کاروان‌سرای طبسی، از بناهای تاریخی مربوط به دوره قاجار

  • موزه مردم‌‌شناسی، بخشی از بنای رباط طبسی تربت حیدریه، محلی برای نمایش آداب و سنن، حرفه‌ها و صنایع‌دستی مردم این شهر

  • خانه امینی یکی از خانه‌های تاریخی تربت حیدریه مربوط به زمان قاجار

  • حمام حاجی رئیس، سازه‌ای دل‌انگیز به سبک معماری هنرمندانه قاجاری

  • مزار بوری آباد، بنایی مربع‌شکل مربوط به دوران صفویه با معماری و تزیینات خاص

  • پل کسگک مربوط به دوران قاجار

طبیعت تربت حیدریه

علاوه بر آثار تاریخی و باستانی در تربت حیدریه، قرارگیری در موقعیت جغرافیایی خاص، ویژگی‌های طبیعی منحصربه‌فردی به این منطقه بخشیده است. این شهر در آستانه کویر قرار دارد و به دلیل کمبود باران، اقلیم آن بیابانی است. البته وجود رشته‌کوه‌هایی در شمال و جنوب شهر، تاحدودی منجر به تلطیف هوای آن شده است.

به‌طورکلی، علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی هم می‌توانند، دلیلی برای سفر به تربت حیدریه داشته باشند؛ چرا که این شهر دارای جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیزی است. در فهرست زیر نام چند مورد از این مکان‌های طبیعی را ذکر کرده‌ایم.

  • رودخانه حصار در ۵۰ کیلومتری غرب تربت حیدریه، منطقه‌ای سرسبز و خوش‌آب‌وهوا برای دوستداران طبیعت

  • آبشار رود معجن در ۴۸ کیلومتری غرب تربت حیدریه، آبشاری خروشان در میان دیواره‌‌ای بلند از کوه که منظره‌ای شبیه به بهشت را به وجود آورده است.

  • پارک جنگلی پیشکوه فضایی با دریافت آرامش از طبیعت به همراه تفریح و هیجان خانوادگی

  • پارک ملی در مرکز شهر، فضایی تفریحی و مناسب با هوایی پاکیزه

  • قله ملکوه، یکی از مناطق گردشگری تربت حیدریه با طبیعتی بکر، هوایی کوهستانی و دریاچه‌ای زیبا به نام نازخاتون

سوغات و صنایع‌دستی تربت حیدریه

صنایع‌دستی و سوغات تربت حیدریه از جمله چاقو، فرش، ابریشم‌بافی، گلیم‌بافی، پلاس‌بافی، نمدبافی، سفالگری، زعفران، پسته، گردو، بادام و خشکبار بخش مهمی از اقتصاد این شهرستان را تشکیل می‌کنند و از طرفی به‌عنوان جاذبه تربت حیدریه نیز شناخته می‌شود. علاوه بر این‌ها، غذاهای محلی تربت حیدریه شامل کدوبشیر، ماست جوش، اشکنه بنه و اشکنه ریواس با طعم و عطر منحصربه‌فرد می‌توانند برای گردشگران جذاب باشند.

روش‌های سفر به تربت حیدریه

برای رفتن به تربت حیدریه می‌توانید از ماشین شخصی، اتوبوس یا قطار استفاده کنید. این شهر حدودا ۲ ساعت و نیم با مشهد فاصله زمانی دارد؛ بنابراین، با سفر هوایی به مشهد نیز می‌توانید خود را به تربت برسانید. بااین‌حال سفر مستقیم، ارزان و راحت از طریق روش‌های دیگری که ذکر کردیم میسر است.

راه ریلی، ارزان‌ترین و بهترین روش سفر به شهرهای مختلف از جمله تربت حیدریه است. با خرید بلیط قطار تربت حیدریه می‌توانید سفری مستقیم، راحت، امن و به‌صرفه به این شهر داشته باشید. در حال حاضر، از دو شهر تهران و مشهد به سمت تربت حیدریه قطار وجود دارد. البته در این مسیر، ایستگاه‌های مختلفی قرار گرفته‌اند؛ برای مثال، قطار تهران تربت حیدریه در مسیر خود از ایستگاه‌های ورامین، گرمسار، سمنان، دامغان، شاهرود، جاجرم، آزادور، نقاب، سبزوار، نیشابور و کاشمر نیز عبور می‌کنند.

در صورت تمایل به سفر ریلی، به‌ویژه در ایام اوج سفر، بهتر است بلیط‌های خود را در زمان فروش بلیط قطار خریداری بفرمایید تا با مشکل تکمیل ظرفیت قطارها مواجه نشوید.

فلای تودی؛ سایت به‌روز و معتبر فروش و پیش فروش بلیط قطار

جاذبه‌های باستانی و تاریخی به همراه طبیعت بی‌نظیر، سوغات، صنایع‌دستی و غذاهای محلی تربت حیدریه از مهم‌ترین دلایل جذب و علاقه‌مندی گردشگران به این شهرستان هستند. برای رفتن به این شهر می‌توانید از طریق راه‌های جاده‌ای و ریلی اقدام کنید. باتوجه‌به ارزان بودن بلیط قطار، بسیاری از افراد سفر ریلی را به روش‌های دیگر ترجیح می‌دهند. برای خرید بلیط قطار تربت حیدریه می‌توانید به سایت فلای تودی مراجعه کنید.

فلای تودی، معتبرترین و به‌روزترین سایت گردشگری ایران، امکان رزرو و خرید بلیط از طریق پیش فروش قطار را برای هموطنان فراهم کرده تا بدون نگرانی از افزایش قیمت‌ها یا تکمیل ظرفیت قطارها، برای سفرشان برنامه‌ریزی کنند. در این سایت می‌توانید خدمات دیگر شامل رزرو پروازهای داخلی و خارجی، رزرو هتل و اقامتگاه، درخواست ویزا، خرید تورهای گردشگری و... را نیز دریافت کنید.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی