| کد مطلب: ۱۵۴۶۷

نگاهی به ظرفیت های گردشگری سیاحتی و زیارتی مشهد

نگاهی به ظرفیت های گردشگری سیاحتی و زیارتی مشهد

مشهد، پایتخت معنوی ایران یکی از بزرگ‌ترین و دیدنی‌ترین شهرهایی است که هر ساله مسافران زیادی آن را به عنوان مقصد انتخاب می‌کنند. شهری که با مهم‌ترین جاذبه‌اش یعنی حرم مطهر امام رضا (ع) شناخته می‌شود ولی علاوه‌بر این، جاذبه‌های تفریحی، تاریخی و طبیعی زیادی را در دل خود جای داده است. با یک برنامه‌ریزی دقیق می‌توانید یک سفر چند جانبه به مشهد برای خود تدارک ببینید و علاوه‌بر زیارت به سیاحت نیز بپردازید. البته که مشهد همیشه یکی از پرمسافرترین شهرهای ایران برای سفر در ایام مختلف سال به‌شمار می‌رود و نوع برنامه‌ریزی از بهترین فصل تا نحوه خرید بلیط و رزرو هتل در این شهر اهمیت دو چندانی دارد.

در ادامه با بررسی کامل مشهد به‌عنوان یک شهر توریستی مهم، جاذبه‌های مختلف آن را به شما معرفی خواهیم کرد تا بتوانید برای رفتن به آنجا برنامه‌ریزی کنید.

جایگاه مشهد از نظر گردشگری در اقتصاد ایران

مشهد را می‌توان یکی از پرمسافرترین و مهم‌ترین شهرهای ایران دانست که همیشه متقاضی زیادی برای سفر دارد و در ایام مختلف مثل مناسبت‌های مذهبی یا تعطیلات گاهی جای سوزن انداختن در آنجا نیست. اما به همین تناسب امکانات مختلف اقامتی و تفریحی را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. این شهر مقصد بسیاری از گردشگران خارجی نیز است که اغلب به قصد زیارت به این شهر سفر کرده و به نحوی به اقتصاد این شهر و در نتیجه ایران رونق می‌بخشند.

گرچه که بخش زیادی از مسافران، مشهد را به دلیل زیارت حرم امام رضا (ع) انتخاب می‌کنند ولی این شهر برای سفر یک تا چند روزه جاذبه‌های زیادی مثل دیدنی‌های طبیعی، پاساژها و مراکز خرید، جاذبه‌های تاریخی و تعداد زیادی مراکز تفریحی دارد که بر اساس سلیقه و فصل سفرتان می‌توانید هر یک از آن‌ها را برای بازدید انتخاب کنید.

از جاذبه‌های تاریخی مشهد می‌توان به آرامگاه فردوسی، آرامگاه نادرشاه افشار، قبرستان ارامنه و کلیساها، محله چهار باغ، مدرسه عباسقلی‌ خان، خانه توکلی مشهد، خانه ملک مشهد، خانه داروغه، میل اخنگان، میل رادکان، حمام شاه، گنبد خشتی، بقعه هارونیه، کاروانسرای باباقدرت، مدرسه میرزا جعفر، کلیسای مسروپ مقدس، گنبد سبز و برج رادکان چناران و از جاذبه‌های تفریحی مشهد می‌توان به باغ ملی، باغ پرندگان، پارک ملت، پارک کوهسنگی، پارک وکیل آباد، مجموعه چالیدره، پیست اسکی شیرباد، پاراگلایدر و پاراموتور، کارتینگ مشهد، جنگل جیغ، منطقه طرقبه و روستای کنگ، ییلاق شاندیز، پارک‌های آبی، پارک علمی پروفسور بازیما و پارک مینیاتوری اشاره کرد.

مرکز خرید الماس شرق، مرکز خرید پروما، مجتمع تجاری وصال، مرکز تجاری آرمیتاژ، برج تجاری آلتون، مجتمع کیان سنتر، بازار بزرگ مرکزی مشهد، مرکز خرید خورشید، مرکز خرید آرمان، مجتمع تجاری کاسپین مد، مرکز خرید آسمان، مجتمع تجاری نیکا و بازار رضا از مراکز خرید مشهد هستند.

علاوه‌بر این مشهد تنوع بالایی در رستوران‌های مختلف دارد که می‌توانید انواع غذاهای ایرانی، بین‌المللی و فست‌فودها و همچنین غذاهای عربی را در آنها میل کنید.

2

ظرفیت های مشهد برای جذب توریست و زائرین

تعداد زیادی جاذبه مذهبی، تاریخی، تفریحی، تجاری و طبیعی در مشهد وجود دارد که از جمله ظرفیت‌های این شهر برای جذب مسافر هستند. از طرف دیگر تعداد زیاد مسافران باعث شده است که در این شهر امکانات زیادی برای گردشگران تدارک دیده شود و بتوانید به سادگی با هر شرایطی برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید.

به‌طور کلی برای سفر به هر مقصد امکانات مختلف تاثیر زیادی در برنامه‌ریزی شما خواهد داشت که شامل داشتن بستر مناسب برای سفر با وسایل نقلیه مختلف هوایی و زمینی، وجود انواع هتل و اقامتگاه و جاذبه‌های گردشگری مختلف است.

مشهد از هر نظر در این زمینه حرف زیادی برای گفتن دارد و برای سفر از شهرهای مختلف می‌توانید بلیط هواپیما، قطار یا اتوبوس را بر اساس نوع شهر و همچنین شرایط و بودجه سفرتان تهیه کنید. بدون شک هواپیما سریع‌ترین و ساده‌ترین روش سفر به مشهد است، چرا که بیشتر شهرهای بزرگ مثل تهران فاصله زیادی با مشهد دارند و با خرید بلیط هواپیما تهران مشهد رفت و برگشت می‌توانید با خیالی آسوده و به راحتی به این شهر سفر کنید.

اگر بودجه سفر شما محدود است و به دنبال ارزانترین بلیط هواپیما هستید، رزرو بلیط‌های چارتری و لحظه آخری که معمولا قیمت بسیار کمتری از بلیط‌های سیستمی دارند، می‌تواند هزینه سفر شما را کاهش دهد. به‌ویژه در زمان‌هایی به غیر از تعطیلات یا ایام پرمسافر مثل مناسبت‌های مذهبی امکان یافتن این نوع بلیط بیشتر می‌شود. در این مواقع سایر هزینه‌های سفر مثل اقامت نیز کاهش پیدا می‌کند.

بخش دیگر سفر شما مربوط به رزرو هتل و اقامتگاه‌ها در مقصد است. مشهد یکی از شهرهایی است که بیشترین و متنوع‌ترین هتل‌ها را دارد. به‌طوری که حتی در شلوغ‌ترین ایام سال مثل تعطیلات نوروز یا مناسبت‌هایی مثل ماه محرم و صفر، ولادت امام رضا (ع)، نیمه شعبان یا سایر مناسبت‌ها، می‌توان به راحتی هتل رزرو کرد.

البته اگر هتل خاصی مد نظر شماست، باید از چندین هفته قبل آن را رزرو کنید تا با مشکل تکمیل ظرفیت واحدهای آن مواجه نشوید. در غیر این صورت در بین تنوع بالای هتل، هتل آپارتمان و سوئیت‌های مشهد می‌توانید هر یک از آن‌ها را بر اساس امکانات، بودجه و سایر شرایط خود رزرو کنید.

با این توصیف برای رزرو هتل در مشهد هیچ گونه مشکلی نخواهید داشت که این امر سفر به مشهد با هر بودجه‌ای را برای شما امکان‌پذیر می‌کند.

از نظر جاذبه‌های مختلف نیز این مقصد سنگ تمام می‌گذارد و تعداد زیادی جاذبه تفریحی را در اختیار شما قرار می‌دهد که برنامه سفر شما را مهیج‌تر خواهد کرد.

نیازهای مشهد برای تبدیل شدن به قطب گردشگری منطقه

مشهد در لیست بزرگ‌ترین و پرمسافرترین شهرهای ایران قرار دارد که جاذبه‌های تفریحی، اقامتی و رفاهی آن با سرعت زیادی در حال توسعه است. به‌طوری که اگر به فاصله چند سال به مشهد سفر کنید، شاهد احداث و توسعه تعداد زیادی مراکز تفریحی و تجاری در آنجا هستید.

در عین حال این شهر علاوه‌بر مسافران از داخل کشور گردشگران خارجی زیادی به‌ویژه از کشورهای عربی همسایه دارد. در واقع حرم مطهر امام رضا (ع) به تنهایی باعث جذب گردشگران زیادی می‌شود که استفاده از همین ظرفیت و توسعه امکانات رفاهی و تفریحی باعث افزایش تعداد مسافران و همچنین اقامت طولانی‌تر مسافران در این شهر می‌شود. لذا باید در این زمینه امکانات رفاهی و تفریحی برای مسافران خارجی بیشتر به آن توجه شود تا هم گردشگران خارجی و هم گردشگران داخلی سفر رضایت‌بخشی را تجربه کنند.

3

افق و چشم انداز صنعت گردشگری مشهد

صنعت گردشگری یکی از پرسودترین صنعت‌ها در تمام دنیاست که در حال حاضر کشورهای زیادی درآمدهای کلان از آن کسب می‌کنند.ح تی کشورهایی که جاذبه گردشگری چندانی ندارند با ایجاد زیرساخت‌های مختلف و احداث مجموعه‌های تفریحی و گردشگری، شرایط سفر را برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم می‌کنند.

اقلیم و شرایط ایران علاوه‌بر داشتن جاذبه‌های مختلف تاریخی، طبیعی و تفریحی به‌صورت ذاتی چنین فرصتی را برای جذب گردشگران فراهم می‌کند و مشهد نیز به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین مقاصد در این لیست قرار دارد.

با توسعه زیرساخت‌های لازم در صنعت گردشگری مثل احداث مراکز تفریحی، تجاری و همچنین افزایش هتل‌ها و مراکز اقامتی مسافران بیشتری، این شهر را به‌عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کنند و این شهر صرفا به‌عنوان یک مقصد زیارتی معرفی نخواهد شد و در کنار آن می‌تواند از سایر ظرفیت‌های گردشگری خود استفاده کند.

به‌ویژه اینکه طبیعت کوهستانی اطراف مشهد، ظرفیت زیادی برای ایجاد مراکز تفریحی دارد که توسعه آن باعث جذب گردشگرانی که به جاذبه‌های طبیعی علاقه دارند می‌شود. ضمن اینکه در فصل‌های کم مسافر مشهد مانند اواخر پاییز تا اواخر زمستان، وجود جاذبه‌هایی مثل زمین‌های کشت زعفران در روستاهای اطراف مشهد، جاذبه مهمی است که می‌تواند به تنهایی تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری شود.

در نهایت اینکه سفر به مشهد، پیش از هر کاری نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق دارد که بتواند تمامی بخش‌های سفر از حمل و نقل تا اقامت و همچنین گشت‌وگذار را پوشش دهد. چرا که این شهر در کنار ظرفیت‌های زیارتی، تعداد زیادی جاذبه تفریحی، تاریخی، طبیعی و همچنین تجاری وجود دارد که در بخش‌های مختلف سفر خود می‌توانید آن‌ها را بگنجانید.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی