| کد مطلب: ۱۵۲۰۲

جداول بودجه تا هفته دیگر

جداول بودجه تا هفته دیگر

گروه اقتصاد: بالاخره بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال جدید در کمیسیون تلفیق به پایان رسید.

روز گذشته حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با ایسنا به این موضوع اشاره کرد و گفت: گزارش کمیسیون تلفیق هفته آینده در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

او توضیح داد: کمیسیون تلفیق در آخرین جلسه خود تصمیم به تشکیل کمیته‌های تخصصی گرفت، کمیته‌های تخصصی در جلساتی بخش‌های مرتبط با لایحه بودجه را مورد بررسی قرار داده و به هیئت‌رئیسه تلفیق ارائه کردند و در نهایت گزارش جمع‌بندی در کمیسیون و با حضور نماینده دولت بررسی و تصویب شد.

حاجی دلیگانی همچنین گفته که گزارش کمیسیون تلفیق برای ثبت پیشنهادات نمایندگان بارگذاری می‌شود لذا احتمالاً یکشنبه یا دوشنبه هفته آینده بخش دوم لایحه بودجه در دستور کار مجلس قرار گیرد. او البته گفته که تغییرات اندکی در بخش دوم لایحه بودجه اعمال شده و تغییرات محسوس نیست. بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ روز ۱۹ فروردین توسط مجلس اعلام وصول شد و جلسات کمیسیون تلفیق برای بررسی جداول از ۲۸ فروردین‌ماه شروع شده بود.

از نکات مهم آن می‌توان به افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش درآمدهای نفتی اشاره کرد، بر این اساس درآمدهای مالیاتی در سال جاری نسبت به سال قبل ۵۶ درصد افزایش و درآمدهای نفتی ۳/۵ درصد کاهش یافته است. همچنین بودجه عمرانی کشور ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که این عدد در حدود یک‌پانزدهم منابع عمومی کل کشور است.

همچنین براساس جزئیاتی که از بخش دوم لایحه بودجه امسال منتشر شده، بودجه کل کشور ۶۳۴۷ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به سال گذشته رشد حدود ۲۴/۲ درصدی را نشان می‌دهد.

بودجه سالانه از دو بخش منابع بودجه عمومی دولت و بودجه شرکت‌های دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها تشکیل شده که در سال جاری سهم این بخش به ترتیب حدود ۴۴/۷ و ۵۸/۹ درصد برآورد شده است.

منابع بودجه عمومی نیز شامل درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، واگذاری دارایی‌های مالی و درآمدهای اختصاصی دولت است. تفاوت بخش اول و دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ از مواردی بود که باعث شد وزیر اقتصاد به آن واکنش نشان دهد.

به گزارش ایسنا، احسان خاندوزی در هفته گذشته گفته بود: «به دلیل آنکه در زمان ارائه بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ هنوز شعار سال اعلام نشده بود، کاهش ۵ درصدی مالیات بر تولید وجود نداشت اما پس از نامگذاری سال جاری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم و متعاقباً دستور رئیس‌جمهور قرار شد تا مالیات بر تولید کاهش یابد. بنابراین سازمان برنامه و بودجه سه پیشنهاد درباره جایگزینی درآمدهای مالیاتی ارائه کرد و قرار است مبلغ کاهش مالیات‌ها بین دیگر منابع درآمدی تقسیم شود.»

یکشنبه هفته گذشته نیز البرز حسینی، نماینده خدابنده درباره روند رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه به رئیس مجلس تذکر داده و گفته بود: «آیا قرار است سرفصل‌ها و بودجه دستگاه‌ها مورد رسیدگی قرار گیرد یا این‌که بودجه مربوط به پروژه‌های ریز و دستگاه‌ها و مناطق مختلف کشور مورد رسیدگی قرار می‌گیرد؟»

محمدباقر قالیباف نیز در پاسخ گفته بود: «بخش دوم بودجه براساس بند «ب» ماده ۱۸۲ آیین‌نامه مورد بررسی قرار می‌گیرد. مجلس و دولت حق ندارند که در زمان بررسی این بخش به منابع و مصارف دست زده و حکم جدیدی بنویسند لذا نمایندگان می‌توانند پیشنهادات خود را در هر سرفصل ثبت کنند بدون آنکه حکم و تبصره جدیدی اضافه شود.»

او عنوان کرد که بخش دوم لایحه بودجه درباره جداول کلان و پیوست‌ها شامل طرح‌های عمرانی و شرکت‌ها و واگذاری دارایی‌ها است.

دولت سیزدهم بخش اول لایحه بودجه را در آذر سال گذشته به مجلس تقدیم کرد اما پارلمان کلیات آن را رد کرد، دولت دوباره آن را اصلاح و در نهایت کلیات بودجه در ۲۹ آذر تصویب شد.

با این حال بررسی بخش دوم لایحه بودجه در سال گذشته به پایان نرسید و حتی قانون بودجه سال ۱۴۰۳ به صورت دودوازدهم نیز تصویب نشد پس مجلس مجوزی به دولت داد تا منتظر بخش دوم بودجه نماند و دولت توانست دریافتی‌ها و پرداختی‌ها را به صورت علی‌الحساب انجام دهد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی