جوابیه به گزارش «مصوبهای علیه عدالت آموزشی»
روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به مطلب منتشرشده در روزنامه هممیهن در تاریخ27/6/1402 با عنوان «مصوبهای علیه عدالت آموزشی» جوابیهای را ارسال کرده است
روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به مطلب منتشرشده در روزنامه هممیهن در تاریخ۲۷/۶/۱۴۰۲ با عنوان «مصوبهای علیه عدالت آموزشی» جوابیهای را ارسال کرده است که به شرح ذیل است: «در سنجش و اندازهگیری همچون سایر حوزههای آموزشی، اصلی وجود دارد تحت عنوان «عدالت»؛ براساس این مفهوم، میبایست تمامی افرادی که مورد سنجش قرار میگیرند، دسترسی یکسانی به مواد آزمون داشته باشند که متأسفانه این اصل در شیوه سنجش با صورتبندی انحصار آزمون سراسری خدشهدار شده است و حاصل آن ایجاد شکافهای اجتماعی و نابرابری در راهیابی داوطلبان به دانشگاهها بوده است؛ چراکه مهارتهای تستزنی که اتفاقاَ نسبت چندانی با «یادگیری» و «محتوای دروس» ندارند نقش قابلتوجهی در نتایج آزمون سراسری ایفا میکنند و از طرف دیگر آموزش آنها در مدارس بهصورت رسمی و برای تمامی دانشآموزان بهصورت یکسان صورت نمیگیرد و عمدتاً خارج از مدارس و در بازار داغ مؤسسات کنکوری عرضه میشوند. این آموزشها در دسترس خانوادههای متوسط و پایین جامعه قرار ندارد؛ لذا، دانشآموزانی که از طریق شرکت در کلاسهای کنکوری و با پرداخت هزینههای گزافی نسبت به یادگیری آنها اقدام میکنند، عملکرد بهتری نسبت به متقاضیانی که به این آموزشها دسترسی ندارند، خواهند داشت و این مسئله توان رقابت عادلانه برای عموم دانشآموزان را سلب میکند. پس از تصویب و ابلاغ مصوبه جلسه ۸۴۳ تاریخ ۱۵/۰۴/۱۴۰۰ شورایعالی انقلابفرهنگی با موضوع «سیاستها و ضوابط سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» و مادهواحده «تکمیل و اصلاح موادی از سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» که در جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ تاریخهای ۰۵/۱۱/۱۴۰۰ و ۱۷/۰۳/۱۴۰۱ شورایعالی انقلابفرهنگی به تصویب رسیده است، تأثیر سوابق تحصیلی در سنجش و پذیرش قطعی و امید به ارتقا برابری آموزشی در بین خانوادهها و دانشآموزان زنده شد. چراکه در این سازوکار حاصل تلاش دانشآموزان در مدرسه مؤثر بوده و داوطلبان میتوانند با اتکا به مطالعه کتب رسمی و بینیاز از شرکت در کلاسهای کنکوری، نتیجه دلخواه خود را کسب کنند. پس از اجرای این مصوبات و اعمال قطعی سوابق تحصیلی در سنجش و پذیرش، بررسی نتایج نیز مؤید این مهم است. بررسی رتبههای برتر آزمون سراسری سال ۱۴۰۲(رتبههای زیر ۳۰۰۰) نشان میدهد در استانهای کمتربرخوردار، سهم استان از رتبههای برتر افزایش قابلتوجهی داشته است؛ بهعبارتدیگر، تأثیر سوابق تحصیلی سبب ارتقا برابری آموزشی شده است؛ موضوعی که از طرف برخی از افراد و گروهها بالعکس جلوه داده میشود».