| کد مطلب: ۴۷۳۱

ترامپ نه، ترامپیسم آری

ترامپ نه، ترامپیسم آری

رئیس‌جمهوری سابق و هم‌حزبی‌هایش دوباره با شعار بازگرداندن عظمت به آمریکا به میدان می‌آیند

رئیس‌جمهوری سابق و هم‌حزبی‌هایش دوباره با شعار بازگرداندن عظمت به آمریکا به میدان می‌آیند

آمریکایی‌ها از سیاستمداران خوش‌شان نمی‌آید یا حداقل ادعا می‌کنند که از آنها متنفرند، اما حتی با معیارهای آنها نیز شروع رقابت‌های اولیه برای ریاست‌جمهوری 2024 کمی عجیب‌وغریب است. انتخابات فدرال بعدی آمریکا بیش از 20 ماه دیگر برگزار می‌شود، اما نیروهای سیاسی پشت پرده از همین حالا مشغول راه‌اندازی کمپین‌های انتخاباتی خود شده‌اند. آمریکایی‌ها به‌طور مداوم می‌گویند که نمی‌خواهند شاهد دیدار مجدد رقابت جو بایدن و دونالد ترامپ باشند. اما با این حال محتمل‌ترین نتیجه‌ای که امروز می‌بینیم، رقابت بین بایدن و ترامپ خواهد بود. در طرف جمهوری‌خواهان، ترامپ از هر زمان
دیگری ضعیف‌تر به نظر می‌رسد. میزان محبوبیت ترامپ به‌طور کلی کم شده است، اما این اتفاق جدیدی نیست؛ او هرگز آرای عمومی ملی را به‌دست نیاورده بود و بسیاری از نامزدهای مورد حمایت او در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس نمایندگان آمریکا شکست خوردند. حالا یکی از نگرانی‌های ساکنان مارالاگو، اقامتگاه ترامپ، این است که به نظر می‌رسد بخش بزرگی از جمهوری‌خواهان آمادگی عبور کردن از ترامپ را دارند و او نتوانسته رقبا را از میدان حذف کند.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا فعالیت‌های انتخاباتی خود برای ریاست‌جمهوری 2024 را اساسا از زمان ترک کاخ سفید آغاز کرد، اما اعلام رسمی را برای یک هفته پس از انتخابات میان‌دوره‌ای
آمریکا در نوامبر گذشته محفوظ نگه داشته بود. او دوست دارد به‌عنوان رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا «انتخاب» شود، بدون اینکه هیچ علاقه واقعی به «خدمت کردن» داشته باشد.
مدتی خبری نبود تا اینکه نیکی هیلی اعلام کرد که او هم برای انتخابات 2024 نامزد می‌شود. سپس «ویویک راماسوامی» که برند خود را براساس یک جنگجوی صلیبی «بیدار» ساخته نیز نامزدی خود را اعلام کرد.
حزب جمهوری‌خواه کنونی با حزب جمهوری‌خواه سال 2015 (پیش از انتخابات 2016) متفاوت است:‌ همچنان حزب ترامپ است و بقیه نامزدها و کارشناسان تلاش می‌کنند بقای خود را حفظ کنند.
اکنون سوال اینجاست که آیا کسی به غیر از ترامپ می‌تواند با شیوه‌های ترامپیسم که به وضوح از بین نرفته، به‌عنوان رهبر حزب جمهوری‌خواه انتخاب شود یا نه. واشنگتن‌پست اخیرا با بیش از 150 نفر از هواداران ترامپ در سراسر 5 ایالت سرنوشت‌ساز صحبت کرده و دریافته که در بیشتر مصاحبه‌ها خسته شدن از ترامپ به معنی جدایی از سیاست‌های ترامپیسم نیست. این هواداران با اینکه به دنبال فردی می‌گردند که نفاق کمتری ایجاد کند، به سیاست‌ها و پیام‌رسان‌های معتدل‌تر گرایش کمتری دارند؛ ترکیبی که خیلی‌ها آن را در ران دی‌سانتیس می‌بینند.
به گفته مالی جانگ-فست، روزنامه‌نگار و نویسنده آمریکایی، ترامپیسم فقط یکسری شعار نیست؛ یک رویای تب‌دار است. جمهوری‌خواهان حامی ترامپ از سال 2015 حتی یکبار هم پیش‌بینی نکردند که این پیوند با ترامپیسم شکسته می‌شود. به گفته جانگ-فست اگر درسی از سال 2015 تا الان یاد گرفته باشیم این است که ترامپیسم در کل برای ترامپ کار می‌کند.
دی‌سانتیس ظاهرا امیدوار است با نشان دادن رفتارهایی شبیه ترامپ، با قلدری‌ها و تهدیدهای فراوان، رای‌دهندگان را مجاب می‌کند که فکر کنند او هم خود ترامپ است. در واقع نوعی قمار می‌کند. چگونه کسی که ترامپ نیست و ترامپ از او حمایت نکرده است می‌تواند هواداران ترامپ را راضی کند که او از ترامپی که ترامپیسم را راه‌انداخته ترامپ‌تر است؟
نیکی هیلی که قول داده بود اگر ترامپ نامزد شود در انتخابات شرکت نمی‌کند،‌ نظرش را تغییر داد. ران دی‌سانتیس با اینکه هنوز اعلام نکرده اما به نظر می‌رسد تصمیم‌اش را گرفته، تهدید بزرگتری در برابر ترامپ است. اما با این حال همانطور که برخی نظرسنجی‌ها نشان داده‌اند، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا طرفداران بسیاری دارد.

هر سناتور، یک رئیس‌جمهور

یک شوخی قدیمی می‌گوید سناتورها در آینه نگاه می‌کنند و یک رئیس‌جمهور می‌بینند. این روزها، انگار که آینه‌های صحن کنگره آمریکا شکسته است. جمهوری‌خواهان در سال 2024 انتخابات مقدماتی رهبری حزب را برگزار می‌کنند و مجلس سنای آمریکا پر است از سیاستمداران بیش از حد جاه‌طلب و با اعتماد به نفس؛ با حامیانی در سطح ملی و آرزوهایی برای ریاست‌جمهوری که پنهان نشده‌اند. اما با این حال تقریبا تمام آنها با راه افتادن کمپین بازگشت دونالد ترامپ در نوامبر از خیر تلاش برای ورود به کاخ سفید، گذشتند.
الکس کونانت که در دفتر سناتور مارکو روبیو در فلوریدا و سپس کمپین ریاست‌جمهوری او در سال 2016 کار کرده، درباره انتخابات 2024 می‌گوید: «از سال 2000 تاکنون این دوره از هر دوره دیگری متفاوت شکل گرفته است؛ زمانی که به نظر می‌رسد نیمی از مجلس سنا برای ریاست‌جمهوری کمپین کرده‌اند.»
سال 2016، جمعیت بزرگی از سناتورها حزب جمهوری‌خواه را پر کرده بودند؛ مارکو روبیو سناتور فلوریدا، تد کروز سناتور تگزاس، رند پال سناتور کنتاکی و لینزی گراهام سناتور کارولینای جنوبی که هیچ‌کدام برای شرکت در این دوره از انتخابات تمایلی نشان نداده‌اند.
حالا شایعاتی مطرح شده مبنی بر اینکه گروهی جدید از سناتورهای جمهوری‌خواه آرزوهای بزرگتری دارند. ریک اسکات سناتور فلوریدا، جاش هالی سناتور ایالت میزوری، تام کاتن سناتور آرکانسا و جونی ارنست سناتور آیوا نیز کناره‌گیری کرده‌اند و بیرون گود نشسته‌اند.
کونتانت می‌گوید:‌ «هر سناتوری استدلال متفاوتی دارد. خیلی از آنها جوانند و هنوز فرصت دارند. آنها برای سال 2024 باید با رئیس‌جمهور فعلی و رئیس‌جمهور پیشین رقابت کنند که از لحاظ تاریخی چالش بسیار سختی خواهد بود. این دوره مانند سال 2016 نیست، زمانی که رقابتی باز برای کاخ سفید و رقابتی بازتر برای حزب جمهوری‌خواه وجود داشت.»
تد کروز، جاش هالی و ریک اسکات که دوران خدمت‌شان در مجلس سنا در سال 2024 به پایان می‌رسد به جای اینکه بخواهند شانس خود را در کاخ سفید به مرحله آزمایش بگذارند، می‌خواهند دوباره در انتخابات مجلس سنا شرکت کنند.
تد کروز که در رقابت‌های سال 2016، بعد از دونالد ترامپ نفر دوم حزب جمهوری‌خواه بود، در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس آمریکا در سال 2022 به تمام کشور سفر کرد و برای جلب حمایت عمومی از جمهوری‌خواهان فعالیت کرد. او در هفته‌های اخیراعلام کرد برنامه دارد برای یک دوره دیگر در مجلس سنا فعالیت کند و به حزب‌اش کمک کند که کنترل مجلس سنا را به‌دست آورند.
کروز 52ساله درباره پیوستن نیکی هیلی، فرماندار پیشین کارولینای جنوبی و سفیر دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در سازمان ملل در رقابت‌های ریاست‌جمهوری می‌گوید: «سال جالبی خواهد بود. رقابتی نامتعارف و غیرقابل کنترل.» کروز در ادامه گفت: «من مشتاقانه به دنبال حمایت از نامزد جمهوری‌خواه هستم.»
هیلی 51ساله در سال 2021 در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس اعلام کرده بود، اگر ترامپ نامزد شود، برای ریاست‌جمهوری اقدامی نمی‌کند. اما هیلی از آن زمان تا حالا نظر خود را تغییر داده و به فاکس‌نیوز گفت که می‌تواند بخشی از تغییر نسل جدید باشد.
ترامپ درباره نامزدی هیلی پیشتر اعلام کرد بود که با او تماس تلفنی داشته و اینکه هیلی هیچ‌وقت برای رقابت با ترامپ نامزد نخواهد شد، چون به گفته ترامپ او بهترین رئیس‌جمهورآمریکا بوده اما نظر مردم و آنچه در قلب‌شان می‌گذرد تغییر می‌کند. ترامپ می‌گوید: «بنابراین گفتم، اگر دلت می‌خواهد این کار را انجام بدی، حتما باید انجام بدی.»

دی‌سانتیس، تهدیدی بزرگ برای ترامپ

به نظر می‌رسد بزرگترین تهدید ترامپ این روزها ران دی‌سانتیس باشد. دی‌سانتیس در انتخابات مجدد فلوریدا پیروز شد و در برخی نظرسنجی‌ها ترامپ را شکست داد. ترامپ که در گذشته به ارتقای دی‌سانتیس کمک کرده بود او را «ران دی‌سانتیمونیوس» نامید (که معنی غیرمقدس را به خود می‌گیرد) و گفت که چالش او برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 بی‌وفایی بزرگی است.
دی‌سانتیس در واکنش به ترامپ طعنه زد و تفاوت میان موفقیت خود و شکست ترامپ در پای صندوق‌های رای در سال 2020 را مطرح کرد:«نه‌تنها در انتخابات مجدد پیروز شدیم، بلکه با بالاترین درصد رای نسبت به هر نامزد فرمانداری جمهوری‌خواه دیگری در تاریخ ایالت فلوریدا برنده شدیم.»
در رقابت انتخاباتی ریاست‌جمهوری سال 2016، تد کروز، رند پال و مارکو روبیو سناتورهای تازه‌وارد بودند. امروز هر سه نفرشان سِمت‌های تجملاتی‌تری را پیگری می‌کنند مثل عضویت ارشد کمیته‌های مهم کنگره آمریکا.
اما زهر شکست خوردن از ترامپ همچنان ادامه دارد. به‌‌رغم شکست در انتخابات 2020 و برانگیختن گروهی که روز ششم ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا حمله کردند، ترامپ در جبهه راست، حامیان پرشوری دارد. او همچنان در نظرسنجی‌های حزب جمهوری‌خواه پیشتاز است و در کنگره در حال جذب حمایت‌هاست.
جیسون میلر، مشاور ارشد کمپین ترامپ می‌گوید، او رهبر بلامنازع حزب جمهوری‌خواه است و به‌طور منحصر به فرد در موقعیت شکست جو بایدن قرار دارد. به گفته میلر پس منطقی است که بسیاری از سناتورها به جای اینکه کمپین خود را راه‌اندازی کنند، از کمپین ترامپ دفاع می‌کنند.»
جان زاگبی، نویسنده و کارشناس نظرسنجی می‌گوید: «این حس وجود دارد که ناخشنود کردن دونالد ترامپ قدرنشناسی است. ترامپ بخش بزرگی از جادوی خود را از دست داده و به همین ترتیب می‌تواند آسیب‌های بسیاری وارد کند.» زاگبی در ادامه می‌گوید: «او همچنان هواداران وفادار خود را دارد و می‌تواند تمام اکسیژن منفی فضا را از بین ببرد.»
الیت‌های جمهوری‌خواه که خواهان جایگزین مناسب‌تری برای ترامپ هستند در خارج از واشنگتن به شاگرد او، ران دی‌سانتیس، فرماندار فلوریدا رسیدند.
آخر هفته گذشته گروهی از حامیان مالی و هواداران ران دی‌سانتیس در پالم بیچ، فلوریدا جمع شدند که افرادی شامل حامیان قدیمی رئیس‌جمهور پیشین از جمله سناتور ران جانسون نیز شرکت کردند.
برنامه سه‌روزه فرماندار فلوریدا در هتل فور سیزنز که حدودا 6 کیلومتر از اقامتگاه مارالاگوی ترامپ فاصله دارد، برای حدودا 150 نفر تدوین شده بود.

کار ناتمام را باید تمام کرد

ترامپ، در ابتدای آغاز کمپین ریاست‌جمهوری‌اش، در نیوهمپشایر و کارولینای جنوبی وعده داد تا «کار ناتمام باعظمت کردن دوباره آمریکا را تمام کند.» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا بیانیه‌هایی درباره سیاست صادر می‌کند، زیرساخت‌ها را می‌سازد و تاییدیه‌هایی را آشکار می‌کند که نشان می‌دهد:‌ اگر می‌توانید مرا بگیرید.
دیوید اسمیت، خبرنگار روزنامه گاردین می‌نویسد این یک رویکرد تعجب‌آور از سوی نامتعارف‌ترین نامزد ریاست‌جمهوری است. ترامپ 76 ساله دو بار استیضاح شد، مقصر مرگ هزاران نفر در دوران همه‌گیری کرونا شناخته شد و یک کودتای خشونت‌آمیز را در ششم ژانویه راه‌اندازی کرد.
تحقیقات جنایی متعددی درباره ترامپ در جریان است، با این حال او خود را با بی‌پروایی قابل‌توجهی، به‌عنوان متصدی معرفی می‌کند که روی حافظه کوتاه‌مدت رای‌دهندگان شرط‌بندی کرده است. او همچنین دستکش‌های آهنین‌اش را به سمت رقبای احتمالی‌اش پرتاب می‌کند تا آنها جرات کنند و اولین حرکت را انجام دهند. درحالی‌که عده‌ای در مرحله آمادگی برای رقابت با ترامپ هستند، هیچ‌کدام هنوز حمله‌ای تمام‌عیار به ترامپ یا ترامپیسم نکرده‌اند. ظاهرا آنها نگران خشمگین کردن ترامپ و حذف پایگاه حمایتی‌ای هستند که می‌توانند به سمت خود جلب کنند.
نام‌های بزرگ دیگری که به حامیانی با جیب‌های پرپول دسترسی دارند، مثل مایک پنس،‌ معاون پیشین رئیس‌جمهور آمریکا و مایک پمپئو، وزیر پیشین امور خارجه، به نظر می‌رسد فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند.
هنوز باید دید افرادی مانند لیز چینی، نماینده پیشین وایومینگ، لری هوگان، فرماندار پیشین مریلند وارد رینگ رقابت می‌شوند یا نه. عده‌ای از ناظران انتظار دارند که برای نامزدی که بخواهد در رقابت‌های مقدماتی حزب جمهوری‌خواه برنده شود به رای‌دهندگان وعده‌های دیگری از «آمریکا را دوباره باعظمت کنید» ارائه دهند. مثل دی‌سانتیس که خود را نسخه جوان‌تر و پویاتر ترامپ نشان می‌دهد.
ترامپ انتخاب دوباره دی‌سانتیس در انتخابات گذشته و قرار گرفتن او در مرکز کانون توجه ملی را اعتباری برای خود می‌داند.

خشم ترامپ از فاکس‌نیوز

ترامپ روز دوشنبه حملات خود به فاکس‌نیوز و ران دی‌سانتیس را تجدید کرد و مدعی شد که این شبکه راست‌گرا از نظرسنجی‌های ریاست‌جمهوری 2024 که ترامپ را بسیار جلوتر از دی‌سانتیس انداخته، به ندرت گزارش داده است. او در شبکه اجتماعی خود به نام «تروث سوشال» ادعا کرد، فاکس‌نیوز آنقدر مشغول تبلیغ برای ران دی‌سانتیس است که وقتی برای پرداختن به اخبار واقعی ندارد.
آخرین نظرسنجی که روز یکشنبه انجام شد نشان می‌دهد که ترامپ 15 امتیاز از دی‌سانتیس در میان رای‌دهندگان حزب جمهوری‌خواه بالاتر است. رئیس‌جمهور پیشین آمریکا ادعا کرد که دی‌سانتیس را «له» کرده اما فاکس‌نیوز آن را نشان نمی‌دهد. این در حالی است که فاکس‌نیوز روز یکشنبه 2بار درباره همان نظرسنجی گزارش کرده بود.

عدد بزرگ

در نظرسنجی فاکس‌نیوز بین 19 تا 22 فوریه 43درصد از رای‌دهندگان در رقابت‌های مقدماتی حزب جمهوری‌خواه به ترامپ رای می‌دهند. حدودا 28درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که از دی‌سانتیس حمایت می‌کنند و 7درصد رای خود را به نیکی هیلی می‌دهند. میزان رای مایک پنس لیز چینی، که رئیس کمیته تحقیقات درباره نقش ترامپ در راه‌اندازی شورش ششم ژانویه بود، هر کدام 2درصد بوده است. اما در برخی نظرسنجی‌های دیگر میزان رای دی‌سانتیس از ترامپ بالاتر بوده است.
نظرسنجی دیگری که اوایل این ماه منتشر شد، نشان داد که در انتخابات فرضی 2024، ترامپ با اختلاف 3 نقطه درصد رقابت را به بایدن می‌بازد، اما رقابت بایدن و دی‌سانتیس نزدیک خواهد بود.
آغاز انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری 2024 با تمایزهایی میان ترامپ و دیگر جمهوری‌خواهان، شکل پایگاه حمایتی حزب جمهوری‌خواه را تغییر داده است. دوگانگی «آمریکا را دوباره باعظمت ‌کنیم» یا ماگا MAGA در برابر فقط «اسما جمهوری‌خواه» یا راینو RINO که حزب جمهوری‌خواه در بیشتر 8 سال گذشته آن را تعریف کرده، به‌طور فزاینده‌ای منسوخ شده است. به جای آن، پویایی جدیدی در میان حامیان ترامپ به‌وجود آمده است. در میان جمهوری‌خواهانی که به شدت از ترامپ طرفداری می‌کنند یا با او مخالفند، حجم گسترده‌ای از حامیان ترامپ وجود دارند که با وجود علاقه به غول ساختمان‌ساز مطمئن نیستند که او را به‌عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه برشمارند.
مهم‌ترین دلیل آنها، برنده شدن در انتخابات است. حتی جمهوری‌خواهانی که می‌گفتند هنوز از ترامپ حمایت می‌کنند و ادعای نادرست او مبنی بر دزدیده شدن انتخابات 2020 را باور می‌کنند، نسبت به اینکه ترامپ بتواند جو بایدن یا هر دموکرات دیگری را در سال 2024 شکست دهد، شک و تردید دارند.
مارک گودمن، یکی از حامیان سرسخت ترامپ می‌گوید: «آنها آنقدر تردید و بی‌اعتمادی در ذهن مردم ایجاد کرده‌اند که ترامپ به سختی می‌تواند برنده شود.»
این اولین بار نیست که حامیان ترامپ به تردیدهای خود اعتراف می‌کنند. اما در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ تنها گزینه‌ای که برای حامیانش وجود داشت این بود که یا با او همراه باشند یا مخالف او، بنابراین آنها با ترامپ ماندند.
اکنون یک گزینه جدید وجود دارد؛ راهی که همچنان از ترامپ به‌عنوان چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا حمایت کرد، بدون آنکه به بهترین شانس حزب برای چهل‌وهفتمین متصدی دولت تبدیل شود. نه ضدترامپ باشند یا اصلا طرفدار ترامپ نباشند، بلکه وارد دوران پس از ترامپ شوند. براساس نظرسنجی ماه گذشته در دانشکده حقوق Marquette نشان می‌دهد 70درصد از جمهوری‌خواهان و رای‌دهندگان مستقل متمایل به جمهوری‌خواهان می‌توانند دیدگاه خوبی نسبت به ترامپ داشته باشند. همین نظرسنجی نشان می‌دهد که ران دی‌سانتیس، فرماندار فلوریدا با نتیجه 64درصد از ترامپ پیشی می‌گیرد.
دی‌سانتیس، رقیب بالقوه‌ای است که توانسته برای خود پروفایل ملی مستقلی از اطاعت کردن از ترامپ ایجاد کند: رای‌دهندگان اعلام کردند آنچه را که درباره مواضع دی‌سانتیس در مورد کووید-19 و مهاجرت شنیده بودند، دوست داشتند. برای آنها جذاب‌تر است که دی‌سانتیس از ترامپ 76 ساله جوان‌تر است و طبق آرای بالای او در انتخابات میان‌دوره‌ای، به نظر می‌رسد توانایی برد از نامزدهای میانه‌رو و مستقل‌ را دارد.
برخی از رای‌دهندگان نظرسنجی گفتند دی‌سانتیس را فردی می‌دانند که می‌تواند کشور را به‌گونه‌ای که ترامپ نمی‌تواند، متحد کند. نظرسنجی‌های اخیر ترکیبی از پیشرو بودن ترامپ یا دی‌سانتیس را در سطح ملی و در برخی ایالت‌ها نشان داده‌اند.
طرفداران دونالد ترامپ که می‌گویند به هیچ‌کس دیگری رای نخواهند داد، زیربنای قدرت ماندگار ترامپ در حزب جمهوری‌خواه را تشکیل می‌دهند؛ تهدیدی ضمنی که حزب بدون او نمی‌تواند پیروز
شود. قدرت پایدار ترامپ به همراه بخش بزرگی از پایگاه او در حزب جمهوری‌خواه می‌تواند بهترین راه او برای مبارزه در یک میدان پر از رقیب باشد؛ سناریویی که مشاوران ترامپ به‌طور خصوصی می‌گویند از آن
حمایت می‌کنند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی