| کد مطلب: ۶۸۸۰

پوکه معدنی چیست؟ دانستنی‌های جالب درباره پوکه معدنی

پوکه معدنی چیست؟ دانستنی‌های جالب درباره پوکه معدنی

پوکه معدنی یا پومیس از فوران آتش فشان ها به وجود می آید.یکی از زباله های طبیعی محسوب می شود. اما کاربردهای جالبی در صنایع مختلف دارد که حتی در نگاه اول نمی توان

پوکه معدنی یا پومیس از فوران آتش فشان ها به وجود می آید.یکی از زباله های طبیعی محسوب می شود. اما کاربردهای جالبی در صنایع مختلف دارد که حتی در نگاه اول نمی توان به آن فکر کرد. ما برای درک این موضوع به چیستی و کاربرد آن می پردازیم.

پوکه های معدنی یکی از مهمترین ضایعات و زباله های طبیعی هستند که از فوران آتشفشان ها به دست می آیند. در ساختار هر یک از آن ها از موادی مانند شن و سنگ و خاک رس استفاده شده است. پوکه معدنی یا پومیس به عنوان ماده اولیه انواع صنایع ساختمانی شناخته می شوند. کاربرد پوکه معدنی با در نظر گرفتن نوع و مدل هر یک از این اقلام ساختمانی متفاوت است. برای آماده سازی برخی از مدل های این پوکه ها از افزودنی هایی استفاده می شود. استفاده از آن ها به عنوان ماده تصفیه کننده و جداکننده کارایی دارد. وزن پایین انواع پوکه معدنی از مهمترین ویژگی های آن ها به شمار می رود.

کاربرد پومیس یا پوکه معدنی چیست؟

در پاسخ به سوال کاربرد پوکه معدنی چیست؟ باید گفت کاربردها و مصارف پوکه معدنی به نوع و مدل هر یک از آن ها بستگی دارد. اگرچه ارزش و بهای این مصالح به اندازه یاقوت و الماس نیست! با این حال مصارف و کاربردهای گسترده ای که در حوزه های مختلف صنعتی دارند، سبب افزایش خرید و فروش آن ها شده است. هر یک از آن ها سرشار از مواد و املاح معدنی هستند و به همین خاطر خواص و قابلیت های بی شماری دارند.

این سنگ های بی نظیر از دل طبیعت به دست می آیند و با حبس شدن مقادیری گاز در ساختار آن ها، ساختاری متخلخل پیدا می کنند. استفاده از این پوکه ها در عرصه های صنعتی، پزشکی، مصارف شخصی، کشاورزی و... بسیار رایج شده و این مصالح جایگزین بسیاری از اقلام و سازه های سنتی و قدیمی شده اند. شما می توانید هر یک از مدل های پوکه معدنی را با رنج قیمتی مورد نظر خود خریداری کنید. قیمت خرید پوکه در هر یک از مدل های آن ها متفاوت تعیین می شود.

images 1687677983 6497ec1f885a2

نحوه تشکیل پوکه معدنی

هر آنچه باید در مورد پوکه معدنی (پومیس) بدانید ، به شما کمک می کند که با آگاهی بیشتری درباره پوکه معدنی، آن را در صنایع مختلف به کار ببرید. در ادامه با نحوه تشکیل پومیس یا پوکه معدنی آشنا خواهید شد

پوکه معدنی با سرد شدن گدازه های آتش مربوط به فوران آتشفشان ها، پومیس یا پوکه های معدنی تولید می شوند. گازهای سرد محبوس شده در این مواد معدنی سبب تخلخل بالای هر یک از این مصالح می شود. این پوکه ها به صورت طبیعی از معادن مختلف در سر تا سر کشور ما به دست می آیند و کاربردهای گوناگونی در این حوزه دارند.

حفره های موجود در این پوکه ها سبب ایجاد بافت اسفنجی در این مصالح صنعتی و ساختمانی می شود. بافت اسفنجی پوکه معدنی باعث کاهش وزن این اقلام می شود. ویژگی های شگفت انگیز پوکه های معدنی سبب شهرت آن ها در سر تا سر کشور شده است.

images 1687677577 6497ea8925164

تاریخچه پوکه معدنی

در قرن نوزدهم و در امپراطوری روم، سنگی با ارزش در بین مردم یونان و روم باستان که به نام پومیس شهرت دارد و به زبان فارسی به آن پوکه معدنی می گویندکه نوعی سنگ آتشفشانی است که در فشار و سرعت بالا در اثر سرد شدن گدازه های آتشفشان ایجاد می شود.
بارش باران روی مواد گدازه های آتشفشانی یک سبک را ایجاد می کند که املاح زیادی برای گیاهان به وجود می آورد و این سنگ ها به علت اینکه ترکیبات لایه های زیرین پوسته زمین را دارا می باشند، املاح فراوانی دارا هستند و البته خاک، آب و هوا و شرایط تشکیل شدن آنها موجب می شود تا املاح معدنی دیگری به آنها اضافه گردد از این رو این سنگ ها از نظر وجود املاح معدنی بسیار غنی می باشند.

همچنین بر اثر ترک خوردگی ها و عوامل دیگر انواع پوکه در رنگ و اندازه های مختلف بوجود می آید که بیشتر به رنگ سیاه و نخودی و سفید و خاکستری و قرمز رنگ موجود است و اولین انسان هایی که با پوکه ی معدنی برخورد کردند و از آن ها در مصارف مختلف استفاده کردند،رومی ها بودند البته پوکه معدنی در حقیقت یک سنگی می باشد که بافتش خشن و متخلخل است و در مقایسه با دیگر سنگ ها حجم یکسان و وزن خیلی کمی دارد.
اسکوریا نیز از دیگر سنگ های آتشفشانی حوضچه ای می باشد که کمی تفاوت با پومیس دارد، این سنگ دارای تخلخل بیشتری و همچنین دیواره های تو خالی کلفت تر و تیره تر و چگال تر دارا می باشد.

بررسی دقیق انواع پوکه معدنی از لحاظ ساختاری و اندازه و وزن و رنگ

کاربرد پوکه معدنی به نسبت نوع و مدل هر یک از این مصالح ساختمانی مشخص می شود. هر یک از این پوکه ها از وزن، ابعاد و مشخصه ها و قابلیت های مختلفی برخوردار هستند که کاربری آن ها را تحت تاثیر قرار می دهند. اندازه و وزن و رنگ هر مدل از این پوکه ها به منطقه برداشت هر یک از این پوکه ها مربوط می شود.
انواع پوکه معدنی با رنگ های روشن و تیره ای ارائه می شوند. مدل های سیاه و سفید آن ها در دنیای امروز کاربری گسترده ای دارند. رنگ های تیره پوکه اغلب از استحکام و مقاومت بیشتری برخوردار هستند. در این میان پوکه های فندقی با ابعاد 12 تا 16 میلی متر یکی از مهمترین دسته بندی های این مصالح به شمار می روند. پوکه های معدنی نخودی نیز ابعادی در حدود 8 تا 17 میلی متر ارائه می شوند.

پوکه های عدسی در میان سبک ترین دسته بندی های این مصالح ساختمانی قرار می گیرند. پوکه های ماسه ای نیز در این میان جایگاه مهمی دارند و یکی از ریزترین دانه های مصالح معدنی به شمار می روند. ریزدانه های پوکه ماسه ای با کاربردهای وسیعی در این حوزه مورد استفاده قرار می گیرند. پوکه های بادامی با ابعاد 15 تا 30 میلی متر نیز در این میان دسته بندی شده و یکی از مهمترین محصولات معدنی به شمار می روند.

images 1687677913 6497ebd97ce55

جمع بندی

در این بخش در رابطه با انواع پوکه های معدنی و مشخصه های کامل هر یک از آن ها اطلاعات دقیقی را ارائه کردیم. شما می توانید هر یک از دسته بندی های این مصالح ساختمانی را برای مصارف مختلف خود خریداری کنید. خرید و فروش هر یک از دسته بندی های این مصالح در سال های اخیر هر روز بیشتر می شود. این پوکه ها با تاریخچه ای گسترده در عرصه های صنعتی شناخته شده و استفاده از آن ها هر روز بیشتر می شود. انواع این پوکه ها رنج قیمتی و بهای مختلفی دارند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی