| کد مطلب: ۱۳۰۳

نگاه خارجی

نگاه خارجی

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

آنچه در این ستون می‌خوانید، دیدگاه‌های رسانه‌‌های خارجی است که صرفا جهت اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود و این دیدگاه‌ها موضع روزنامه «هم‌میهن» نیست.

نظرسنجی دروغ علیه برجام

منبع: RESPONSIBLE STATECRAFT

یک گروه تندرو که به طور انحصاری بر برهم زدن توافق هسته‌ای ایران و سوق دادن ایالات متحده به سمت جنگ با تهران تمرکز می‌کند، از ارائه سوالاتی که در نظرسنجی اخیر پرسیده و ادعا می‌کند نتیجه‌اش «مخالفت قاطع» با برجام است، خودداری می‌کند. گروه تندروی «متحد علیه ایران هسته‌ای» نتایج نظرسنجی خود را هفته گذشته در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد. این گروه ادعا کرده که «اکثریت رأی‌دهندگان، از جمله بیش از دوسوم دموکرات‌ها (67 درصد)، به احتمال زیاد از نامزدی در سنای ایالات متحده حمایت می‌کنند که طرفدار یک توافق طولانی‌تر و جامع‌تر از آنچه که در حال حاضر توسط دولت بایدن در حال بررسی است، باشد. نتایج نظرسنجی این گروه عجیب است. نظرسنجی‌ها درباره توافق هسته‌ای ایران، از زمان توافق در سال 2015، همواره نشان داده است که آمریکایی‌ها از برجام حمایت می‌کنند، از بازگشت ایالات متحده به توافق حمایت می‌کنند و آن دسته از اعضای کنگره که از این توافق حمایت می‌کنند، بعید است که حمایت‌شان برایشان پیامدهای سیاسی داشته باشد. اکثر مردم چیز زیادی درباره توافق هسته‌ای ایران نمی‌دانند، بنابراین به راحتی می‌توان سوالاتی با اطلاعات گمراه‌کننده یا نادرست ارائه کرد تا به نتیجه دلخواه رسید. به همین دلیل است که Responsible Statecraft از گروه متحد علیه ایران هسته‌ای و گروه Moore Information Group، سازمانی که نظرسنجی را انجام داده‌اند، سوالاتی را که از پاسخ‌دهندگان این نظرسنجی پرسیده‌اند درخواست کرده، اما هیچ‌یک از گروه‌ها به سوالات ما پاسخ ندادند. در واقع، بیانیه مطبوعاتی گروه متحد علیه ایران هسته‌ای، سرنخ‌هایی را در مورد اینکه چقدر سوالات آن گمراه‌کننده بودند ارائه می‌دهد. در میان «یافته‌های کلیدی» ادعایی این نظرسنجی، تنها 11 درصد از پاسخ‌دهندگان ظاهرا «از لغو تحریم‌های اقتصادی به عنوان بخشی از توافقی که به طور موقت برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌کند، حمایت می‌کنند». البته مشکل با این چارچوب خاص این است که توافقی که در حال حاضر روی میز است، برنامه هسته‌ای ایران را به طور دائم محدود می‌کند، نه فقط موقت. اینکه این توافق در مقطعی در آینده نزدیک منقضی می‌شود، یکی از موضوعات مورد علاقه مخالفان توافق ایران است، اما کاملاً ساختگی است. علاوه بر این، چه کسی با توافقی که فقط به طور موقت برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌کند، مخالفت نمی‌کند؟ این چارچوبی است که برای ایجاد نتیجه‌ای طراحی شده است که این گروه‌ها برای اهداف سیاسی خود به آن نیاز دارند. یکی دیگر از نشانه‌های مشکوک در بیانیه مطبوعاتی، یافته‌های نظرسنجی است که می‌گوید «۷۶ درصد مخالف هرگونه توافق با ایران هسته‌ای هستند». گذشته از ابهام در مورد معنای «ایران هسته‌ای»، این نتیجه با یافته جداگانه نظرسنجی که در بالا ذکر شد در تضاد است که می‌گوید اکثریت رأی‌دهندگان احتمالاً از نامزدی در سنا حمایت می‌کنند «که طرفدار یک توافق طولانی‌تر و جامع‌تر است». به عبارت دیگر، چرا کسی که مخالف هرگونه توافقی است، برمی‌گردد و از نامزدی حمایت می‌کند که طرفدار نسخه بهتری از توافق است که در حال حاضر روی میز است؟ و باز هم، این نتیجه خاص - که سه‌چهارم رای‌دهندگان آمریکایی مخالف هرگونه توافق با ایران هستند - کاملاً با یافته ثابت نظرسنجی مستقل در مورد این موضوع در تضاد است.

تعجب‌آور نیست که گروه متحد علیه ایران هسته‌ای سوالات و روش نظرسنجی را به اشتراک نمی‌گذارد، زیرا احتمالا می‌داند که این سوالات و روش نظرسنجی در برابر بررسی دقیق، تاب نمی‌آورند. در واقع، هدف تندروهای آمریکا، جنگ با ایران و تغییر رژیم است و تنها استدلالی که برای حمایت از این نتیجه به‌دست آورده‌اند، براساس دروغ و صحبت‌های ‌توخالی است.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی