| کد مطلب: ۲۵۶۰

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

ادامه تبادل پیام با آمریکا

amir abdollahian

ادامه تبادل پیام با آمریکا

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران روز گذشته در نشست خبری‌اش با خبرنگاران رسانه‌های داخلی از ادامه تبادل پیام بین ایران و آمریکا از طریق واسطه‌ها خبر داده و گفت:«به‌رغم مواضع غیرسازنده‌ای که سه کشور اروپایی و آمریکایی در هشت هفته گذشته داشته‌اند، در مسیر دیپلماتیک، گفت‌وگوها برای لغو تحریم‌ها با طرف آمریکایی از طریق اتحادیه اروپا در دستور کار قرار داشته است.» وی با تاکید بر اینکه ما از خطوط قرمز خود عبور نخواهیم کرد، ادامه داد: «در جریان اغتشاشات اخیر در ایران، طرف آمریکایی تصور می‌کرد که در جریان این مذاکرات ما از خطوط قرمز خود عبور می‌کنیم، ولی به طرف آمریکایی تاکید کردیم که ما به‌هیچ‌وجه از چارچوب خطوط قرمز مشخص‌شده خود عبور نخواهیم کرد.» امیر عبداللهیان با تاکید بر اینکه تبادل پیام بین ایران و آمریکا در مسیر دیپلماتیک خود همچنان ادامه دارد، گفت: «البته در چارچوب رسانه‌ای برخی از مقامات آمریکایی مواضع غیرسازنده دارند و مواضع ریاکارانه خود را ادامه می‌دهند.» وی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اینکه آیا مذاکرات برجام نباید بازتعریف شود و کشور آرایش جدیدی را اتخاذ کند؟ گفت: «ما با طرف‌های مختلف در این مورد صحبت و تاکید کردیم آژانس از مسیر فنی منحرف شده و وارد مسیر سیاسی شده است. آنها گفتند ما توصیه می‌کنیم به آژانس تا در مسیر فنی حرکت کند. اما در یک هفته گذشته درحالی‌که توافق شده بود هیئت آژانس به ایران بیایند، به یک‌باره در مجموعه جنگ ترکیبی علیه ایران قطعنامه جدید روی میز گذاشتند! صحبت ما با این کشورها این است که چطور به شما اعتماد کنیم؟ درحالی‌که قرار بود ضامن رفتار آژانس باشید، خودتان در حال سوءاستفاده از آژانس هستید.»
وزیر خارجه درباره نشست کارشناسان نظامی ایران و اوکراین گفت: «در چارچوب همکاری‌های دفاعی با روسیه تقریبا یازده ماه قبل از شروع جنگ اوکراین یکی از اقلام دفاعی که به روسیه فروختیم، تعداد بسیار معدودی پهپاد ایرانی بود و هنوز هیچ مدرکی از طرف اوکراینی مبنی بر استفاده از پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین دریافت نکرده‌ایم. اخیرا تیم سیاسی و نظامی از دو کشور در کشور ثالث با هم گفت‌وگو کردند و ما بررسی‌های خود را ادامه می‌دهیم.» وزیر خارجه افزود: «وزیر خارجه اوکراین در تماس تلفنی قبل از این نشست تاکید کرد یک پهپاد سالم به دست‌شان افتاده که روسی است، اما شبیه شاهد ۱۳۶ ایران است و من در پاسخ گفتم، این حرف یعنی ایران به مواضع خودش پایبند است. البته ما دو بار به روس‌ها گفتیم که از چه سلاحی استفاده می‌کنید و آنها گفتند صرفا از سلاح ساخت روسیه در جنگ استفاده می‌شود. ما از تداوم جنگ ناخرسندیم و جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم و به تلاش خودمان برای خاتمه جنگ ادامه می‌دهیم.»
وی‌ در ‌پاسخ به اینکه وزیر خارجه انگلیس گفته، طرح ماه مارس روی میز است و از ایران خواسته طرح را بپذیرد. الان تبادل پیام مطابق کدام متن است؟ امکان مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا در چارچوب برجام وجود دارد؟ گفت: «متن روی میز نتیجه گفت‌وگوهای چندماهه در وین و ایده‌های مختلف در ماه‌های گذشته است. ما در سه موضوع با طرف آمریکایی هنوز تفاوت دیدگاه داریم و سه کشور اروپایی در این موضوعات با آمریکا همکاری می‌کنند، اما آقای بورل و مورا تلاش دارند به یک راه‌حلی دست پیدا کنیم. این موضوعات حل مسائل آژانس و تضمین اقتصادی و تسری تحریم به طرف‌های ثالث است. از این رو براساس آخرین متنی که تجمیع شده از دیدگاه‌های کارشناسی و تبادلات فزاینده است، عمل می‌کنیم. ما اکنون روی میز متن آقای بورل را داریم که به مقدار زیاد دیدگاه‌ها در آن تجمیع شده، اما معتقدیم در سه موضوع هنوز نیاز داریم متن نیرومندتر باشد.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی