| کد مطلب: ۷۸۶۱

دو چهره انسجام‌‏بخش روزنامه‌‏نگاری حرفه‌‏ای ایران

سعید ارکان‌زاده یزدی روزنامه‌نگار روز خبرنگار را باید به الهه محمدی و نیلوفر حامدی تبریک گفت که روح تازه‌ای به پیکر نیمه‌جان روزنامه‌نگاری حرفه‌ای دمیده‌اند.

دو چهره انسجام‌‏بخش روزنامه‌‏نگاری حرفه‌‏ای ایران

arkan

سعید ارکان‌زاده یزدی

روزنامه‌نگار

روز خبرنگار را باید به الهه محمدی و نیلوفر حامدی تبریک گفت که روح تازه‌ای به پیکر نیمه‌جان روزنامه‌نگاری حرفه‌ای دمیده‌اند. روزنامه‌نگاری حرفه‌ای و روحیه روزنامه‌نگاران را در دوره پیش از شهریورماه ۱۴۰۱ به‌یاد بیاوریم: رسانه‌ها تحت‌فشار و مواجه با محدودیت‌های فراوان و روزنامه‌نگاران با کمترین انگیزه و ناامید از اثرگذاری بر مردم و جامعه. اما پس از رویدادهای شهریورماه سال گذشته، روزنامه‌نگاری ایران جان گرفت و باتجربه‌ای که از فعالیت‌های خبری در چند رخداد تاریخی از ۱۳۹۶ به‌بعد به‌دست آمده بود، روزنامه‌نگاران تلاش کردند وقایع روز و حقایق جامعه را آنطور که بنا به سنت روزنامه‌نگاری حرفه‌ای باید منعکس می‌شد، برای مخاطب خود روایت کنند.
الهه محمدی هم دو گزارش از بیمارستان کسری و قبرستان سقز نوشت که مطابق با اصول حرفه‌ای معمول روزنامه‌نگاری در رسانه‌های ایران بود و روال‌های سلسله‌مراتب تحریریه یک‌ روزنامه را طی کرده بود. نتیجه این‌حد از حرفه‌ای‌گری در روزنامه‌نگاری، این شد که جامعه به کار روزنامه‌نگاران اقبال نشان داد، به روزنامه‌نگاری حرفه‌ای اعتماد کرد و مشاهدات و یافته‌های روزنامه‌نگاران دهان‌به‌دهان چرخید. در این بین، نیلوفر حامدی و الهه محمدی تنها نبودند و جامعه روزنامه‌نگاری حرفه‌ای ایران تلاش کرد وقایع را آنطور که مخاطبان انتظار دارند، با صداقت و به‌شکلی عینی منعکس کند. اما متأسفانه به‌جای تجلیل و تشکر از آنها، با روزنامه‌نگاران به‌شدت برخورد شد، چنانکه طبق اعلام انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، بیش از ۷۰روزنامه‌نگار بازداشت شدند.
اکنون که ماه‌ها گذشته است، شایستگی و اصالت کار روزنامه‌نگاران حرفه‌ای، خاصه نیلوفر حامدی و الهه محمدی، بین مردم و اهالی صنف‌رسانه بیش‌ازپیش روشن شده است. حالا 10ماه‌ونیم است که نیلوفر و الهه در بازداشت موقتند اما این بازداشت به‌رغم تلاش بدخواهان روزنامه‌نگاری حرفه‌ای در ایران، به‌نفع رسانه‌های واقعی و آزاد از آب درآمده و سبب خیر شده است. اکنون نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو شخصیت انسجام‌بخش روزنامه‌نگاری حرفه‌ای امروز ایران شده‌اند. کار این دو نفر به نمادی برای روزنامه‌نگاری حرفه‌ای واقعی بدل شده و نزد نسل‌های بعدی خبرنگاران الگو و مثالی برای روزنامه‌نگاری حرفه‌ای شده است. اکنون هر دانشجویی در دانشکده‌های ارتباطات و هر کارآموز روزنامه‌نگاری در رسانه‌های ایران، دو چهره الگو و دو کار ماندگار دارد برای اینکه کار حرفه‌ای از آنها یاد بگیرد. حامدی و محمدی علاوه بر جوان‌ها، انسجام‌بخش روزنامه‌نگاران حرفه‌ای باسابقه کشور هم شده‌اند. جمع بزرگی از روزنامه‌نگاران حرفه‌ای از کار این دو نفر دفاع کرده‌اند و می‌توان گفت کمتر موضوعی در سال‌های اخیر بوده است که روزنامه‌نگاران این‌اندازه درباره آن اتفاق‌نظر داشته‌اند و بر سر آن با یکدیگر متحد، همرنگ و همساز شده‌اند. می‌توان گفت الگو و نماد شدن نیلوفر و الهه و اتحادی که بین روزنامه‌نگاران به‌وجود آورد‌ه‌اند، از معدود خوش‌اقبالی‌های روزنامه‌نگاری کنونی ایران بوده است که باید آن را پاس داشت.

به کانال تلگرام هم میهن بپیوندید

دیدگاه

ویژه جامعه
پربازدیدترین
آخرین اخبار