ادعای توخالی خالیفروشی/ موج رسانهای جدید علیه پلتفرمهای خرید وفروش آنلاین طلا شکل گرفته است
پلتفرمهای آنلاین خرید و فروش طلای آبشده در دو سه سال گذشته مهمترین بازیگران اقتصاد دیجیتال کشور بودهاند. این واقعیتی است که حتی بیاطلاعترین افراد هم منکر آن نیستند. شفافیت، دسترسپذیری، امنیت، باعث شده که مردم بخشی از سرمایههای خرد خود را در حوزه طلای آبشده سرمایهگذاری کنند و پلتفرمها نیز معادل فیزیکی آن را نزد بانک مرکزی به امانت میگذارند. چنین که پیداست هنوز هم هستند کسانی که به این منطق ساده و جاافتاده تشکیک وارد کنند.
علی پیرابی/ روزنامهنگار فناوری: پلتفرمهای آنلاین خرید و فروش طلای آبشده در دو سه سال گذشته مهمترین بازیگران اقتصاد دیجیتال کشور بودهاند. این واقعیتی است که حتی بیاطلاعترین افراد هم منکر آن نیستند. شفافیت، دسترسپذیری، امنیت، باعث شده که مردم بخشی از سرمایههای خرد خود را در حوزه طلای آبشده سرمایهگذاری کنند و پلتفرمها نیز معادل فیزیکی آن را نزد بانک مرکزی به امانت میگذارند. چنین که پیداست هنوز هم هستند کسانی که به این منطق ساده و جاافتاده تشکیک وارد کنند.
روزنامه کیهان، در شماره روز پنجشنبه خود با تیتر «دام سکوهای آنلاین فروش طلا برای سرمایههای مردم» ادعا کرده که پلتفرمها با وعدههای جذاب، هزاران سرمایهگذار خُرد را جذب کردهاند، اما پشت پرده دامهای خطرناکی خالیفروشی، تقلب در عیار، خروج سریع سرمایه به خارج و حتی بحرانهای اجتماعی پنهان است.
کیهان در این گزارش کوشیده عملکرد پلتفرمهای طلا را زیر سوال ببرد و از چند زاویه به موضوع پرداخته است. این روزنامه، خالیفروشی را یکی از بزرگترین ریسکهای این کسبوکارهای نوآور معرفی کرده است. خالیفروشی بدین معنا است که یک پلتفرم بیش از موجودی فیزیکی طلا که باید نزد بانک مرکزی ذخیره داشته باشد، طلا میفروشد و زمانی که کاربران اصل فیزیکی آن طلب کنند، طلایی برای ادای تعهد وجد ندارد. نکته تاملبرانگیز دیگر در گزارش کیهان، دیده میشود نقل قول از عضو هیئترئیسه کمیسیون طلا و جواهر اتاق اصناف است. محمد کشتیآرای گفته مخاطب این پلتفرمها طبقات ضعیف هستند و در صورت بروز تخلف (یا بهقول کیهان کلاهبرداری) این طبقه ضعیف آسیب بیشتری میبیند.
وقتی رسانه بانک مرکزی کمپین راه میاندازد
کیهان اما تنها رسانهای نیست که در روزهای گذشته علیه پلتفرمهای طلا فضاسازی رسانهای میکند. در یک هماهنگی محتوایی، ایبنا، که زیرمجموعه موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز وابسته به بانک مرکزی است نیز خطی مشابه کیهان را دنبال میکند و اطلاعاتی نادرست و گمرانکننده درباره پلتفرمهای آنلاین طلا و عملکردشان منتشر یا پخش میکند. ایبنا در میزگردی با عنوان «ریسکهای سرمایهگذاری در پلتفرمهای آنلاین» مهمترین ریسک فعالیت پلتفرمهای فروش آنلاین طلا را خالیفروشی عنوان کرده است. کارشناس این میزگرد میگوید خالیفروشی در بستر پلتفرمهای آنلاین، به دلیل نبود محل فیزیکی مشخص و عدم امکان مراجعه حضوری، با سهولت بیشتری رخ میدهد و تشخیص آن برای عموم کاربران دشوارتر است. یا آن یکی میهمان میزگرد هم میگوید اعتماد به پلتفرمهای آنلاین طلا قابل درک نیست.
در سالهای اخیر، با تشدید نوسانات اقتصادی و جهش تورم، طلا بار دیگر به عنوان یکی از مطمئنترین پناهگاههای سرمایهگذاری برای حفظ ارزش داراییها مطرح شده است. سرمایهگذاری خرد در حوزه طلا، تا همین چند سال پیش به خواب و خیال شباهت داشت اما پلتفرمهای طلا این امر غیرممکن را ممکن کردهاند و پیشنیازها و بسترهای لازم برای فعالیت امن و مطمئن و در چارچوب قانون را فراهم کردهاند. نکته این است که همه پلتفرمهای آنلاین طلا از نهادهای نظارتی و امنیتی مجوزهای لازم را دریافت کردهاند، چند و چند سامانه نظارتی نیز برای فعالیت آنها طراحی شده و علاوه بر این گزارشهای عملکردشان را نیز بهطور منظم منتشر میکنند. ضمن اینکه درنتیجه همین نظارتها برای جلوگیری از خالیفروشی، سواستفاده و سرقت از بین رفتن سرمایه مردم بوده که پلتفرمها و بازارشان مورد توجه مردم قرار گرفته است.
خالیفروشی غیرممکن است

مصطفی اکرمی، مدیرعامل میلی که بیشترین کاربر را در میان پلتفرمهای فروش آنلاین طلا دارد، درباره ادعاهایی که درباره خالیفروشی پلتفرمهای طلا در روزهای اخیر منتشر شده میگوید: «در دو سال گذشته بارها و طی برهههای مختلف چنین موضوعاتی طرح شده که ما به صراحت همه آنها را رد میکنیم. پلتفرمها کاملاً قانونی و تحت ضوابط اتحادیهٔ کشوری کسبوکارهای مجازی فعالیت دارند و تمامی معاملات و تأمین طلا در سامانهٔ جامع تجارت ثبت میشود. پلتفرمها طلای تأمینشده و موجود را عرضه میکنند و هرگز خالیفروشی ندارند.» کیهان و ایبنا و برخی رسانههای دیگر درحالی بهوضوح علیه درحالی بهوضوح علیه پلتفرمهای طلا مشغول فضاسازی هستند و مردم را به خرید از بازار سنتی طلا یا مراجعه به صندوقهای سرمایهگذاری طلا تشویق میکند که بنا به گفته نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ۱۵ تا ۲۰ درصد سکههای طلا بانکی در بازار، غیربانکی و تقلبی است
اکرمی اضافه میکند: «پلتفرمها طلای ۱۸ عیار معادل تعهد خود را نزد بانک مرکزی به ودیعه میگذرند و همواره آمادهٔ تحویل به کاربران است. از آنجا که عیارسنجی طلای آبشده کاری تخصصی است، کاربران میتوانند با اطمینان خاطر نسبت به خرید از یک بستر امن و قانونی اقدام کنند. چراکه احتمال تقلب و کمفروشی در معامله طلای آبشده در پلتفرمهای معتبر وجود ندارد.» مدیرعامل میلی خاطر نشان میسازد: «ایجاد ابهام درباره کسبوکارهای قانونی حوزه آنلاین طلا، علاوه بر تضعیف اعتماد کاربران، به کل زیستبوم اقتصاد دیجیتال کشور آسیب میزند.»

سعید صادقی، معاون بازاریابی میلی نیز درهمین خصوص ضمن تاکید بر ذخیرهسازی طلای خریداریشده کاربران در خزانههای امن بانکی میگوید: «خالیفروشی غیرممکن است. در واقع فاکتور خرید در پلتفرمها بر فاکتور فروش مقدم است و هر طلایی که در اپلیکیشن عرضه میشود، ابتدا تأمین فیزیکی شده و سپس به کاربران ارائه میشود. به صورت فنی نیز پلتفرم به گونهای طراحی شده که در صورت نداشتن طلا برای فروش، امکان خرید از سوی کاربر وجود ندارد.»