| کد مطلب: ۵۶۸۵۷

افزایش دریافت نفت ایران در چین

پالایشگاه‌های مستقل نفت چین در حال افزایش واردات نفت خام ایران هستند.

افزایش دریافت نفت ایران در چین

پالایشگاه‌های مستقل نفت چین در حال افزایش واردات نفت خام ایران هستند. اواخر ماه گذشته، پکن بسته تازه‌ای از سهمیه واردات اعلام کرد. حالا و پس از این اعلام سهمیه تازه، این پالایشگاه‌ها دریافت نفت خام ایران از تانکرهای مستقر در خشکی و نیز از نفتکش‌ها هستند.

چندین مرکز فرآوری محصولات نفتی که در استان شاندونگ چین مستقر هستند، مشغول این شده‌اند که از انبارهای گمرکی که در بنادر و پالایشگاه‌ها مستقر هستند، نفت خام دریافت کنند. این را افراد مطلع از موضوع گفته‌اند که به خاطر صحبت از مسائل حساس درخواست کرده‌اند نام‌شان ذکر نشود. بسیاری از این محموله‌های نفتی، پیش از تخصیص سهمیه‌های جدید خریداری شده‌اند.

پالایشگاه‌های خصوصی چین را اصطلاحاً «تی‌پات» یا پالایشگاه‌های «قوری» می‌خوانند. [تی‌پات، لقبی برای پالایشگاه‌های کوچک و خصوصی در چین است که تا حدی مستقل از شرکت‌های بزرگ دولتی در این کشور فعالیت می‌کنند. علت این نام‌گذاری این است که این پالایشگاه‌ها اغلب ظرفیت کمتری نسبت به پالایشگاه‌های دولتی بزرگ دارند و این اصطلاح در ادبیات حوزه نفت به طور رسمی برای توصیف این مراکز به کار می‌رود. این پالایشگاه‌ها مدتی است که اجازه واردات نفت خام در چین پیدا کرده‌اند.] این پالایشگاه‌ها، مراکز اصلی خرید نفت خام از ایران و روسیه در چین هستند.

نفت ایران و روسیه، در بازار به‌نسبت ارزان‌تر است. در عین حال، در نتیجه تمام‌شدن سهمیه تخصیص‌داده‌شده به آن‌ها و نیز در نتیجه تبعات تحریم‌ها، این پالایشگاه‌ها، خرید نفت را در سه‌ماهه چهارم کاهش داده بودند. پکن، یک نظام سهمیه‌ای دارد که میزان نفتی را که پالایشگاه‌های تحت مالکیت غیردولتی می‌توانند وارد کنند، کنترل می‌کند.

با این حال، مجموع تقاضای این «قوری‌ها» احتمالاً تا پایان سال پایین خواهد ماند. به گزارش وورتکسا [یک شرکت فناوری و تحلیل داده‌ها در حوزه انرژی در بریتانیا]، این تا حدی به خاطر حاشیه پایین سودآوری در فرآورش نفت خام است. «اما لی»، تحلیلگر ارشد بازار چین در وورتکسا می‌گوید، این وضعیت یعنی «نفت خام تحریم‌شده احتمالاً همچنان [در نفتکش‌ها] روی آب جمع خواهد شد.»

مقامات چین معمولاً درباره سهمیه کلی در طول سال، راهنمایی‌هایی ارائه می‌کنند، اما جزئیاتی درباره ردیف‌های صادرشده در طول سال که عدد کلی را شکل می‌دهند، ارائه نمی‌کنند. به گفته تحلیلگران، در تازه‌ترین تخصیص سهمیه، حدود ۲۰ «قوری» چیزی بین ۷ تا ۸ میلیون تن سهمیه دریافت کرده‌اند.

دو ابرتانکر حامل نفت خام ایران مدتی بود که نزدیک سواحل چین متوقف مانده بودند. داده‌های رصد کشتی‌ها که بلومبرگ بررسی کرده نشان می‌دهند این دو ابرتانکر، این هفته بار خود را در بنادر جداگانه در چین تخلیه کرده‌اند. یکی از این دو کشتی، به نام «ایل‌گپ» با پرچم پاناما که ۲ میلیون بشکه را جابه‌جا می‌کرد، بار خود را در ریژائو تخلیه کرد.

طبق داده‌های کپلر [یک شرکت جهانی که در حوزه تحلیل داده‌ها در بازارهای جهانی فعالیت می‌کند] نفت خام ایران که در تانکرهای روی دریا متوقف مانده باشد، این هفته به حجم ۵۴ میلیون بشکه رسید. این بالاترین میزان برای این وضعیت در دو سال و نیم گذشته است. چین بزرگترین مشتری نفت برای این تولیدکننده عضو اوپک [ایران] است. ایران هم تحت تحریم قرار دارد. صادرات این نفت اخیراً به بالاترین سرعت در طول چند سال اخیر رسیده است.

با توجه به مجموعه بسیار محدود برای خریداران بالقوه، نفت ایران باید ارزان باشد. تاجران این حوزه می‌گویند، برخی محموله‌های نفت سبک ایران این هفته با ۸ تا ۹ دلار تخفیف در هر بشکه نسبت به نفت خام برنت آی‌سی‌ای عرضه شدند. در ماه اوت، این میزان ۴ دلار بود. گسترش تحریم‌ها علیه روسیه نیز منجر به ارزانی بیشتر بشکه‌های نفت شده است.

بسیاری از پالایشگاه‌های چینی امسال سریع‌تر از حالت معمول سهمیه خود را سوزاندند. این ناشی از رژیم‌های مالیاتی سخت‌گیرانه‌تر برای خوراک جایگزین از قبیل نفت کوره بود. از سال ۲۰۲۴، آن‌ها کل سهمیه سالانه خود را پیشاپیش دریافت کرده‌اند تا به برنامه‌ریزی‌شان کمک شود، اما این نظام اغلب باعث می‌شود آن‌ها مدت‌ها پیش از پایان سال، کم بیاورند.

به کانال تلگرام هم میهن بپیوندید

دیدگاه

ویژه دیپلماسی
پربازدیدترین
آخرین اخبار