کارت سوخت سفید وجود ندارد
سخنگوی دولت روز گذشته در نشست خبری هفتگی اعلام کرد که کارت سوخت سفید وجود ندارد.
سخنگوی دولت روز گذشته در نشست خبری هفتگی اعلام کرد که کارت سوخت سفید وجود ندارد. به گزارش ایسنا، فاطمه مهاجرانی درباره شیوه افزایش قیمت بنزین، ادعای وجود کارت بنزین سفید و تاکید مجلس درباره اصلاح مصوبه بنزین، گفت: «جمع نفت و گازی که هر روز استخراج میکنیم معادل ۸ میلیون بشکه نفت در روز است که جمع آن به رقم ۱۸۰ میلیارد دلار در سال میرسد. در سالهای ۹۸ و ۹۹ حدود ۶ تا ۸ میلیارد دلار از صادرات بنزین درآمد داشتیم چون تولید ما از مصرفمان پیش افتاده بود اما در حال حاضر ۶ میلیارد دلار بنزین وارد میکنیم.»
او افزود: «ظرفیت تولید ایران حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز است. میانگین مصرف بهصورت معمول در روزهای عادی حدود ۱۳۳ میلیون لیتر است. در برخی روزها مثل ایام نوروز مصرف بنزین به ۱۶۷ میلیون لیتر میرسد و در جریان جنگ ۱۲روزه مصرف بنزین به ۱۹۷ میلیون لیتر رسید.»
سخنگوی دولت با بیان اینکه درآمد صادرات نفت باید صرف مصارف عمومی شود، عنوان کرد: «بنزین با قیمتی عرضه میشود که صرفه اقتصادی گازسوزکردن خودروها را هم از بین برده است. اعداد و ارقام نیز نشان میدهد که زمانی ۱۶ میلیون مترمکعب گاز CNG مصرف میشد اما امروز این رقم به ۹ میلیون مترمکعب رسیده و این درحالی است که ظرفیت کشور روی ۳۵ میلیون مترمکعب است.»
او گفت: «گزارشها نشان میدهد ۶۰ درصد آلودگی کلانشهرها ناشی از آلایندههای متحرک (خودرو و موتورسیکلت) است. دولت باید دست روی دست بگذارد تا منابع ملی ایران دود شود و هوا را آلوده کند یا همچنان اجازه دهیم پولی که باید برای بهرهبرداری از میدانهای مشترک صرف شود، دود شود؟ دولت باید سیاستهای اجرایی را به گونهای پیش ببرد که منافع ملی تامین شود.»
مهاجرانی افزود: «هدف از مصوبه دولت نظمبخشی به سبد سوخت و کاهش واردات سوخت است. دولت از خودروهای دولتی شروع کرده است. در راستای گسترش عدالت افرادی که چند خودرو دارند به یک خودرو کارت سوخت تعلق میگیرد. در شرایطی که نزدیک به ۴۰ درصد مردم هیچ خودرویی ندارند نمیتوانیم حق آنان را با بنزین ۱۵۰۰ تومانی به کسانی که چند خودرو دارند، بدهیم. سهمیههای ۶۰ و ۱۰۰ لیتری هم که برجای خود خواهد ماند.»
او عنوان کرد: «برای حملونقل عمومی، تاکسی اینترنتی، وانتبار و موتورسیکلتهایی که در بخش حملونقل مشغول هستند یا قیمت بنزین تغییر نمیکند یا مابهازای آن به این افراد پرداخت میشود. با دارندگان سکوهای این خدمات و با سازمان تاکسیرانی گفتوگو شده تا هیچگونه افزایش قیمتی نداشته باشند. کارت سوخت هم با ماشین صادر میشود نه با مالک آن، بنابراین اگر ماشینی فروخته شود کارت سوخت هم جابهجا میشود. کارت سوخت سفید هم وجود ندارد.»
مهاجرانی همچنین درباره اثر تورمی و نیز درآمد حاصله از نرخ سوم بنزین، گفت: «برآورد اثر تورمی این اقدام دولت در زمینه بنزین هم ۲ دهم درصد برآورد شده است که امیدواریم با اقدامات دولت این اثر هم به حداقل برسد. حدود ۳ تا ۵ همت نیز از این اقدام در اختیار دولت قرار میگیرد تا صرف معیشت مردم کند.»
او در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات دولت برای اجرای قانون هوای پاک، عنوان کرد: «رئیسجمهوری در برنامههای توسعهای دولت بر موضوع سازگاری با حوزههای محیطزیستی و معیشت مردم تاکید ویژه دارد و این موارد خط قرمز دولت است. حرف درستی است که بسیاری از قوانین کاملاً اجرا نمیشود که وضعیت هوا اینچنین است.»
مهاجرانی یادآور شد: دولت اقداماتی در دستور کار دارد که یکی از آنها تسریع اسقاط ناوگان فرسوده، دیگری توسعه حملونقل عمومی و نیز تمرکز بر برقیسازی ناوگان حملونقل است. تعدادی خودرو یا اتوبوس برقی وارد شده ولی طبیعتاً هنوز تا حد استاندارد فاصله بسیار است.
سخنگوی دولت ادامه داد: نکته دیگر تبدیل خودروی بنزینسوز به دوگانهسوز یا گازسوز است که از ابتدای دولت ۱۶۸ درصد رشد کرده است. همچنین ارتقای کیفیت و افزایش استاندارد سوخت را در دستور کار داریم تا از یورو ۴ به یورو ۵ انتقال یابد. کیفیت بنزین و نفت گازی پالایشگاه شیراز با استاندارد یورو ۵ است.