اختلافات سیاسی در صحن شورای شهر تهران بالا گرفت/علیه حکمرانی نمایشی و گزارشی
روز گذشته اختلاف سیاسی دو گروه اصولگرا در شورای شهر تهران بیش از پیش عیان شد. حامیان زاکانی بار دیگر طاقت نیاوردند و به منتقدان تاختند و برای لحظاتی صحن شورای شهر تهران به تنش کشیده شد.
روز گذشته اختلاف سیاسی دو گروه اصولگرا در شورای شهر تهران بیش از پیش عیان شد. حامیان زاکانی بار دیگر طاقت نیاوردند و به منتقدان تاختند و برای لحظاتی صحن شورای شهر تهران به تنش کشیده شد. حین بررسی عملکرد شهرداری تهران در حوزه حملونقل مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری به نقد این گزارش پرداخت و ناگهان علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران به حمایت از شهرداری پرداخته و اعلام کرد که دستاوردهای این دوره مدیریت شهری توسط برخی از اعضای شورای شهر تهران نادیده گرفته میشود. همین واکنش باعث تنش و درگیری لفظی بین این دو عضو شورای شهر تهران شد. برخی از اعضای شورای شهر تهران پیش از گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک از موفقیت شهرداری در حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت خبر دادند.
بنبست حکمرانی نمایشی و گزارشی در تهران
مهدی اقراریان، عضو شورای شهر تهران روز گذشته و در تذکر پیش از دستور خود با بیان اینکه مدیریت نمایشی در پایتخت به بنبست رسیده است، تاکید کرد: «با گذشت بیش از چهار سال از آغاز فعالیت دوره کنونی مدیریت شهری و با وجود وعدههای مکرر برای حل معضل ترافیک، نهتنها این مشکل برطرف نشده بلکه وضعیت ترافیکی تهران پیچیدهتر نیز شده است. با عنایت به حکم وزیر کشور در یازدهم شهریور ۱۴۰۰ برای آقای زاکانی و گذشت بیش از چهار سال از دوره مدیریتی وی و همکارانشان در پایتخت، شهروندان تهرانی از ما میپرسند وعدههای شهردار درباره حل معضل ترافیک چه شد؟»
او افزود: «متأسفانه امروز نهتنها مشکلات ترافیکی شهر تهران کاهش نیافته بلکه این مشکلات گستردهتر و پیچیدهتر شده است. به نظر میرسد حکمرانی نمایشی و گزارشی در شهر تهران با بنبست روبهرو شده و شهروندان تهرانی بزرگترین زیاندیدگان این رویکرد هستند.» این عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار امیدواری کرد که در مدت زمان باقیمانده از دوره کنونی مدیریت شهری، با اصلاح رویهها و بازنگری در سیاستهای ترافیکی، شاهد گرهگشایی از مشکلات شهروندان در حوزه ترافیک باشیم.
بیانصافی اقراریان
احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران به منتقدان شورای شهر تهران تاخت و گفت: «متاسفانه با بیانصافی تمام، همه دستاوردهای مجموعه شهری که آقای اقراریان یکی از آنها را در حوزه حمل و نقل و ترافیک گفتند، نادیده میگیرد و به جای نقد سازنده به سمت سیاهنمایی و تخریب سوق میدهد. همه ما میدانیم ترافیک تهران یکی از پیچیدهترین و چالشبرانگیزترین موضوعات شهری در تهران است که نیازمند برنامهریزی بلندمدت و سرمایهگذاری گسترده است و مهمتر از آن همکاری بیننهادی میخواهد. در چنین شرایطی نادیده گرفتن اقدامات انجام شده و کلیگوییِ غیرمستند، نهتنها کمکی به حل مسئله نمیکند، بلکه موجب تضعیف اعتماد عمومی و بیانگیزگی در بدنه شهرداری میشود.» صادقی در حالی از پیچیدگی ترافیک تهران میگوید که علیرضا زاکانی، شهردار تهران جلوی دوربینهای رسانه به صراحت گفت که کمر ترافیک تهران را میشکند. اما شهردار تهران در این وعده خود نیز ناکام ماند و حالا حامیانش در شورای شهر تهران در پی فرافکنی هستند.
شأن شورای شهر حمایت حزبی نیست
سیدجعفر تشکریهاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران نیز در تذکر پیش از دستور در واکنش به تذکر یکی از اعضای شورای شهر گفت: «صحبتهای آقای صادقی به گونهای بود که بنده علاقمند شدم تذکر بدهم و صحبتهای ایشان را کامل کنم؛ باید تاکید کنم شأن شورای شهر نظارتی است. اینکه تصور کنیم در یک حزب هستیم و اینجا آمدهایم تا فقط از هم حمایت کنیم، قطعاً در شأن هیچیک از اعضای شورای شهر نیست. هنر ما باید این باشد که درد مردم را بفهمیم، فریاد درد مردم را سر دهیم و گرهگشای زندگی آنان باشیم.»
او افزود: «هرچه تعریف کنیم، اگر پشت آن عملکردی نباشد، جز قرار دادن خود در معرض بیاعتمادی بیشتر مردم، نتیجه دیگری نخواهد داشت. نمیدانم مخاطب سخنان آقای صادقی چه کسانی بودند، اما شورای شهر شأن نهاد بالادستی برای شهرداری دارد و باید گامبهگام مسائل را بررسی کند.»
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به موضوع مناسبسازی شهر برای افراد دارای معلولیت تاکید کرد: «معاون شهردار تهران اعلام کرد یک میلیون متر از معابر تهران مناسبسازی شده است و این یعنی ۲۵ درصد شهر مناسبسازی شده اما اگر مردم آن را ببینند، خوشحال خواهند شد و اگر هزار جمله بگوییم و مردم آن را در عمل نبینند، باز هم خوب نیست. [...] ما باید به فکر مسائل خاص معلولان باشیم. آنها در ترافیک، درمان و دارو با مشکلاتی مواجهاند. بیماران پروانهای برای دسترسی به داروهای خود ابراز نگرانی کردهاند. در بحث نگهداری، درمان و اشتغال، معلولان با مسائل خاصی روبهرو هستند و امیدوارم مدیران کشور با حضور در این نمایشگاه، درد و دل آنان را بشنوند. هزینههای بسیار کردهایم و موانع فیزیکیای را در پیادهراهها قرار دادهایم که حتی افراد عادی نیز نمیتوانند از آن عبور کنند. این موانع، نهتنها به معلولان بلکه به افراد سالم هم آسیب میزند و در واقع، هزینه برای کاری بیخاصیت بوده است.»
تشکریهاشمی خطاب به شهرداری تهران گفت: «از معاونت فرهنگی و روابط عمومی میخواهم هدایایی که به مناسبتهای مختلف به افراد داده میشود را از تولیدات این دوستان خریداری کنند تا کسبوکار و فعالیت آنان نیز توسعه یابد.» تشکریهاشمی تاکید کرد: «استودیوی مردمی تحت عنوان «استودیو صدای شهر» در تهران داریم که ۲۰ سال است فعالیت میکند، اما نزدیک به ۱۹ ماه از امضای قرارداد آن با شهرداری گذشته در این استودیو هر پنج دقیقه صدای مردم پخش میشد تا مشکلات آنان به گوش مسئولان برسد، اما متأسفانه قرارداد آن امضا نشده است. ما میدانیم که با خبرگزاریها، رسانهها و اینفلوئنسرها چگونه قرارداد میبندند، اما این رادیو هم صدای مردم شهر تهران است و باید با آن قرارداد بسته شود.»
خرابی دوسوم اتوبوسهای داخلی در اربعین
محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در بخش واگنها اگر همکاری رئیسجمهور و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریها وجود نداشت، اتفاقی رقم نمیخورد، تاکید کرد: «اگر شهردار تهران پیشقدم نمیشد و ۹ درصد پیشپرداخت را انجام نمیداد و بنده و مدیرعامل شرکت واگنسازی ورود نمیکردیم، این اتفاق رقم نمیخورد. بنده سوگند یاد کردم که پشت تریبون شورای شهر خلاف واقع نگویم. ساخت قطار از سال گذشته آغاز شده بود و روزهای آینده به خط تست میرود. ما پیگیریهایی را برای پیشپرداخت داشتیم و کار به دیوان محاسبات کشید. با پیگیری شهردار تهران و شخص رئیسجمهور، پیشپرداخت صورت گرفت.» او با اشاره به اینکه ما با تمام تولیدکنندگان داخلی که توان تولید داشتند، قرارداد اتوبوسهای برقی و دیزلی منعقد کردیم، افزود: «یکی از تولیدکنندگان ۱۵۰ دستگاه اتوبوس به ما تحویل داد که ۱۰۰ دستگاه در سفر اربعین خراب شد. ما توانستیم ضمانتنامههای خودروسازی را که با ما قرارداد داشت و به تکالیف خود عمل نکرد، با کمک دادستانی حل و فصل کنیم.»هرمزی تاکید کرد: «بسیاری از قطعات اتوبوسهای داخلی نیز وارداتی است و باید برای خرید آن ارز تخصیص داد. ضمن آنکه اتوبوسهای ۱۸ و ۲۵ متری در کشور تولید نمیشود. ما سراغ جایی رفتیم که امکان تولید آن را دارد. علاوه بر این خودروی سواری برقی تولیدی در کشور برای خرید تاکسیها وجود ندارد. ما در کارخانههای دگر نیز به توافقاتی برای بومیسازی تولید این اتوبوسها در داخل کشور داشتیم.»
تنش بین دو عضو شورای شهر تهران
وقتی هرمزی از وابستگی 85درصد اتوبوسهای برقی به ارز خبر داد، عباسی گفت: «این خلاف واقع است. شما با خودروسازان داخلی جلسه نگذاشتید.» نادعلی در این موقع اعلام کرد: «شما باید برای صحبت کردن اجازه بگیرید. شما دستاوردهای خوب ما را زیر سوال میبرید.» عباسی پاسخ داد: «من میتوانم نقد خود را اعلام کنم.» این مشاجره لفظی برای دقایقی شورای شهر تهران را به تنش کشاند. پرویز سروری، نائب رئیس شورای شهر تهران که اداره شورای شهر را در دست داشت به عباسی گفت: «ما یک جلسه میگذاریم و مفصل در این مورد صحبت میکنیم. من دارم جلسه را اداره میکنم. شما به خاطر من اجازه بدهید تا در جلسات بعدی این موضوع را بررسی کنیم.»