پاسخ به گزارش «رویافروشی به دولت»
وزارت آموزشوپرورش در پاسخ به مطلب «رویافروشی به دولت در قالب عدالت آموزشی/ در ایران ۱۰۲ هزار واحد کلاس درسی کم است» مندرج در روزنامه هممیهن به تاریخ ۱۴۰۴/۰۶/۲۹ جوابیهای ارسال کرده است که در ادامه میآید
 
              وزارت آموزشوپرورش در پاسخ به مطلب «رویافروشی به دولت در قالب عدالت آموزشی/ در ایران 102 هزار واحد کلاس درسی کم است» مندرج در روزنامه هممیهن به تاریخ 1404/06/29 جوابیهای ارسال کرده است که در ادامه میآید: در ابتدا لازم است تاکید شود ،ماموریت سازمان نوسازی مدارس کشور، احداث و تجهیز فضاهای مناسب، ایمن و استاندارد آموزشی است تا بتوان عدالت آموزشی را در کشور تحقق بخشید.
با این وجود، برخی ادعاها و ابهامات مطرحشده در آن گزارش، نیازمند تبیین میباشد که درخصوص گزارش مذکور در ادامه توضیح داده میشود: در گزارش آمده است که 2400 پروژه آموزشی همزمان با آغاز سال تحصیلی به بهرهبرداری رسیده است. لازم است روشن شود که پروژه در ادبیات سازمان ممکن است شامل چند مقوله متفاوت باشد:
احداث کامل یک فضای آموزشی، تربیتی یا ورزشی الحاق یا توسعه واحدهای آموزشی (افزودن کلاس به مدرسه موجود) تخریب و بازسازی، یا مقاومسازی ساختمانهای آموزشی موجود
بنابراین مقایسه مستقیم تعداد پروژه با تعداد کلاس جدید (بهصورت خالص) ممکن است منجر به برداشت نادرست شود.
همچنین عبارت «12 هزار کلاس درس آماده بهرهبرداری» که در گزارش ذکر شده است، شامل کلاسهایی است که در پروژههای مختلف اعم از الحاق، بازسازی و توسعه بودهاند، نهصرفاً کلاسهای کاملاً جدیدی که برابر با کمبود در گزارش ادعا شده است که کمبود کلاس در کشور بالغ بر 102 هزار واحد است. این عدد مبتنی بر محاسباتی است که نویسنده گزارش ارائه داده و از یک روش محاسبه سفارشی (تفکیک تعداد دانشآموزان به تعداد کلاسها بر عدد 22 بهعنوان تراکم هدف) بهره برده است.
در مقابل، سازمان نوسازی مدارس از معیار متعارف سرانه مترمربع بهازای هر دانشآموز و استانداردهای طراحی فضاهای آموزشی بهره میبرد که برگرفته از تعاریف سند تحول بنیادین و سند زیر نظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری است. بنابراین مقایسهای بین دو روش با پیشفرضهای متفاوت نمیتواند دقیق و منصفانه باشد.
یکی از نگرانیهای گزارش این است که آیا پروژههای جدید به مناطقی تخصیص یافتهاند که بیشترین نیاز را دارند یا خیر؟ دراینباره باید تاکید کنیم: توزیع پروژهها براساس شاخصهایی مانند سرانه پایین فضای آموزشی، تراکم بالای جمعیت دانشآموزی، وضعیت فضاهای موجود و اولویتهای آموزشی انجام میگیرد. برخی پروژهها در شهرهای بزرگ و پرجمعیت، برخی در مناطق روستایی و محروم و برخی در قالب بازسازی و نوسازی بناهای فرسوده اجرا شدهاند.
در گزارش آمده است که «60 هزار گروه مردمی مشارکت کردند» اما توضیحی درباره میزان یا نوع مشارکت ارائه نشده است. در پاسخ باید گفت: مشارکت خیرین و مردم در قالب کمکهای مادی و معنوی، تجهیز، تأمین امکانات جانبی، پیگیری پروژه و حتی انجام برخی فرآیندهای اجرایی پروژه، نهصرفاً مشارکت فیزیکی.
رقمی که برای مشارکت خیرین ذکر شده تعهدات داوطلبانه است، طبیعتاً ارقام نهایی تخصیصیافته قابل بررسی و تایید در اسناد مالی مجامع خیرین مدرسهساز و سازمان است. سازمان نوسازی مدارس مسلط بر مقررات ملی ساختمان، ضوابط آییننامههای زلزله و ساخت استاندارد است و تمام پروژههای جدید و بازسازی باید مطابق این مقررات اجرا شوند. در پروژههای بازسازی و مقاومسازی، مطالعات فنی، ارزیابی سازه و رعایت استانداردهای ایمنی، پایه هستند.
در پایان، سازمان نوسازی مدارس تاکید میکند که «اگر ادعاهای مطرحشده در گزارش بر مبنای مستندات قابل استناد هستند، درخواست میکنیم، روزنامه محترم «هممیهن» مستندات و محاسبات مبنایی را منتشر کند تا امکان بررسی علمی و تحلیل عمومی فراهم شود. سازمان همواره در چارچوب تعامل رسانهای، شفافیت کامل را رعایت میکند تا اعتماد عمومی تقویت شود و مسیر اصلاحات و آسیبشناسی چراغ هدایت ادامه مسیر شود.
 
   
     
                           
                           
                           
                                       
                                       
                                       
                                      