| کد مطلب: ۵۳۰۵۳

مرتضی فاضلیان فعال سیاسی اصولگرا در استان چهارمحال و بختیاری: دست استاندار زیر ساتور نمایندگان مجلس است

مرتضی فاضلیان، فعال سیاسی اصولگرا در استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با هم‌میهن با اشاره به اینکه استاندار این استان مدیران ضعیفی را منصوب کرده می‌گوید او تیم خاصی را انتخاب می‌کند که حاشیه نداشته باشند و از وی نیز قوی‌تر نباشند که این یک ضعف بزرگ است.

مرتضی فاضلیان فعال سیاسی اصولگرا در استان چهارمحال و بختیاری: دست استاندار زیر ساتور نمایندگان مجلس است

مرتضی فاضلیان، فعال سیاسی اصولگرا در استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با هم‌میهن با اشاره به اینکه استاندار این استان مدیران ضعیفی را منصوب کرده می‌گوید او تیم خاصی را انتخاب می‌کند که حاشیه نداشته باشند و از وی نیز قوی‌تر نباشند که این یک ضعف بزرگ است. 

‌عملکرد استاندار چهارمحال و بختیاری را از زمان روی کارآمدن در دولت چهاردهم چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

اگر بخواهیم به استاندار نمره بدهیم از ۱۰ به ایشان نمره ۴ می‌دهیم. دولت آقای پزشکیان، گفتمان دولت خود را وفاق اعلام کرد و بر همین اساس این انتظار را داشتیم که در صورت جابه‌جایی مدیران، اگر مدیران جدید توانمندتر از مدیر قبلی نیست، حداقل در حد و اندازه آنها باشد. الان انتصاباتی که انجام شده تماماً مدیران ضعیف‌تر و ناکارآمد مجموعه استان را مدیریت می‎کنند. حال آنکه با توجه به شعارهای وفاق از استاندار انتظار می‌رود نسبت به وفاق بهتر عمل کنند که این رویه را نمی‌بینیم.

‌اشاره کردید که گزینه‌های انتصابی در استان ضعیف بودند، آیا از جریان‌های مختلف سیاسی افراد را منصوب کردند؟ 

در فرایند انتصابات، خیلی از مدیرانی که در دولت قبل هم ضعیف بودند همچنان بر سر کار هستند و آن‌ها را تغییر ندادند و کسانی تغییر پیدا کردند که کارنامه قوی‌تری داشتند. نمی‌شود گفت از جناح‌های مختلف استفاده نشده است اما افراد خنثی را به کار گرفتند و نمی‌توان گفت انتصابات دوجناحی است، بلکه خنثی است و به درد استان نمی‌خورند. برای مثال رشته معاون عمرانی، کشاورزی است و صرفاً به این دلیل که بی‌حاشیه است منصوب شده و تلاشی ندارد. استاندار از تیم خاصی استفاده کرده است که حاشیه نداشته باشد و از خود استاندار هم فرد قوی‌تری نباشد. در نظر بگیرید وقتی نمره استاندار ۴ است، مدیر او کمتر از این عدد خواهد بود. مشکل ما نیز در استان همین است که مدیران توانمندتر از استاندار به کار گرفته نمی‌شود.

‌رویکرد استاندار در تعامل با احزاب را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

پنج جلسه با مجمع اصولگرایان استان تنظیم شده که استاندار آن‌ها را لغو کرد و در این مدت هیچ جلسه‌ای با مجمع نداشته است. درخواست‌هایی که برای کارگران و معیشت آن‌ها داشتیم، برای پروژه‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری داشتیم و نتوانستیم برای هیچکدام از آن‌ها ارتباط قوی با استاندار برقرار کنیم. یک جلسه، آن‌هم نه در مجموعه اصولگرایان، که در مجموعه شهرک‌های صنعتی برقرار شد که آنجا به عنوان فعال اقتصادی شرکت کردم و مواردی در حد شعار مطرح شد که هیچ کدام عملیاتی نشده است.

‌با توجه به تاکید و درخواست وزیر کشور از استانداران برای استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران در استان در این زمینه و همچنین زمینه‌های عمرانی و اجرایی چه عملکردی داشتند؟ 

شرایط بسیار ضعیف است، در استان شورایی به نام مجمع متنفذین استان و یک مجمع به نام نخبگان استان داریم، که هرچقدر تلاش کردند جلسه‌ای با استاندار داشته باشند موفق نشدند. استاندار سعی می‌کند خود را از این افراد دور نگه دارد و وارد چالش‌ها نشود تا برای وی دردسر و توقعی ایجاد نشود. در مجموع توانستیم یک جلسه داشته باشیم و او نیز به معاونان تفویض اختیار کرد و آن‌ها نیز اقدامی انجام ندادند.

‌عملکرد استاندار در انتصاب بانوان و جوانان چگونه بود؟ 

یک نفر در حوزه بانوان منصوب کردند که قبل از دولت چهاردهم هم قرار بود این اتفاق بیفتد و به اداره استاندارد رفتند. در انتصاب جوانان نیز رویکرد خوبی نداشتند و به سمت جوانان نرفتند، یک نفر در فنی و حرفه‌ای انتصاب شده است که آن هم با فشار حداکثری همه بوده است. البته انتظار ما با توجه به اینکه استاد دانشگاه بودند، حضور در دانشگاه بود و به فنی و حرفه‌ای رفتند، در واقع افراد در جایگاه تخصصی خودشان هم استفاده نمی‌شوند.

‌صحبت‌هایی مطرح است که تلاش‌هایی به واسطه اطرافیان استاندار در جریان است که موجب شده اختلافات قومیتی میان فارس‌ها و لرها در استان دامن زده شود، دلیل این رویکرد چیست؟ 

استاندار ما اصالتاً ترک هستند اما متاسفانه با توجه به اینکه دوستان نزدیک به ایشان که تلاش کردند ایشان منصوب شوند از بختیاری‌های استان هستند طبیعتاً بختیاری‌ها نسبت به فارس‌ها اولویت اول را دارند. این در حالی است که مدیران فارس در استان بسیار توانمند هستند. حتی در مرکز استان هم که اکثراً فارس هستند انتصابات از بختیاری‌ها است و این عملکرد این شبهه را ایجاد می‌کند که ایشان به فارس‌ها و غیر از بختیاری‌ها اصلاً اهمیتی نمی‌دهد. اگر استاندار واقعاً می‌خواست بگوید چنین موضوعی مطرح نیست، باید تلاشی در این زمینه انجام می‌داد.

ما تاکنون چندبار درخواست کردیم که یک جلسه مشورتی و همفکری برای رفع شبهه بگذارند و شاید مخالفان قانع شوند اما طبیعتاً زمانی می‌تواند جلسه برگزار کند که دلیل قانع‌کننده‌ای داشته باشد. آنقدر نارضایتی‌ها زیاد بود که نماینده ولی‌فقیه سه جلسه برگزار کردند که نمایندگانی از هر دو حزب حضور داشتند. در واقع وفاق واقعی را نماینده ولی‌فقیه در استان انجام می‌دهد و جور استاندار را می‌کشد. جدای از اینکه به عنوان منتقد دولت و از جریان اصولگرا نارضایتی‌هایی را داریم، افراد اصلاح‌طلب نیز از ایشان راضی نیستند و این تنها به ما باز نمی‌گردد و یک نارضایتی دوسویه است. درحالی‌که در دولت‌های مختلف اصولاً گروه‌های رقیب این نارضایتی‌ها را دارند.

‌اینگونه مطرح است که استاندار تحت فشار نماینده‌های استان قرار دارد، این ضعف مدیریتی که ظاهراً در انتصابات سایه بزرگی انداخته است چرا تا این اندازه پررنگ است؟ 

وقتی استانداری قبل از انتصاب در تعامل با نماینده‌ها قول‌هایی به اینها می‌دهد و نماینده‌ها پیگیری کردند که ایشان به عنوان مدیر استان انتخاب شوند و در عین حال وقتی برای مدیریت قول‌هایی داده، باید به آن‌ها عمل کند و ناخواسته براساس وعده‌ها دستش زیر ساتور نماینده‌ها است و به همین دلیل تمام کارها را نیز با هماهنگی آن‌ها انجام می‌دهد و کسانی که برای ریاست‌جمهوری آقای پزشکیان تلاش کردند در تصمیمات استاندار نقشی ندارند.

‌با این شرایط گفتمان وفاق ملی در استان چهارمحال و بختیاری توسط استاندار عملیاتی شده است؟ 

خیر! وفاق به این معنی است که تنها شعار ندهیم و در عمل ببینیم چه رخ داده است که در چهارمحال و بختیاری این‌چنین رویکردی در جریان نیست. ما سه بار درخواست کردیم با اصولگرایان جلسه بگذارند که تاکنون این کار را انجام نداده‌اند، در صورتی که وفاق یعنی اگر با اصلاح‌طلبان جلسه می‌گذارید، حرف اصولگرایان را نیز بشنوید.

به کانال تلگرام هم میهن بپیوندید

دیدگاه

ویژه سیاست
آخرین اخبار