| کد مطلب: ۵۳۰۵۰

اشکان نوری‌زاده دهکردی فعال سیاسی اصلاح‏‌طلب در استان چهارمحال و بختیاری: انتظارات از استاندار برآورده نشده است

اشکان نوری‌زاده‌دهکردی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با هم‎میهن با اشاره به اینکه استاندار به پرورش نیروهای سیاسی همراه با دولت بی‎توجه است، می‌گوید تاکنون برنامه مدون و جامعی برای توسعه استان توسط تیم مدیریت استان به افکار عمومی ارائه نشده است.

اشکان نوری‌زاده دهکردی فعال سیاسی اصلاح‏‌طلب در استان چهارمحال و بختیاری: انتظارات از استاندار برآورده نشده است

اشکان نوری‌زاده‌دهکردی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با هم‌‎میهن با اشاره به اینکه استاندار به پرورش نیروهای سیاسی همراه با دولت بی‎توجه است، می‌گوید تاکنون برنامه مدون و جامعی برای توسعه استان توسط تیم مدیریت استان به افکار عمومی ارائه نشده است. 

‌فضای سیاسی استان چهارمحال و بختیاری از زمانی که استاندار دولت چهاردهم روی کارآمدند چه تغییری کرده است و عملکرد وی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

انتظاراتی که بعد از تشکیل دولت چهاردهم ایجاد شد تقریباً در کل کشور با عملکرد استانداران تناسبی ندارد؛ به‌عبارت دیگر، انتظار جامعه این بود که دولت و استانداران عملکرد بسیار بهتری می‌داشتند. اما در یک برآورد می‌توان گفت بخش کثیری از اعضای ستاد پزشکیان در استان چهارمحال و بختیاری به عملکرد مدیریت عالی استان چهارمحال و بختیاری نمره قابل قبولی نمی‎دهند و انتظارات از استاندار محترم استان، برآورده نشده است.

‌ضعف عملکردی استاندار ناشی از چه عواملی است؟

انتصاب جناب آقای مردانی بیشتر از همه محصول اختلافات داخلی استان در انتصاب افراد موفقی بوده است که در مخالفت گروهی علیه گروهی دیگر حذف شدند. برای مثال یکی از گزینه اصلی استان ما، استاندار فعلی قزوین بود که اصالتاً اهل چهار محال و بختیاری است و جزو فرمانداران سابق استان بوده است، که باید گفت متاسفانه بر اساس برخی رقابت‌های داخلی استان از چرخه انتصاب به‌عنوان استاندار چهارمحال و بختیاری حذف شدند. عملکرد ایشان در قزوین نیز نشان می‌دهد حداقل در میان استانداران موفق قرار دارند، اما در استان دیگری مشغول فعالیت است.

البته بر اساس آنچه که شنیده می‌‌شود و بعضاً در جلسات خصوصی‌تر اشاره می‎کنند، اراده‌ای در دولت وجود دارد که به نظر نماینده‌ها در انتصابات توجه می‌‌شود و با وجود اینکه اگر این شیوه تعامل منجر به دخالت نماینده‌ها در انتصابات شود، برخلاف رهنمود‌های مقام معظم رهبری است، گاهی متاسفانه توسط برخی وزرا هم بر استانداران تحمیل می‌شود، و وزیر برای فرار از تحت فشار قرار گرفتن توسط نماینده، نظر استاندار استان را نمی‌پذیرد و در عوض نظر نماینده را می‌پذیرد. بخشی از فشارها و ایرادات به استاندار مربوط به همین قضیه انتصابات است.

برخی دیگر از انتقادات به مدیریت عالی استان، مربوط به بی‌توجهی و یا کم‌توجهی ایشان به پرورش نیروهای سیاسی همراه با دولت است. بر اساس آنچه که هر دولت و تفکر سیاسی برای بقا نیاز به پرورش نیروی انسانی همفکر دارد، در انتصابات استاندار محترم توجه به این اصل اساسی وجود ندارد و یا کمرنگ است، و ایراد اساسی‌تر استاندار آن است که روحیه نقدپذیری‌شان متناسب با روحیه رئیس‌جمهور نیست و انتظار می‌رفت با رفتار نزدیک به رئیس دولت در برابر انتظارات و انتقادات جامعه رفتار کنند که تا امروز حاصل نشده است. از استاندار استان انتظار می‌رفت میان پیشنهادات نماینده‌ها، پیشنهادات اعضای ستادی و همراهان دولت، تعادل برقرار کند و میان خواسته چهار نماینده استان که همگی اصولگرا هستند و خواسته همراهان دولت پل بزند، چراکه تعادل بخشی به مطالبات آحاد جامعه هنر مدیریت است.

‌در زمینه انتصابات عملکرد استاندار را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در موضوع انتصابات، در برخی انتصابات به‌خصوص انتصاب فرمانداران به جز دو الی سه مورد، رضایت نسبی از فرمانداران منصوب‌شده وجود دارد، اما متاسفانه به هر نحو و با هر کیفیتی مدیریت اداراتی که مراجعان و مخاطبان آنها از قشرهای همیشه پای صندوق رای هستند به افرادی واگذار کردند که ‌در واقع از همراهان ستاد انتخاباتی پزشکیان و همراهان دولت نبودند. البته در نهایت عملکرد این مدیران باید ملاک ارزیابی باشد، ولی به‌شرطی که ارزیابی واقعی صورت بگیرد. در میان برخی همراهان دولت این نگرانی وجود دارد که اگر پایش و نظارت مستمر وجود نداشته باشد، بیم این می‌رود که در انتخابات آینده با استفاده از امکانات دولتی علیه دولت مستقر تبلیغات صورت بگیرد که باید مورد دقت نظر و‌ حساسیت قرار گیرد که این پیش‌بینی رنگ واقعیت به خود نگیرد. 

البته بر اساس یک آمار نسبی، درصد انتصابات مناسب به اصولگرایان بیش از ۶۰ درصد است، البته ما هم‌وفاق آقای رئیس‌جمهور را قبول داریم، و معتقدیم از همه ظرفیت‌ها استفاده شود، منتها باید افرادی قوی انتخاب شوند که بعد از یک سال نشان دهد که عملکرد آنها از عملکرد مدیران قبل از خود قویتر بوده است، هنوز چنین ارزیابی‌ای در استان صورت نگرفته است.

انتقاد دیگر اینکه با وجود گذشت بیش از یک سال از عمر دولت و قریب به یک سال از انتصاب استاندار جدید هنوز برخی از ادارات توسط مدیران دولت قبل مدیریت می‌شوند که مورد نقد طرفداران دولت می‌باشند و مشخص نیست که دلیل فرسایشی شدن انتصابات چیست و چرا تغییر لازم صورت نمی‌گیرد. انتظار از استاندار آن بود که ایشان، بر اساس یک برنامه زمانی و برای ایجاد یک تحول در استان، اقدامات بهتر و بیشتری برای تغییر مدیران انجام می‌دادند.

‌عملکرد اجرایی و عمرانی استاندار را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

تا این لحظه، برنامه مدون و جامعی برای توسعه استان توسط تیم مدیریت استان در اختیار افکار عمومی قرار نگرفته است. به نظر من مشکل عمده استان این است که برنامه و استراتژی و پلن توسعه مشخص، مدون و براساس افق‌های سالیانه و چندساله مشاهده نمی‌شود. بعضاً این سوال مهم در اذهان شکل می‌گیرد واقعاً برنامه تیم فعلی برای بهبود شاخص‌های نامناسب استان چیست؟ چه برنامه‌ای برای بهبود این شاخص‌ها وجود دارد و در واقع مسیر توسعه استان چیست؟ متاسفانه در آخرین آمار منتشرشده توسط وزارت کشور، چهارمحال و بختیاری آخرین استان در زمینه اشتغال‌آفرینی است و با چنین شرایطی به نظر می‌رسد مجموعه استانداری باید فکر دیگری کند، باید برای پیشرفت استان همه ظرفیت‌های ممکن را با گشاده‌رویی به‌کار گرفت.

در زمینه سرمایه‌گذاری نیز تاکنون هیچ گزارش کاملی به مردم در زمینه جذب سرمایه و اقداماتی که انجام دادند نداشتند و به نظر می‌رسد توفیق چندانی هم در این زمینه در استان به‌دست نیامده است. درحالی‌که وزیر کشور هم تاکید داشتند که استاندار یک روز در هفته را به گفت‌وگو با سرمایه‌گذاران اختصاص دهد حداقل بنده متوجه تعیین این روز توسط استاندار چهارمحال‌وبختیاری نشدم و مشخص نیست این یک روز در استان که قرار بود استاندار شخصاً مشکلات سرمایه‌گذاران را پیگیری کند چه روزی است و چه تصمیماتی اتحاذ شده است. 

‌در مسئله انتخاب زنان و جوانان در سمت‌های مدیریتی عملکرد استاندار را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به جز یکی دو مورد از انتصابات استاندار که بانوان فعال در ستاد انتخابی پزشکیان بودند، مابقی از همراهان دولت نبودند، البته در کل انتصابات ایشان خیلی به سمت بانوان نبوده است، و آنچنان که مورد انتظار رئیس ستاد بانوان و بانوان فعال در ستاد انتخاباتی دکتر پزشکیان بوده ایشان توجه لازم به ستاد بانوان نداشته است. انتظارات ستاد بانوان برآورده نشده و آنها همیشه این گلایه را داشتند که استاندار باید توجه بیشتری به زنان حامی دولت داشته باشد.

ولی نگاه ایشان به بانوان همراه دولت، نگاه سازنده‌ای نبوده است.رئیس ستاد جوانان نیز از عملکرد استاندار استان رضایت ندارد و تاکنون برخی نامه‌های انتقادی بر عملکرد استاندار نوشته‌اند، چراکه استاندار آنچنان که باید و شاید به جوانان ستاد توجه نکردند و موضوع جوانگرایی نیز چندان از انتصابات و توجهات استاندار متبادر نیست.

‌گفتمان وفاق ملی توسط استاندار چهارمحال و بختیاری تا چه اندازه اجرایی شده است؟ 

به‌نظر بنده، وفاق آقای رئیس‌جمهور یک نوع است و وفاق برخی از استانداران ایشان از نوع دیگری است. شاید منظور وفاق آقای پزشکیان مبتنی بر شایسته‌سالاری و وفاق با 51 درصدی که در انتخابات شرکت نکردند و حتی وفاق با اصولگرایان و براساس ساختاری نظام‌مند است. البته انتصابات نهاد ریاست‌جمهوری و ماحصل افراد به‌کارگرفته‌شده توسط رئیس‌جمهور در نهاد ریاست‌جمهوری مشخص است که ایشان حداقل در اطراف خودش وفاق را ساختارمند‌تر اجرا کرده است. اما وفاق برخی از استانداران بعضاً از نوع دیگری است، و شاید اینگونه برداشت شود که این وفاق برای حفظ موقعیت و منصب استانداری تعریف می‌شود.

وظیفه استانداران و رئیس‌جمهور است که با وجود وفاق و شاید علاقه به یارکشی از اردوگاه رقیب، توجه به دوستان روزهای سخت را فراموش نکنند، و وفاق نشود عاملی برای حذف همراهان روزهای سخت انتخابات و به قول معروف این بیت: «یار مَفروش به دنیا که بسی سود نکرد/ آن که یوسف به زَرِ ناسره بفروخته بود» مصداق رفتار دولت نشود. اصرار آقای پزشکیان بر وفاق، فرصت دولت برای اقدام‌های صحیح را از بین می‌برد.

رئیس‌جمهور و ‌دولت باید به کارایی و افزایش توان ‌قدرت اجرایی مدیرانش حساسیت بیشتری پیدا کند و بدانند ‌وفاقی که منجر به پست گرفتن افراد ضعیف شود، پاشنه آشیل دولت او‌ خواهند شد و دولت باید برای این شیوه اجرای وفاق فکر عاجلی کند. با توجه به وضعیت فعلی کشور، دولت بهتر است تمام ظرفیت‌های خود را در منصوب کردن افراد لایق و توانمند به‌کار گیرد و بپذیرد کشور تحت تحریم، مدیران قوی، ایده‌پرداز، مردمی، توسعه‌گرا و خلاق نیاز دارد؛ مدیرانی که توسعه را به‌عنوان یک پروژه یا ابرپروژه برای استان‌ها تعریف و آن را تا رسیدن به نتیجه نهایی پیش ببرند. بنابراین نمی‎توان گفت وفاق در استان ما جاری است، چراکه از دید برخی فعالان سیاسی، وفاق تفسیرهای گوناگونی دارد.

به کانال تلگرام هم میهن بپیوندید

دیدگاه

ویژه سیاست
پربازدیدترین
آخرین اخبار