۷ هزار دلار بابت هر پست در حمایت از اسرائیل
ما باید مقابله کنیم و بجنگیم. چطور چنین میکنیم؟ با اینفلوئنسرهایمان. فکر میکنم اگر فرصت داشتید باید با آنها هم صحبت کنید. با آن جامعه. آنها بسیار مهماند.

بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، در جلسهای حاضر شده بود که برای جلب و فراهمآوردن نیروی حمایت از اسرائیل در رسانه تشکیل شده بود. او در این جلسه، به گروهی از اینفلوئنسرهای اسرائیلی اشاره کرد و چنین گفت: «ما باید مقابله کنیم و بجنگیم. چطور چنین میکنیم؟ با اینفلوئنسرهایمان. فکر میکنم اگر فرصت داشتید باید با آنها هم صحبت کنید. با آن جامعه. آنها بسیار مهماند.» پولدرآوردن از اسرائیل بابت پستکردن در شبکههای اجتماعی هم بسیار پرسود است.
اسنادی که پیشتر گزارشی از آنها نشده بود، نشان میدهند، این اینفلوئنسرها احتمالاً در حال دریافت چیزی حدود ۷ هزار دلار بابت هر پست در حمایت از اسرائیل در شبکههای اجتماعی از قبیل تیکتاک و اینستاگرام هستند. «بریج پارتنرز» شرکتی است که برای وزارت امور خارجه اسرائیل کار میکند. این شرکت مجموعهای صورتحساب بابت «کارزار اینفلوئنسر» خود به «حواس مدیا گروپ جرمنی» فرستاده که گروه رسانهای بینالمللی است و برای اسرائیل کار میکند.
این صورتحسابها، جزئیات مبالغی را نشان میدهند که از ژوئن شروع شدهاند و بناست تا ماه نوامبر را حساب کرده باشند. مبلغ کل ۹۰۰ هزار دلار است و برای گروهی متشکل از ۱۴ تا ۱۸ اینفلوئنسر است تا تولید محتوا کنند. این سند، که تحت قانون ثبتنام عوامل خارجی ثبت شده است، نشان میدهد که این بودجه هم برای «پرداخت به اینفلوئنسرها» است و هم برای «[هزینههای] تولید»، اما جزئیاتی ارائه نمیدهد که هر کدام از این دو مورد، چه مبلغی به خود اختصاص دادهاند.
اگر هزینههای تولید و مدیریت را تا ۱۶ سپتامبر حساب کنیم، یعنی حقالوکالهها، هزینههای بانکی، هزینههای بازاریابی و دیگر خدمات پروژهای که در سند جداگانهای ذکر شدهاند، مبلغی که باقی میماند، جمعاً ۵۵۲ هزار ۹۴۶ دلار برای اینفلوئنسرهاست و برای فاصله زمانی بین ژوئن و سپتامبر در سال جاری. این شرکت تخمین زده است که این گروه احتمالاً در این فاصله زمانی بین ۷۵ تا ۹۰ پست منتشر کرده باشند. اگر محاسباتش را انجام دهیم، این یعنی حداقل ۶ هزار و ۱۴۳ دلار بابت هر پست. در حالت حداکثری، هر اینفلوئنسر احتمالاً بابت هر پست تا ۷ هزار و ۳۷۲ دلار در آورده است.
معلوم نیست کدام اینفلوئنسرها در این برنامه شرکت داشتهاند. از شرکت حواس، شرکت ناظر بر کار بریج پارتنرز، چندین درخواست شد که درباره پروژه اظهارنظر کند، بگوید کدام اینفلوئنسرها در این برنامه شرکت دارند یا چقدر پرداخت شده است اما این شرکت به هیچکدام از این درخواستها پاسخی نداد. یائر لوی و یوری اشتاینبرگ، بنیانگذاران بریج پارتنرز هستند که هر کدام ۵۰ درصد از سهام شرکت را در اختیار دارند.
بریج پارتنرز کار خود را به این شکل توصیف کرده است: کمک به «تبلیغ و ترویج تبادل فرهنگی بین ایالات متحده و اسرائیل». این شرکت که آدرس خود را در محله «کپیتول هیل» در واشنگتندیسی ثبت کرده، همچنین کمک ناداو اشتراوشلر، سرگرد سابق واحد سخنگویی ارتش اسرائیل را هم به کار گرفته است. لوی و اشتاینبرگ، برای مشاوره حقوقی به سراغ «پیلزبوری، وینتروپ، شاو، پیتمن» رفتهاند، یک دفتر حقوقی که پیشتر در پرونده جنجالی شرکت جاسوسافزارهای اسرائیلی به نام «گروه اناساو» کار کرده بود. پروژه کارزار بریج پارتنرز، «پروژه استر» نام گرفته است.
معلوم نیست آیا این پروژه، ارتباطی به «پروژه استر»، کارزار بنیاد هریتج دارد یا نه. این کارزار برای مقابله با یهودستیزی است و این کار را از این طریق انجام میدهد که به منتقدان اسرائیل به عنوان بخشی از یک شبکه حمایت از تروریسم برچسب میزند.