| کد مطلب: ۵۰۶۸۸

وزیر راه: خط ریلی رشت – آستارا مسیر هند تا فنلاند را از ۴۰ روز به ۲۰ روز کاهش می‌دهد

صادق پروژه ریلی رشت – آستارا را طرحی فراملی دانست که می‌تواند مسیر انتقال کالا از هند به فنلاند را نصف کند و جایگاه ایران را در ترانزیت منطقه‌ای ارتقا دهد.

وزیر راه: خط ریلی رشت – آستارا مسیر هند تا فنلاند را از ۴۰ روز به ۲۰ روز کاهش می‌دهد

به گزارش هم‌میهن آنلاین و به نقل از ایسنا، فرزانه صادق پنجشنبه سوم مهر در شورای برنامه‌ریزی استان گیلان، با اشاره به تاریخ و تمدن و فرهنگ ریشه دار گیلان، اظهار کرد: گیلان استانی خاص است، زیرا هم ظرفیت های استانی و منطقه ای و ملی و بین المللی دارد و هم از ظرفیت های طبیعی و خدادادی همچون کوه و دشت و دریا و جنگل برخوردار است.

وی با بیان اینکه موقعیت استراتژیک و ژئوپلیتیک، گیلان را خاص تر کرده و راهگشای کشور در بخش های سیاسی و اقتصادی است، افزود: معماری و شهرسازی ویژه ای در شهرهای گیلان وجود دارد که متناسب با جنگل و دشت و کوه و جلگه و... است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش آفرینی ویژه مردم گیلان در بزنگاه های کشور از نهضت جنگل و انقلاب اسلامی گرفته تا دفاع مقدس و جنگ دوازده روزه، تصریح کرد: گیلان از سرمایه اجتماعی ویژه برخوردار است و لذا مسئولیت سنگینی داریم تا محیط زیست بهتری را برای مردم در شهر و روستا فراهم کنیم.

صادق ظرفیت های بندری و ریلی و جاده ای و هوایی گیلان را برشمرد و تاکید کرد: دولت با منابع محدود اعتباری و مطالبات نامحدود مواجه است و لذا چاره ای جز اولویت بندی منابع نداریم. گیلان جایگاه ملی و بین المللی دارد که برای سرمایه گذاران بسیار جذاب است و باید بخش خصوصی را پای کار سرمایه گذاری بیاوریم.

وی با اشاره به اجرای پروژه های متعدد مسکن در کشور اعم از مهر و اقدام ملی و جهش تولید و نهضت ملی، ادامه داد: متاسفانه این پروژه ها دارای خدمات پشتیبان به ویژه در بخش آموزش نبودند و تاکید دولت چهاردهم بر تامین سرانه های فرهنگی و آموزشی است؛ همچنین بر استفاده از ظرفیت های مردمی و خیرین در حوزه مسکن و خدمات پشتیبان همچون مدرسه سازی تاکید داریم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه گیلان با محدودیت زمین مواجه است و الزامات زیست محیطی دارد، خاطرنشان کرد: باید به محیط زیست گیلان توجه کنیم تا در آینده با خسارت مواجه نشویم. در این راستا و براساس مصوبات شورای عالی شهرسازی، به طرف بلندمرتبه سازی و مکان یابی شهرک های مسکونی دولتی و خصوصی رفتیم و اگر در این حوزه برنامه نداشته باشیم، ساخت و سازهای بی رویه می تواند محیط زیست گیلان را به خطر بیاندازد.

وی همچنین بر ارائه مشوق های مناسب در بافت های فرسوده تاکید و بیان کرد: راه های روستایی و آزادراهی و بزرگراهی در حال پیگیری است و باید با محوریت استاندار و مجمع نمایندگان به صورت اولویت بندی در دستور کار قرار گیرد. برای همه شهرهای گیلان یک پروژه راه شامل کمربندی و روگذر و تقاطع تعریف شده که ظرف سه سال آینده و با کمک سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرایی می شود.

صادق از آغاز عملیات اجرایی لاین برگشت آزادراه منجیل - رودبار با مشارکت بخش خصوصی خبر داد و اضافه کرد: آزادراه شرقی رشت نیز در دستور کار است تا ۷۰ درصد توسط دولت و ۳۰ درصد توسط بخش خصوصی تکمیل شود. این آزادراه از تقاطع امامزاده هاشم تا محور رشت - لاهیجان ادامه دارد و موجب مدیریت بار ترافیک می شود.

وزیر راه و شهرسازی خط ریلی رشت - آستارا را یک پروژه فراملی دانست و گفت: این مسیر ۱۶۰ کیلومتری می تواند انتقال کالا از هند به فنلاند را از ۴۰ روز به ۲۰ روز کاهش دهد؛ همچنین آستارا را به آب های آزاد خلیج فارس وصل می کند.

وی از تملک صد درصدی ۸۰ کیلومتر از مسیر خط ریلی رشت - آستارا خبر داد و متذکر شد: به موازات تملک، تثبیت زمین هم انجام می شود و تا پایان سال، کار تملک را به اتمام می رسانیم. در این راستا جلسه سه جانبه باکو با حضور سه کشور ایران و روسیه و آذربایجان برگزار می شود تا نحوه تضمین و جابجایی بار را مشخص کنیم.

صادق همچنین به اهمیت حمل و نقل ترکیبی در بنادر گیلان از جمله آستارا و انزلی و کاسپین و چمخاله اشاره کرد و ادامه داد: بنادر استان با مرزهای ریلی و دریایی و جاده ای، هم برای ترانزیت و هم برای جابجایی کالا در داخل کشور کاربرد دارند.

 

به کانال تلگرام هم میهن بپیوندید

دیدگاه

ویژه اقتصاد
پربازدیدترین
آخرین اخبار