| کد مطلب: ۴۹۵۸۵

محمدمهدی شهریاری نماینده بجنورد:گاهی دخالت‌هادر انتصابات به موفقیت کمک می‌کند

برخی از نمایندگان دخالت در راستای مطالبات مردم را محل اشکال نمی‌دانند، اما انتصابات برای طیف خاص یا از افرادی که در ستادهای انتخاباتی فعال بودند را دچار ایراد می‌دانند.

محمدمهدی شهریاری نماینده بجنورد:گاهی دخالت‌هادر انتصابات به موفقیت کمک می‌کند

برخی از نمایندگان دخالت در راستای مطالبات مردم را محل اشکال نمی‌دانند، اما انتصابات برای طیف خاص یا از افرادی که در ستادهای انتخاباتی فعال بودند را دچار ایراد می‌دانند. محمدمهدی شهریاری، نماینده بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان و کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس یکی از این نمایندگان است. او در گفت‌وگو با هم‌میهن این موضوع را توضیح داده که در زیر می‌خوانید.

انتقادات بسیاری درباره نقش‌آفرینی برخی از نمایندگان مجلس در انتصابات و حتی دخالت آنها مطرح شده است. آیا دخالت نمایندگان در انتصابات به‌ویژه در شهرستان‌ها وجود دارد؟

بله وجود دارد. 

چطور در انتصابات دخالت می‌کنند؟ وزرا و دولت را با ابزارهایی مانند استیضاح و طرح سوال تحت فشار قرار می‌دهند؟

این موضوع از چند جهت قابل بررسی است. چراکه وزیر یا استاندار نیز بر اثر همین لابی‌ها انتخاب و استاندار یا وزیر شده‌اند. البته در بسیاری از جاها از نمایندگان نقطه‌نظر می‌خواهند و نمایندگان هم اظهارنظر می‌کنند و پروسه‌ای ایجاد می‌شود. وقتی استانداری می‌بیند که براساس این پروسه پست گرفته شده است، این موضوع را در انتصابات خود لحاظ می‌کند. در این باره چند موضوع هم مطرح است. گاهی نمایندگانی که در انتخابات برای یک طیف خاص کار کرده‌اند، آن طیف هم در پی آن است که پیشنهاداتی برای انتصاب افراد ارائه کند. اما نمایندگان معمولاً نمی‌گویند ما دخالت می‌کنیم، بلکه می‌گویند ما پیشنهاد می‌دهیم.

این پیشنهادات را دخالت در انتصابات نمی‌دانید؟

مقام معظم رهبری در برخی سخنان به این موضوع اشاره کرده‌اند. اما نکته اصلی این است گاهی مدیران غیربومی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند و برای پست‌های مختلف انتخاب می‌شوند. افکار عمومی و مردم حوزه انتخابیه از نمایندگان انتظار دارند که از منافع مردم شهرهای حوزه انتخابیه دفاع کند و بیشتر به فکر نیروهای بومی باشد. همان‌طور که چند روز پیش آقای پزشکیان هم به استانداران و مسئولان تأکید کرد که نیروها را تا حدامکان بومی بگذارند.

در بحث حکمرانی کلان (از سطح استاندار به بالا) که بحث حاکمیتی است احتمال دارد آوردن یک نیروی شاخص غیربومی برای ایجاد تحول در استان ایراد جدی نداشته باشد. اما در سطح معاون استاندار، مدیران کل، فرمانداران و بخشداران دیگر توجیهی ندارد که فردی از خارج استان منصوب شود. این امر در واقع نوعی توهین به مردم آن استان و شهر محسوب می‌شود، مگر در پست‌های خاص و کاملاً تخصصی.

منظور شما از پست‌های خاص چپست؟

به عنوان مثال در حوزه گمرک ممکن است استانی چند نیروی بدو استخدام داشته باشد که تجربه کافی ندارند و ناچار به استفاده از نیروی متخصص غیربومی باشند. اما در حوزه‌هایی مثل راهداری و حمل‌ونقل که مستقیماً با جاده‌های روستایی و شرایط محلی مرتبط است، آوردن مدیرکل غیربومی اشتباه است. زیرا ممکن است سال‌ها طول بکشد تا آن فرد با شرایط و محورهای روستایی استان آشنا شود، درحالی‌که نیروی بومی همان‌جا تجربه کافی دارد. در این بخش‌ها باید میان «پیشنهاد» و «دخالت» تفاوت قائل شد. چون نمایندگان ناچارند به درخواست‌های مردمی پاسخ دهند و مطالبات آنها را پیگیری کنند، اما اگر این پیشنهادها به شکل دستوری و الزامی باشد، تبدیل به دخالت می‌شود.

چنین وضعیتی به‌طور قطعی زمینه‌ساز مشکلات و شکل‌گیری شائبه‌های مالی برای انتخابات بعدی و بهره‌برداری انتخاباتی می‌شود. به نظر من باید این موضوعات به‌وضوح از یکدیگر تفکیک شود تا مشخص شود «دخالت» دقیقاً به چه معناست. برخی اقدامات را من دخالت نمی‌دانم و باید در چارچوب «نظارت» و هماهنگی تعریف کرد. چراکه اگر هماهنگی میان نماینده و مسئولان اجرایی افزایش یابد، موفقیت تمام مدیران را بیشتر می‌کند.

بعضی از موضوعات براساس افکار عمومی به وجود می‌آیند. اما افکار عمومی دو نوع است: یکی افکار عمومی کلی مردم است مانند مطالبه بومی‌گزینی که باید جدی گرفته شود و مورد توجه قرار گیرد. نوع دیگر افکار محدود به ستادهای انتخاباتی که توقع دارند صرفاً به دلیل فعالیت در زمان انتخابات، پست‌های مدیریتی بگیرند. این دو با هم تفاوت دارند و نباید در یک سطح دیده شوند. در نهایت، این موضوعات مسائل اصلی و درشتی هستند که باید در بحث دخالت یا پیشنهاد نمایندگان در انتصابات مورد توجه قرار گیرند.

به کانال تلگرام هم میهن بپیوندید

دیدگاه

ویژه سیاست
پربازدیدترین
آخرین اخبار