| کد مطلب: ۳۹۰۰۵

قصه فیلمسازی کارگردانی از موج نو

ژان ماری موریس هنری شرر، فیلمساز موج نو فرانسوی که نام اریک فن اشتروهایم، کارگردان مشهور اتریشی را با ساکس رومر، نویسنده انگلیسی داستان‌های عامه‌پسند، ترکیب کرد و نام اریک رومر را برای خود انتخاب کرد، به‌اندازه دیگر کارگردان‌های جریان موج نو مثل گدار و تروفو مشهور نبود.

قصه فیلمسازی کارگردانی از موج نو

ژان ماری موریس هنری شرر، فیلمساز موج نو فرانسوی که نام اریک فن اشتروهایم، کارگردان مشهور اتریشی را با ساکس رومر، نویسنده  انگلیسی داستان‌های عامه‌پسند، ترکیب کرد و نام اریک رومر را برای خود انتخاب کرد، به‌اندازه دیگر کارگردان‌های جریان موج نو مثل گدار و تروفو مشهور نبود. در مقدمه کتاب آمده: «طرح داستانی در فیلم‌های او چنان عادی است که به سادگی می‌تواند با هر پاورقی مطبوعاتی درباره‌ی روابط زن و مرد اشتباه گرفته شود و گسترش آن چنان نامعمول است که راهیابی به درون شخصیت‌ها را سهل جلوه می‌دهد.»

سعید عقیقی؛ منتقد، نویسنده و فیلمنامه‌نویس پس از انتشار چندکتاب درباره سینمای ایران و جهان، سراغ سینمای اریک رومر رفته. این کتاب در مجموعه کارناوال نشر گیلگمش منتشر شده و مانند بررسی‌های سینمایی مسیر کارگردان‌ها، فیلم‌به‌فیلم پیش نرفته است. در این کتاب دنیای رومر براساس مولفه‌های اخلاقی، تاریخی و زیبایی‌شناختی مورد بررسی و بازنگری قرار گرفته است. 

سینمای لحظه

بازنگری اریک رومر

نویسنده: سعید عقیقی

انتشارات: گیلگمش (چشمه) 

به کانال تلگرام هم میهن بپیوندید

دیدگاه

ویژه بیست‌و‌چهار ساعت
آخرین اخبار