| کد مطلب: ۳۷۴۲۱

پاسخ آموزش‌وپرورش به گزارش هم‌میهن

روزنامه هم‌میهن در تاریخ ۲۴ فروردین امسال گزارشی از تعرض یک معلم به دانش‌آموزانش در یکی از مدارس دولت‌آباد شهرری منتشر کرد.پس از بازتاب این گزارش که با تیتر«تعرض به نام تنبیه سربازی»منتشر شده بود، وزارت آموزش و پرورش جوابیه‌ای به شرح زیر ارسال کرد

پاسخ آموزش‌وپرورش به گزارش هم‌میهن

روزنامه هم‌میهن در تاریخ ۲۴ فروردین امسال گزارشی از تعرض یک معلم به دانش‌آموزانش در یکی از مدارس دولت‌آباد شهرری منتشر کرد.پس از بازتاب این گزارش که با تیتر«تعرض به نام تنبیه سربازی»منتشر شده بود، وزارت آموزش و پرورش جوابیه‌ای به شرح زیر ارسال کرد:

در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه به تاریخ 1403/01/24 باعنوان « تعرض با عنوان تنبیه سربازی» پاسخ معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش را به استحضار می‌رساند: 

وزارت آموزش‌وپرورش با تأکید بر اصول بنیادین حقوق کودک، کرامت انسانی و حفظ امنیت روانی و اجتماعی دانش‌آموزان، هرگونه رفتار خشونت‌آمیز، تحقیرآمیز یا مغایر با حقوق قانونی دانش‌آموزان را به‌طورجدی پیگیری می‌کند و با عوامل خاطی برخورد قاطع و قانونی خواهد داشت. آموزش‌وپرورش براساس ماده ۷۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب ۱۳۹۹، موظف به حمایت و مراقبت از حقوق دانش‌آموزان است و در این راستا با تدوین دستورالعمل‌های انضباطی، اجرای دقیق این تکالیف قانونی را به‌صورت سیستماتیک پیگیری کرده و بر حسن اجرای تک‌تک این دستورالعمل‌ها نظارت مستمر و دقیق دارد.

در بُعد اداری، آموزش‌وپرورش با بهره‌گیری از آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های انضباطی مصوب، ازجمله شیوه‌نامه مداخلات روانی اجتماعی در فوریت‌های مدارس، فرآیند رسیدگی به تخلفات احتمالی را با هدف صیانت از سلامت روانی اجتماعی دانش‌آموزان دنبال می‌کند. این شیوه‌نامه‌ها علاوه بر تعیین مسئولیت‌های انضباطی برای عوامل خاطی، بر ارائه حمایت‌های فوری روانی اجتماعی به دانش‌آموزان تأکید دارند و اطمینان حاصل می‌شود که با اجرای آن‌ها کرامت و حقوق کودکان در تمام مراحل حفظ شود.

از منظر روان‌شناختی، بلافاصله پس از وقوع این‌قبیل موارد، تیم‌های تخصصی فوریت‌های روانی اجتماعی و مشاوران مراکز مشاوره دانش‌آموزی وارد عمل شده و با انجام ارزیابی‌های تخصصی، خدمات حمایتی روانی اجتماعی، ارتقای تاب‌آوری، آموزش مهارت‌های مقابله‌ای و بازسازی احساس امنیت در دانش‌آموزان را در دستور کار قرار می‌دهند.

این اقدامات تا حصول اطمینان از بازگشت کامل سلامت روانی اجتماعی به محیط مدرسه، ادامه می‌یابد. وزارت آموزش‌وپرورش با تدوین و اجرای شیوه‌نامه مداخله در فوریت‌های روانی اجتماعی مدارس، بر حفظ کرامت انسانی دانش‌آموزان، حمایت همه‌جانبه روانی اجتماعی، پیشگیری از تکرار آسیب، آموزش و توانمندسازی کارکنان مدارس و همکاری با مراجع ذی‌صلاح حقوقی تأکید ویژه داشته و با جدیت بر اجرای مفاد این شیوه‌نامه‌ها نظارت می‌کند.

در پایان، به اطلاع خانواده‌ها و افکار عمومی می‌رساند که آموزش‌وپرورش با هرگونه رفتار مغایر با اصول تعلیم و تربیت اسلامی و انسانی، بدون اغماض برخورد کرده و حفاظت از حقوق، سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی دانش‌آموزان را رسالت محوری خود می‌داند. خواهشمنداست دستورفرمایید، طبق قانون مطبوعات و رسانه‌ها نسبت به درج جوابیه این مرکز در همان صفحه و با همان قلم اقدام لازم صورت گیرد.

به کانال تلگرام هم میهن بپیوندید

دیدگاه

ویژه جامعه
پربازدیدترین
آخرین اخبار