| کد مطلب: ۱۸۶۳۲

مواضع کامالا هریس در سیاست خارجی

مواضع کامالا هریس در سیاست خارجی

پیش‌بینی می‌شود که اگر هریس به مقام ریاست‌جمهوری برسد، بسیاری از اهداف سیاست خارجی جو بایدن را پیگیری خواهد کرد. دولت احتمالی هریس، احتمالاً به حمایت قوی از اوکراین ادامه خواهد داد، ابتکارها برای تقویت اتحاد در شرق آسیا و اقیانوس آرام برای مقابله با تهدید ژئوپلیتیک چین در منطقه را دنبال خواهد کرد و همچنان به حمایت قاطع از اسرائیل و دیگر متحدان آمریکا در خاورمیانه ادامه خواهد داد.

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا که بعد از کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی بیشترین بخت را برای جانشینی او به‌عنوان نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری دارد، در طول دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به‌عنوان سناتور، و در دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور، مواضع مختلفی در خصوص سیاست خارجی آمریکا اتخاذ کرده‌است.

پیش‌بینی می‌شود که اگر هریس به مقام ریاست‌جمهوری برسد، بسیاری از اهداف سیاست خارجی جو بایدن را پیگیری خواهد کرد. دولت احتمالی هریس، احتمالاً به حمایت قوی از اوکراین ادامه خواهد داد، ابتکارها برای تقویت اتحاد در شرق آسیا و اقیانوس آرام برای مقابله با تهدید ژئوپلیتیک چین در منطقه را دنبال خواهد کرد و همچنان به حمایت قاطع از اسرائیل و دیگر متحدان آمریکا در خاورمیانه ادامه خواهد داد.

کامالا هریس همچنین از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) حمایت کرد. او ترور ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده ارشد ایرانی را در ژانویه ۲۰۲۰ محکوم کرد و از جمله امضاکنندگان طرح ناموفقی در سنا بود که جلوی اقدامات بیشتر نظامی علیه رهبران و اهداف ایرانی را می‌گرفت. در مورد عربستان سعودی هم کامالا هریس یکی از قانون‌گذاران مترقی بود که برای محدودیت فروش سلاح و کمک نظامی به ریاض به دلیل نقش عربستان در جنگ یمن و قتل جمال خاشقجی، ستون‌نویس واشنگتن پست، رای داد. هریس همچنین از مصوبه به رسمیت شناخته شدن نسل‌کشی ارامنه حمایت کرد.

کامالا هریس در خصوص اسرائیل، از راهکار دودولتی حمایت کرده‌است و به عنوان سناتور از توافق‌های ابراهیم پشتیبانی کرد. در مقام معاون رئیس‌جمهور پس از ۷ اکتبر، هریس در جلسات خصوصی اظهار کرده‌بود که دولت بایدن با افزایش تلفات غیرنظامی در جنگ غزه، باید موضع محکم‌تری در برابر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بگیرد. در موضع‌گیری‌های علنی هریس یکی از نخستین مقام‌های بلندپایه آمریکایی بود که اسفندماه سال گذشته از آتش‌بس فوری در جنگ غزه حمایت کرد.

او در آن زمان شدیدترین انتقادهای یک مقام بلندپایه آمریکایی در مورد عملکرد اسرائیل در جلوگیری از جریان کمک‌های بشردوستانه به غزه را بیان کرد و جنگ را با عنوان «فاجعه بشری» برای شهروندان بی‌گناه توصیف کرد. طارق حبش، که مشاور سیاستگذاری بایدن در حوزه وزارت آموزش بود و به دلیل سیاست‌های دولت بایدن در قبال جنگ غزه استعفا داد، در مورد عملکرد احتمالی هریس در مورد حقوق بشر فلسطینی و مقابله با اقدامات اسرائیل در غزه، «محتاطانه» اظهار خوش‌بینی کرده‌است.

جاش پل، مقام مستعفی دیگر از وزارت خارجه، می‌گوید که سیاست هریس در برابر اسرائیل کمتر «صلب و سرسختانه» به نظر می‌رسد. با این حال پل می‌گوید که رئیس‌جمهور آمریکا در کوتاه‌مدت نمی‌تواند تغییر چندانی برای تغییر سیاست آمریکا در خصوص اسرائیل ایجاد کند. این مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا می‌گوید: «من خوش‌بینی محتاطانه و محدودی دارم، اما احساس آرامش خیال عمیقی دارم که حزب دموکرات فردی را نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا نمی‌کند که در بسیاری جنایات همدستی دارد و آسیب غیرضروری زیادی رسانده‌است.»

در مورد جنگ اوکراین، کامالا هریس درست مانند بایدن طرفدار پشتیبانی از اوکراین در مقابل روسیه است و احتمالاً در صورت رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری سیاست‌های بایدن را ادامه می‌دهد. هریس به عنوان نماینده آمریکا در کنفرانس صلح در اوکراین شرکت کرد و در آن نشست ششمین دیدارش را با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین انجام داد. او همچنین منتقد جدی ولادیمیر پوتین است و رئیس‌جمهور روسیه را مسئول مرگ الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه می‌داند.

او حمله روسیه به اوکراین را «جنایت علیه بشریت» توصیف کرد. او سال ۲۰۲۳ در مونیخ گفت: «به همه کسانی که اقدام به جنایت کردند و بالادستی‌های‌شان که در جنایت همدست بودند، می‌گویم که شما محاکمه خواهید شد.» هریس همچنین به تازگی از دونالد ترامپ به خاطر اظهارنظرهایش در تبلیغات انتخاباتی در این مورد که آمریکا را از ناتو خارج می‌کند، انتقاد کرده‌است.

دو هفته پیش، هریس در یک رویداد انتخاباتی در کارولینای شمالی گفت: «دونالد ترامپ پوتین را در آغوش کشیده‌است. این فقط مربوط به امروز نیست، این اتفاق از گذشته در حال رخ دادن بود؛ از زمانی که ترامپ تهدید به ترک ناتو کرد و پوتین را برای حمله به متحدان‌مان تشویق کرد.»

مشاور امنیت ملی هریس، فیلیپ گوردون است که در دوره‌های ریاست‌جمهوری اوباما و کلینتون در دولت خدمت کرده‌است. او ابتدا معاون مشاور امنیت ملی معاون رئیس‌جمهور بود که بعدها جانشین نانسی مک‌الدونی شد. گوردون متخصص مسائل اروپا است، اما در زمینه خاورمیانه هم تجربه دارد. برخلاف اطرافیان ترامپ، از جمله جی‌دی ونس، نامزد معاون رئیس‌جمهور ترامپ، کارکنان ارشد امنیت ملی هریس «سنت‌گرا» و «بین‌الملل‌گرا» هستند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی