| کد مطلب: ۱۷۸۸۹

زندگی روزمره از دریچه آشپزخانه

زینب کاظم‌خواه، خبرنگار گروه فرهنگ

زندگی روزمره از دریچه آشپزخانه

این روزها فصل سوم سریال«خرس» منتشر شده است. خرس یک سریال کمدی ـ درام آمریکایی درباره یک سرآشپز معروف جهانی است که به زادگاهش شیکاگو برمی‌گردد تا بعد از مرگ برادرش مسئولیت مغازه ساندویچ‌فروشی خانوادگی‌اش را به‌عهده بگیرد. در این فیلم که ساخته کریستوفر استورر است، جرمی آلن وایت در نقش کارمن «کارمی» برزاتو به ایفای نقش می‌پردازد که سعی می‌کند کارکنان سطح‌پایین آشپزخانه را به سطح آشپزهای ممتاز برساند، درحالی‌که با غم‌وغصه خود و بدهی ساختمان رستوران دست‌وپنجه نرم می‌کند.

اما این سریال فقط درباره غذا نیست، بلکه در مورد غم‌واندوه، کمال‌گرایی، تروما، احساس گناه و بازسازی خود است. «خرس» درباره روابط آدم‌ها و تنهایی است که هرکدام از آن‌ها زیر پوست خود دارند و تنش‌هایی که هر روز مجبورند با آن سر و کله بزنند. سریال با یک رؤیا شروع می‌شود؛ در قسمت اول یک صحنه سورئال را نشان می‌دهد که در آن کارمی، خرسی را روی پل آزاد کرد. این شروع غیرمتعارفی است که از همان ابتدا نشان می‌دهد سبک روایت این سریال منحصربه‌فرد است.

سریال که در فضای پرتنش یک آشپزخانه می‌گذرد به فراخور موضوعش باید ریتمی تند می‌داشت و بسیاری نگران بودند که شاید در فصل جدید این ضرباهنگ را دیگر نتوانند حفظ کنند اما فصل سوم هم همچنان همان ریتم تند و قدم‌زدن روی لبه تیغ تیز را حفظ کرده است. ازسوی‌دیگر نویسندگان «خرس» در فصل سوم از آن سبک غیرمتعارف روایت خود کوتاه نیامده‌اند و در این فصل، هم شخصیت‌ها و هم چالش‌های پیش‌‌ِ روی‌شان برای اداره یک رستوران جدید بررسی می‌شود و سعی می‌شود احساسات و روابط پیچیده آن‌ها واکاوی شود.

در فصل دوم که شمارش معکوس برای بازگشایی رستوران شروع شده بود کارمن برزاتو، سیدنی و ریچارد را نشان می‌دهد که تلاش می‌کنند تا ساندویچی کثیف خود را به سطح بالاتری برسانند و یک رستوران باز کنند. برای این کار مجبورند علاوه بر چالش‌هایی که برای باز کردن جای جدید با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند با چالش‌ها و دغدغه‌های شخصی‌ و درونی خود نیز مبارزه کنند.

فصل سوم بلافاصله یک رویداد درهم‌وبرهم در رستوران را نشان می‌دهد که تجربه‌ای خلاقانه و گیج‌کننده شبیه به غذاهای آوانگارد در دفترچه کارمی را ارائه می‌دهد و همچنان تحول کارکنان رستوران را به تصویر می‌کشد.  اپیزود اول فصل سوم سریال با فلش‌بکی آرام به اولین روز کاری کارمی در یک خشکشویی فرانسوی شروع می‌شود و با بازگشت به زمان حال کارمی، سرآشپز لوکا (ویل پولتر) را در مراسم شام سوگواری برای اِور دوباره ملاقات می‌کند. 

اولین فصل این سریال در سال ۲۰۲۲ بیرون آمد. در این فصل ابون ماس ـ بچراک نقش پسرعمو ریچی بدخلق اما دوست‌داشتنی و آیو ادبیری نقش سیدنی، کمک‌ سرآشپز جاه‌طلب کارمی را بازی می‌کنند. لیونل بویس، لیزا کولون ـ زایاس، ابی الیوت، می‌ماتسون و ادوین لی گیبسون دیگر بازیگرانی بود که به ایفای نقش می‌پرداختند.

flat_750x_075_f-pad_750x1000_f8f8f8

سریال «خرس» که داستانش در شیکاگو می‌گذرد، به‌خاطر تصویری واقع‌گرایانه از صنعت رستوران‌داری، همچنین موسیقی متن راک آلترناتیو دهه 1990 ازجمله استفاده از موسیقی گروه‌هایی مانند کانتیگ کروز و پرل جم شناخته شده است.

«خرس» در اولین سال نمایش خود به پربیننده‌ترین سریال نیم‌ساعته اف‌ایکس تبدیل شد و جوایز انجمن بازیگران، نویسندگان و تهیه‌کنندگان را از آنِ خود کرد. به‌علاوه وایت، جایزه بهترین بازیگر گلدن گلوب را برای ایفای نقش در یک سریال تلویزیونی، موزیکال یا کمدی دریافت کرد و ادبیری جایزه ایندیپندنت اسپریت را برای نقش مکمل دریافت کرد. این سریال در هفتادوپنجمین جایزه امی ساعات پربیننده در 13رشته نامزد بود ازجمله بهترین سریال کمدی و نامزدهای بازیگری برای وایت، ادبیری و بازیگران مهمان جان برنتال و اولیور پلات. 

استومر که پیش‌ازاین چند سریال دیگر ساخت اما با سریال «خرس» مشهور شد و مایه الهام این سریال ملاقات با صاحب ساندویچ‌فروشی بیف بوده است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی