| کد مطلب: ۱۶۵۰۶

به چالش کشیدن دادگاه توسط اسرائیل شکست خواهد خورد

به چالش کشیدن دادگاه توسط اسرائیل شکست خواهد خورد

الیز بیکر

حقوقدادن ارشد شورای آتلانتیک

درخواست‌های دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای صدور حکم بازداشت، اولین گام دادگاه کیفری بین‌المللی علیه اسرائیل و حماس از زمان ۷ اکتبر است. گام بعدی این است که یک دیوان حکم بازداشت را تأیید کند.

با وجود انبوهی شواهد موجود، دلیلی ندارد که باور کنید این احکام بازداشت صادر نخواهند شد. اسرائیل ممکن است اتهاماتی که متوجه نتانیاهو و گالانت شده را به چالش بکشد اما احتمالاً در این مسیر شکست خواهد خورد.

اولاً، هرگونه استدلالی مبنی بر اینکه دیوان کیفری بین‌المللی صلاحیتی برای بررسی جرائم رهبران اسرائیل ندارد، کاملاً اشتباه است. دیوان پیش از محاکمه به این نتیجه رسیده است که دادگاه صلاحیت رسیدگی به جنایات اتباع فلسطینی و یا افرادی که در قلمرو کشور فلسطین هستند را دارد.

کشور فلسطین از سوی دیوان به رسمیت شناخته شده است. بنابراین جنایاتی که اسرائیل در خاک فلسطین مرتکب شده نیز ذیل صلاحیت بررسی دادگاه قرار می‌گیرد.

همانطور که ایالات متحده و سایر کشورها از حکم بازداشت دیوان کیفری بین‌المللی علیه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه - تبعه و رئیس یک کشور غیرعضو دیوان کیفری بین‌المللی - حمایت کردند، در این مورد نیز باید از صدور هرگونه حکم بازداشت علیه رهبران اسرائیل حمایت کنند. دوم اینکه هرگونه ادعایی مبنی بر اینکه اصل مکمل بودن، حکم بازداشت رهبران اسرائیلی را ممنوع می‌‌کند، بی‌اساس است.

هیچ نشانه‌ای از تلاش اسرائیل برای پیگرد قضایی یا محاکمه نتانیاهو و گالانت به دلیل نقش آنها در جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت در غزه دیده نشده است.

بدون هیچ‌گونه تلاش داخلی برای پاسخگویی این افراد و بررسی اتهامات آنها، دیوان کیفری بین‌المللی این اجازه را دارد که به پرونده آنها ورود کند.

در صورت صدور حکم بازداشت، همه کشورهای عضو دیوان کیفری بین‌المللی باید از دستور دستگیری و تسلیم هر فرد تحت تعقیبی که در قلمرو آنها یافت می‌شود، تبعیت کنند. عدم انجام این کار، مسئولیت‌پذیری و عدالت بین‌المللی را در سطح جهانی تضعیف خواهد کرد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی