| کد مطلب: ۱۶۱۷۶

با اقلیم در مسیر کاهش تنش

سفر نچیروان بارزانی به ایران چه تاثیری در مناسبات تهران- اربیل خواهد داشت

با اقلیم در مسیر کاهش تنش

سفر نچیروان بارزانی به تهران که نزدیک‌ترین عضو خانواده بارزانی به جمهوری اسلامی ایران است، در ابعاد گوناگون از اهمیت بالایی برخوردار بود. ناظم دباغ، نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران در خصوص اهمیت این سفر گفت: «سفر راهبردی و مهم رئیس منطقه اقلیم کردستان عراق به تهران به همراه هیئت‌همراه، نه به منظور تقویت روابط با تهران بلکه به منظور ترمیم روابط و حل و فصل مشکلاتی که ایجاد شده بود، صورت گرفت».

حمله شامگاه ۲۵ دی‌ماه سپاه پاسداران به ساختمانی در اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق که گفته شد مقر عناصر موساد در این منطقه بوده، واکنش‌های فراوانی را در این اقلیم به همراه داشت؛ اربیل ابتدا با صدور بیانیه‌ای از حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مراکز جاسوسی موساد در این اقلیم انتقاد کرده و مدعی شد که این حملات مناطق غیرنظامی و مملو از جمعیت را هدف قرار داده است.

این بیانیه خواستار واکنش دولت مرکزی عراق نسبت به این حمله شده بود. مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان نیز از دولت عراق خواست که قاطعانه علیه آنچه «حملات بزدلانه سپاه پاسداران ایران» می‌خواند، اقدام کند.

بارزانی همچنین از جامعه جهانی خواست در مواجهه با این حملات مکرر علیه مردم اقلیم کردستان سکوت نکنند. همراهی بغداد با اربیل در محکوم کردن تهران نیز موجب شد تا فضای سردی در روابط ایران با همسایه غربی خود و اقلیم کردستان به‌عنوان منطقه‌ای استراتژیک و مهم در مرزهای جمهوری اسلامی ایران ایجاد شود.

در میان دو حزب مهم در منطقه اقلیم کردستان عراق، ایران به‌صورت سنتی روابط نزدیک‌تری با اتحادیه میهنی دارد، درحالی‌که روابط با حزب دموکرات فرازونشیب‌های زیادی را تجربه کرده است و بارزانی‌ها به‌‌رغم آنکه در مقطع پس از انقلاب، با نظامیان ایرانی علیه احزاب تجزیه‌طلب کُرد جنگیدند اما هیچ‌گاه مانند جلال طالبانی و خانواده‌اش نتوانستند اطمینان تهران را به خود جلب کنند.

امروز نیز تهران، سران اقلیم کردستان را به عدم کنترل مرزهای خود با ایران و ایجاد فضا برای نقش‌آفرینی احزاب تروریستی و همچنین نزدیکی به اسرائیل متهم می‌کنند که فضا را بیش از گذشته میان ایران و اقلیم کردستان عراق تیره کرده است.

در مقطع کنونی با توجه به اختلاف‌نظر این دو حزب در خصوص برگزاری انتخابات پارلمانی، بار دیگر اهمیت حامیان خارجی را در اقلیم کردستان افزایش داده است.

با توجه به این پیشینه و همچنین آنچه در دی‌ماه میان تهران و اربیل رخ داد، سفر نچیروان بارزانی به تهران که نزدیک‌ترین عضو خانواده بارزانی به جمهوری اسلامی ایران است، در ابعاد گوناگون از اهمیت بالایی برخوردار بود.

ناظم دباغ، نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران در خصوص اهمیت این سفر گفت: «سفر راهبردی و مهم رئیس منطقه اقلیم کردستان عراق به تهران به همراه هیئت‌همراه، نه به منظور تقویت روابط با تهران بلکه به منظور ترمیم روابط و حل و فصل مشکلاتی که ایجاد شده بود، صورت گرفت».

رئیس اقلیم کردستان در این سفر توانست برای اولین بار با آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کند.

عکس: president

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی