| کد مطلب: ۱۲۱۲۸

هشدار جدی ایران به آمریکا

هشدار جدی ایران به آمریکا

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) شرکت کرده است، گفت، به آمریکایی‌ها پیام و هشدار جدی داده‌ایم که اقدام مشترک آنها با انگلیس در دریای سرخ و علیه یمن، یک «خطای استراتژیک » بود.  به گزارش ایرنا، امیرعبداللهیان گفت: «ما به آمریکایی‌ها پیام و هشدار جدی دادیم، اقدامی که آمریکا و انگلیس به‌طور مشترک انجام دادند و به مناطقی در یمن حمله کردند، تهدید صلح و امنیت در منطقه است. تشدید دامنه جنگ است.»  وزیر خارجه ایران تصریح کرد: «در همان ساعاتی که آمریکا و انگلیس حملاتی را علیه یمن انجام دادند، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که حدود ۲۳۰ کشتی تجاری و نفتی در دریای سرخ در حال حرکت بوده؛ این به این معناست که پیام یمنی‌ها را به‌خوبی دریافت کرده‌اند که صرفاً کشتی‌هایی که به مقصد بنادر رژیم اشغالگر اسرائیل در حرکت هستند، توسط یمنی‌ها متوقف می‌شوند.»  امیرعبداللهیان در عین حال گفت: «من البته هفته گذشته در داووس (سوئیس) در ملاقاتی که با آقای دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس داشتم، به صراحت گفتم که اقدام شما در تنش‌افزایی در دریای سرخ و علیه یمن، یک خطای استراتژیک بود.»

امیرعبداللهیان در نخستین دیدار خود در نیویورک با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان و لاوروف در این دیدار درباره برخی موضوعات در دستور کار روابط دوجانبه و همچنین تحولات منطقه‌ای از جمله آخرین تحولات جنگ علیه غزه گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.  وزیر امور خارجه ایران با اشاره به مقاومت ۱۰۰ روزه مردم مظلوم غزه و شکست رژیم اسرائیل در دستیابی به اهدافش، تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه و لبنان را ناشی از تلاش برای منحرف کردن توجه جامعه جهانی از این شکست مفتضحانه، عجز و درماندگی این رژیم در میدان نبرد و تلاشی شرورانه برای گسترش بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه دانست. امیرعبداللهیان با اشاره به جایگاه روسیه و نقش آن به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت، خواستار ایفای نقش فعال‌تری توسط این کشور به منظور توقف جنگ علیه غزه شد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ابراز خرسندی از سطح روابط دوجانبه و سفر اخیر جناب آقای دکتر رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان به مسکو، ابراز امیدواری کرد، در سفر آتی رئیس‌جمهور روسیه به تهران، سند جامع همکاری راهبردی فی‌مابین دو کشور به امضا برسد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه فدراسیون روسیه نیز در این دیدار بااظهار خرسندی از آخرین وضعیت روابط دوجانبه، بر اجرایی کردن توافقات حاصله تاکید کرد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار خود با عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان نیز گفت: «ثبات و امنیت لبنان بر ثبات و امنیت در کل منطقه اثرگذار است و جمهوری اسلامی ایران همواره از تحکیم ثبات و امنیت در لبنان حمایت کرده و می‌کند.»  وزیر خارجه لبنان با تاکید بر نقش مردم و محور مقاومت در برابر تجاوزات رژیم اسرائیل، خواستار توقف فوری جنایات این رژیم علیه مردم بی‌گناه و مظلوم غزه شد و اقدامات جنایتکارانه این رژیم را عامل بی‌ثباتی در منطقه دانست.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با گیر پدرسون، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، از تلاش‌های او و سازمان ملل برای کمک به برقراری ثبات در سوریه ابراز خرسندی و حمایت کرد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت عزم‌ جدی جامعه جهانی و همکاری کشورهای منطقه و نهادهای بین‌المللی برای مبارزه قاطع و مؤثر با پدیده شوم تروریسم، تاکید کرد. امیرعبداللهیان همچنین در ادامه «خواستار اهتمام جدی جامعه بین‌المللی برای توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه کشور سوریه و نقض تمامیت ارضی این کشور توسط این رژیم شد.»  پدرسون نیز از نقش سازنده و مؤثر جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم و کمک به حل و فصل سیاسی بحران این کشور از جمله در روند آستانه تقدیر و تشکر کرد و بر ضرورت تداوم نقش‌آفرینی تهران «در هرگونه ابتکار سیاسی» تاکید کرد.  فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه تاکید کرد که ادامه بحران در فلسطین و غزه، تاثیر منفی و مخربی بر روند‌های صلح منطقه‌ای داشته است.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی