مجید آسیابان فعال سیاسی اصلاحطلب در استان همدان: نمره سیاسی خوبی به استاندار نمیدهم
مجید آسیابان، فعال سیاسی اصلاحطلب در استان همدان، عملکردهای استاندار جدید این استان در دولت چهاردهم را براساس آنچه که از وی انتظار میرفت مطلوب ارزیابی نمیکند.

مجید آسیابان، فعال سیاسی اصلاحطلب در استان همدان، عملکردهای استاندار جدید این استان در دولت چهاردهم را براساس آنچه که از وی انتظار میرفت مطلوب ارزیابی نمیکند. به عقیده وی فشار نمایندگان به استاندار زیاد است و نتوانسته ارتباط خوبی هم با احزاب برقرار کند. وی در گفتوگو با هممیهن به سوالاتی درباره عملکرد حمید ملانوری، استاندار این استان در بخشهای مختلف داده است که در ادامه میخوانید.
عملکرد استاندار همدان را از زمان روی کار آمدن در دولت چهاردهم چطور ارزیابی میکنید؟
آقای ملانوری در وزارت کشور کار میکردند و سابقه کار سیاسی و وزارت کشوری را داشتند. انتخاب ایشان نیز هیچ ارتباطی به همدانیها نداشت و بدون اینکه با اصلاحطلبهای همدان رایزنی شود ایشان بهعنوان استاندار معرفی شدند. عملکرد ایشان از نظر من در یک سال گذشته مثبت نبوده و کاراییای را که باید نسبت به ستاد پزشکیان، دومخردادیها و یا چهرههای نزدیک اصلاحطلب داشته باشد، حدود 30 تا 40 درصد بوده و بیش از این نبوده است. ایشان نسبت به استانداران قبلی همدان ضعیفتر و برخورد ایشان احیاناً مقداری با مصلحت بوده است.
انتصابهایی که تاکنون داشتند را چطور ارزیابی میکنید؟
عملکرد ایشان برای بررسی گزینههایی که منصوب میکنند در سمتهای مختلف بسیار آهسته و دشوار بود. وی کمتر با اعضای ستاد آقای پزشکیان و یا نیروهای اصلاحطلب ارتباط برقرار کرده است. در مجموع با نیروهایی که از دولت قبل هستند راحت کنار میآید و با آنها راحت کار میکند. در انتخابهایی که داشته، 30 تا 40 درصد را ابقا کرده و بقیه را از افرادی که یا قبلاً مدیر بودند و یا ارتباط داشتند انتخاب کرده است. آنها میتوانند از رفقای قدیم استاندار باشند و یا از طریق نمایندههای استان و دوستهای دیگر معرفی شده باشند.
ایشان در شش ماه نخست عمر استانداری تلاش کردند انتصابی انجام ندهند و ما به ایشان فشار آوردیم که زیاد فرصت نیست و با رایزنیهای بسیاری که انجام شد، حدود 40 درصد از کسانی که همراه با گفتمان دولت چهاردهم و اصلاحطلبها بودند را منصوب کردند؛ بقیه افراد از مدیران قبلی بودند. بیشتر هم مدیران دوران آقای رئیسی را ابقا کردند.
اما اصولگراها نیز از نحوه انتصابهای ایشان و میدان ندادن به این طیف ناراضی هستند و میگویند ارتباط خوبی با اصولگراها ندارد...
اگر ارتباط خوبی با اصولگراها ندارد، با اصلاحطلبها نیز به همین منوال است. استاندار خود را مایل به جبهه چپ میداند اما بیشتر افرادی که بر سر کار آورده است افرادی هستند که با نمایندگان سروکار دارند. از نیروهای اصلاحطلب نیز دو سه نفری را در سطح معاون مدیرکل انتخاب کرده است. اما اکثر کسانی که در ستاد آقای پزشکیان بودند الان بهعنوان کارشناس هستند، در یک گوشه، میزی دارند و نشستهاند و کارکرد خاصی هم ندارند.
پس از نظر نمایندگان برای انتصابها بیشتر استفاده کردهاند؟
نمایندهها و یا کسانی که با آنها مشورت میکنند اثرگذار بودند اما قطعاً نظر اصلاحطلبها در نظرات کمتر بوده است. با فشار زیادی که به ایشان آوردند، رئیس ستاد آقای پزشکیان در استان همدان را به عنوان مشاور برای چینش مدیران استفاده کردند و فکر نمیکنم یک تا دو درصد هم مشورت کرده باشد.
آیا این رویکردی بود که از قبل هم داشتند و یا اینکه در همدان چنین رویکردی را در پیش گرفتند؟
در همدان اینگونه شد. قبل از اینکه به همدان بیایند فکر میکردم بیشتر میتوانیم با ایشان ارتباط داشته باشیم. اما زمانی که به استان آمدند، ضعیفتر از آن چیزی که احساس میکردیم ظاهر شد.
در فعالیتهای اجرایی و عمرانی عملکرد ایشان را چطور ارزیابی میکنید؟
اقدامات عمرانی باید در سطح کشور پیگیری شود و همانطور که از نظر سیاسی نمره خوبی به وی نمیدهم در حوزه اجرایی نیز معتقدم، آنقدری که کار خاصی کرده باشد تا بتوان از اقدام موثر ایشان در همدان سخن گفت، وجود ندارد. کارهایی از گذشته بوده که انجام دادهاند.
ارتباط ایشان با مرکز و قدرت چانهزنی ایشان برای استان همدان با توجه به اینکه در دوران جنگ نیز تفویض اختیارات به استانداران انجام شده، چگونه است؟
فکر میکنم با توجه به ارتباطات گذشتهای که در وزارت کشور داشتند ارتباط وی با تهران بد نیست و در حد وزارت کشور خوب است و با مدیران کل و مدیران میانی نیز میتواند ارتباطات خوبی داشته باشد. اما در ارتباط با وزرا جای کار دارد.
آیا ایشان توانستند گفتمان وفاق ملی را در استان همدان عملیاتی کنند؟
اگر میخواست چنین کاری کند، فکر میکنم تلاشی نکرد که نشان بدهد احساس کنیم به این سمت حرکت میکند.
در استفاده از زنان در جایگاههای مدیریتی آیا موفق بودند؟
نه. به شدت در این زمینه ضعیف بودند و اصلاً از مدیرکل زن در میان مدیران خود استفاده نکردهاند. در مدیران مرد هم از کسانی که قبلاً در ستادهای انتخاباتی مرحوم رئیسی و احمدینژاد بودند استفاده کردند. البته استان همدان استانی با گرایش سیاسی راست است و بیشتر مدیران نیز از این طیف هستند.
در روزهای جنگ دوازده روزه میان ایران و اسرائیل عملکرد استاندار را چطور دیدید؟
مانند بقیه استاندارها بودند. در شهر همدان هم مسئله چندان جدی رخ نداد.
استاندار همدان باید چه رویکردی را در پیش بگیرد که به نفع استان باشد؟
فکر میکنم مشورت کردن نکته مهمی است که باید در رویکردهای مدیریتی استاندار گنجانده شود. پیشنهاد ما از اول این بود که از دوستانی که ارتباط دارند و در ستاد آقای پزشیکان و یا با اصلاحطلبها بودند به عنوان مشاور استفاده کند و استان را به وی معرفی کردند تا برای تعیین مدیران حداقل افرادی را برگزیند که نزدیک به این خط فکری باشند. اما ظاهراً یکسری افراد دیگری را پیدا کرده و با آنها مشورت میکند و خط و ربطهایی که به وی میدهند بیشتر به سمت و سوی گذشتگان رفته است.
در بسیاری از استانها نسبت به دخالت نمایندگان در امور استانداری انتقاداتی وجود دارد. در همدان نیز چنین وضعیتی برقرار است؟
فکر میکنم در اکثر استانها البته چنین ذهنیتی وجود دارد. فعالان سیاسی در همدان از دخالت نمایندگان در امور استانداری شاکی هستند و قدرت دست آنهاست. همدان از قدیم پایگاه جناح راست در کشور بوده است و قدرت خوبی در تهران دارند و در استان نیز اثرگذار هستند.